Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|ООН: Търговският трафик през Суецкия канал е намалял с 42% за два месеца
Обемът на търговския трафик, преминаващ през Суецкия канал, е намалял с повече от 40% през последните два месеца на фона на атаките на йеменските бунтовници хуси, сочат данни на ООН, цитирани от Френс прес.
Подкрепяните от Иран хуси казват, че атаките им са насочени срещу свързано с Израел търговско и военно корабоплаване в региона и че те са в знак на солидарност с палестинците в Газа. Това накара някои товарни превозвачи да поемат по-дълги и по-скъпи маршрути, за да избегнат атаки.
„Ние сме много загрижени, че атаките срещу корабоплаването в Червено море добавят напрежение към световната търговия, изостряйки съществуващите смущения в търговията, свързани с геополитиката и изменението на климата“, каза пред репортери ръководителят на отдела за търговска логистика в Конференцията на ООН за търговия и развитие. (UNCTAD) Ян Хофман.
Според UNCTAD, корабите, които се отклоняват от Червено море и вместо това използват маршрута около нос Добра надежда в Южна Африка , са довели до 42% спад в транзита през Суецкия канал през последните два месеца.
Повече от 80% от обема на международната търговия със стоки се извършва по море, каза Хофман.
„Морският транспорт наистина е спасителната линия на световната търговия“, добави той.
Броят транзитиращите на седмица през Суецкия канал контейнеровози е намалял с 67% на годишна база, според UNCTAD, тъй като повече от 20% от световната контейнерна търговия минава през Суецкия канал.
„Като се има предвид, че преди всичко по-големите контейнерни кораби се отклоняват от Суецкия канал, спадът в капацитета за превоз на контейнери е още по-голям“, каза Хофман.
Транзитът на петролни продукти е спаднал с 18%, транзитът на кораби за насипни товари, превозващи зърно и въглища, е намалял с 6%, а транспортът на газ е спрян.
Като цяло между 12 и 15 процента от световната търговия – 20 000 кораба годишно – преминава през Червено море, осигурявайки връзка между Европа и Азия.
Ситуацията става още по-трудна, тъй като други световни морски търговски пътища също са изправени пред смущения, като транзитът през Черно море е силно ограничен след инвазията на Русия в Украйна преди две години, което доведе до скок на световните цени на храните.
А сушата в Централна Америка доведе до спадане на нивото на водата в Панамския канал, намалявайки значително обема на трафика, който може да пресече основния маршрут.
„Продължителните прекъсвания на основните търговски пътища биха нарушили глобалните вериги за доставки, което би довело до забавени доставки на стоки, увеличени разходи и потенциална инфлация“, предупреди UNCTAD.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.