Страст и всеотдайност - добре, но трябва да е взаимно

Страст и всеотдайност - добре, но трябва да е взаимно

Съвсем наскоро един мой клиент, ръководител на не малка компания, сподели с мен, че в последно време забелязва, че служителите му не работят със същия ентусиазъм, с който са подхождали към работата в първите години от основаването на компанията. Попитал мениджър от компанията, отговарящ за един от най-непродуктивните екип каква е причината и той заявил, че работниците просто са станали мързеливи. В този момент ръководителят решил да потърси помощ от мен.

Скорошно проучване разкри някои от най-честите причини за липсата на мотивация и ангажираност сред служителите - 69% от респондентите са заявили, че биха били по-доволни от работата си, ако уменията и способностите им се използват по-добре от техните мениджъри, докато 59% са заявили, че компанията им намира печалбите и приходите за по-важни от благосъстоянието на нейните служители.

Това проучване илюстрира тенденция, която съм наблюдавала в много компании и която в пълна степен важи за гореспоменатия екип на моя клиент – хората губят страстта си към работата заради начина, по който техните ръководители се държат с тях.

В тази връзка, това са няколко съвета, които дадох на моя клиент:

1. Намалете бюрокрацията

Понякога хората губя ентусиазъм, защото са погълнати от бюрократични процеси и процедури, които отклоняват вниманието им от важните неща. Когато ги освободите от ненужните молби за разрешение и постоянните контролни проверки, те ще имат нужното време, свобода и енергия, за да се фокусират върху работата, за която сте ги назначили да вършат.

2. Дръжте се с всички като с равноправни партньори

Когато се отървете от задушаващата бюрокрация, трябва да поставите нещо на нейното място. Идеалният вариант е да я замените с предприемаческа култура, или иначе казано, да изградите работна среда, в която хората имат чувството, че техният глас се чува и че мнението им влияе върху настоящите решения в компанията и посоката, в която ще бъде насочена тя в бъдеще. Насърчете вашите служители да започнат да мислят като предприемачи.

Много от мениджърите, работещи за моя клиент, имаха сериозни възражения срещу този модел и не искаха да се разделят с бюрократичния подход. Това не е изненадващо, като се има предвид факта, че именно този модел им е помогнал да стигнат до управленски пост. Въпреки това, клиентът ми проведе среща в огромна зала, в която присъстваха всички служители на неговата компания. Неговата цел беше една – да каже на всички работници колко важни са те за успеха на компанията и да им благодари за положените усилия.

„Ако управлявахте този бизнес, какво щяхте да направите? Какви са вашите идеи?“, е попитал той служителите си и им е обяснил, че иска да от тях искрени отговор.

3. Направете информацията лесно достъпна и напълно прозрачна

Едно от най-честите оплаквания на служителите е, че те не са наясно с процесите, които се случват в организацията, с нейното състояние и с решенията, които се взимат на тъмно. Ако очаквате от хората да се държат като предприемачи, то те трябва да имат пълен достъп до информацията за компанията. Те трябва да имат ясна представа за по-голямата картина, стратегическите цели и промените в насоката. Те трябва да взимат участие във важните разговори и в процесите на вземане на решения.

4. Вслушайте се в мнението на вашите служители

Едно нещо е да кажеш, че можеш да вземаш трудни решения и да управляваш компанията, а съвсем друго да слушаш, и още повече – да чуваш, това, което другите имат да кажат за нея. Великите лидери дават на своите служители възможността да изразяват мнението си и да задават въпрос. Нещо повече, те винаги адресират темите, които работниците им повдигат. Когато служителите ви знаят, че гласовете им се чуват, те имат по-голяма мотивация да дават най-доброто от себе си  

5. Следвайте техния пример

Ако член на вашия екип представи някаква страхотна идея, вашата работа е да го подкрепите и да му помогнете да намери правилните хора с точните умения, които да я превърнат в реалност. Дайте му насоки и му осигурете средствата, от които има нужда, но оставате управлението на проекта в негови ръце. Така той ще се научи да планира, делегира и ръководи, а това ще го превърне в изключително ценен служител.

6. Отбелязвайте постигнатия напредък

Всеки иска да получи признание за работата, която върши, независимо дали е близо до върха на професионалната стълбица или в нейното начало. Като лидери и ръководители понякога забравяме да признаем упоритата работа и дългите часове, които служителите ни влагат в нашата компания, но това са неща, които никога не бива да приемаме за даденост.

Много мениджъри се чувстват застрашени от предприемаческата култура, защото смятат, че тя може да подкопае техния авторитет. Смелите лидери обаче не се страхуват от това, защото знаят, че колкото по-голяма свобода на действие имат техните служители, толкова по-добре ще се справят с работата си.

.........................................

Лоли Даскал, президент и изпълнителен директор на консултантската фирма Lead From Within, в своя блог.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ