Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Китай се насочва към американския сектор на услугите, смята увеличенията на митата за „безсмислени“

Миналата седмица Китай обяви, че е готов да отвърне на митата на президента на САЩ Доналд Тръмп, като каза, че всяко по-нататъшно увеличение от страна на САЩ ще бъде „шега“ и Пекин ще ги „игнорира“.
Вместо да продължи да се фокусира върху облагането на стоки с мита, Китай избра да прибегне до други мерки, включително стъпки, насочени към американския сектор на услугите, пише Си Ен Би Си.
Тръмп увеличи налозите на САЩ върху избрани стоки от Китай с до 245% след няколко кръга от взаимно налагане на мита между Вашингтон и Пекин през последните седмици. Преди да го нарече „безсмислена игра на числа“, миналата седмица Китай наложи допълнителни мита върху вноса от САЩ до 125%.
Докато администрацията на Тръмп до голяма степен се съсредоточи върху продължаването на тарифните планове, Пекин въведе серия от нетарифни ограничителни мерки, включително разширяване на контрола върху износа на редкоземни минерали и започване на антитръстови проучвания срещу американски компании, като фармацевтичния гигант DuPont и IT гигантът Google.
Преди последната ескалация през февруари Пекин постави десетки американски фирми в така наречения списък с „ненадеждни субекти“, който ще ограничи или забрани на фирмите да търгуват с или да инвестират в Китай. Американски фирми като PVH, компанията майка на Tommy Hilfiger, и Illumina, доставчик на оборудване за генно секвениране, бяха сред добавените в списъка.
Затягането на износа на критични минерални елементи ще изисква от китайските компании да осигурят специални лицензи за износ на тези ресурси, което на практика ограничава достъпа на САЩ до ключовите минерали, необходими за полупроводници, системи за противоракетна отбрана и слънчеви клетки.
В последния си ход във вторник Пекин се нахвърли на Boeing - най-големият износител на Америка, като нареди на китайските авиокомпании да не приемат повече доставки за неговите самолети и поиска от превозвачите да спрат всякакви покупки на оборудване и части за самолети от американски компании, предаде Блумбърг.
В друг знак за нарастващи враждебни действия китайската полиция издаде известия за задържане на трима души, за които твърдят, че са участвали в кибератаки срещу Китай от името на Агенцията за национална сигурност на САЩ.
Китайските държавни медии, които публикуваха съобщението, призоваха местните потребители и компании да избягват използването на американски технологии и да ги заменят с местни алтернативи.
„Пекин ясно сигнализира на Вашингтон, че двама могат да играят в тази игра на отмъщение и че имат много лостове за дърпане, като всички те създават различни нива на болка за американските компании“, каза Уенди Кътлър, вицепрезидент в Asia Society Policy Institute.
„С високите мита и други ограничения, отделянето на двете икономики върви с пълна пара“, каза Кътлър.
Фокус върху търговията с услуги
Според някои Китай се стреми да разшири търговската война, за да обхване търговията с услуги, която обхваща пътувания, правни, консултантски и финансови услуги, където САЩ имат значителен излишък с Китай от години.
По-рано този месец акаунт в социални медии, свързан с Xinhua News Agency, предположи, че Пекин може да наложи ограничения на американските юридически консултантски фирми и да обмисли разследване на операциите на американските компании в Китай за огромните „монополни ползи“, които са спечелили от правата върху интелектуалната собственост.
Вносът на китайски услуги от САЩ се е увеличил повече от 10 пъти през последните две десетилетия до 55 милиарда долара през 2024 г., според оценките на Nomura, което е увеличило търговския излишък на услуги на САЩ с Китай до 32 милиарда долара миналата година.
Миналата седмица Китай заяви, че ще намали вноса на американски филми и предупреди своите граждани да не пътуват или учат в САЩ в знак на намерението на Пекин да окаже натиск върху секторите на развлеченията, туризма и образованието в САЩ.
„Тези мерки са насочени към сектори с голяма видимост – авиация, медии и образование, които имат политически отзвук в САЩ“, каза Джинг Чиен, управляващ директор в Центъра за анализ на Китай.
Въпреки че те може имат малко действителното въздействие в доларово изражение предвид по-малкия мащаб на тези сектори, „ефектите върху репутацията – особено за китайските студенти или по-предпазливите китайски служители, могат да се разпространят в академичните среди и екосистемата на технологичните таланти“, добави той.
Nomura изчислява, че 24 милиарда долара може да бъдат заложени на карта, ако Пекин значително засили ограниченията за пътуване до САЩ
Пътуванията доминират услугите на САЩ за Китай, отразявайки разходите на милиони китайски туристи в САЩ, според Nomura. В рамките на пътуванията разходите, свързани с образованието, водят със 71%, според оценката, идващи най-вече от разходите за обучение и живот на повече от 270 000 китайски студенти, учещи в САЩ.
Износът на развлечения, включващ филми, музика и телевизионни програми, представлява само 6% от износа на САЩ в този сектор, каза инвестиционната компания, като отбеляза, че последният ход на Пекин относно вноса на филми „носи повече символична тежест, отколкото икономическа захапка“.
„Можем да видим по-дълбоко отделяне – не само във веригите за доставки, но и във връзките между хората, обмена на знания и регулаторните рамки. Това може да сигнализира за преминаване от трансакционно напрежение към системно разминаване“, каза Чиан.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.