Стрийминг пазарът расте с бързи темпове

Стрийминг пазарът расте с бързи темпове

Стрийминг пазарът расте с бързи темпове. Докато през 2021 г. той е за около 59,14 млрд. долара (57,96 млрд. евро), прогнозата за 2022 г. е приходите да достигнат 70,59 млрд. долара (69,18 млрд. евро), пише Александър Кръстев от Института за пазарна икономика, цитирайки данни на Grand View Research. Според тях приходите до 2030 г. ще достигнат 330 млрд. долара.

Около 80% от американските домакинства вече имат абонамент за поне една онлайн стрийминг платформа този пазар до голяма степен вече е изчерпал възможностите си. Затова ръст се очаква в Европа, където много стрийминг компании са вече достъпни. В ЕС-27 проникването на  стрийминг услугите е сравнително по-ниско в сравнение със Съединените щати. Това се дължи главно на страните от ЦИЕ, където стандартната телевизия все още е най-разпространена. Абонатитите за стрийминг платформи са под 10% от населението.

Данните на Евростат сочат, че делът на потребителите в ЕС се е увеличил – графика 1 и 2.

Източник: Евростат

Евростат събира данни по този показател през една година и от графиката ясно личи възходящата тенденция на деля от европейците, които гледат телевизия или видео на стрийм (стрийминг платформите влизат в тази категория) от 2016-а досега. 

Източник: Евростат (2016-2019 г., 2020-2021 г.)

Графика 2 показва данните за онлайн покупките на филми и музика до 2019 г. – много сходно с онлайн стрийминг на филми и сериали. „Това означава, че оценката за проникването на тези услуги за периода 2016-2019 г. е завишена и ограничена, тъй като категорията включва и музика, но в същото време това не е специфично за стрийм”, обяснява авторът.

От 2020 г. съществува и категория „стрийминг на филми и сериали и сваляния“, която представя дела на хората, ползващи стрийминг услуги. Тенденцията потвърждава тезата, че използването им се увеличава, което ще доведе до растеж на пазара от увеличаващия се брой абонаменти.

Основните играчи на пазара

Лидер в стрийминг услугите по време на локдауните е Netflix. Компанията увеличи броя абонати в световен мащаб до 222 милиона към февруари 2022 г. и отчете печалба от 7,6 млрд. долара за 2021 г. Nеtflix обаче не е единствената платформа, която е широкодостъпна и увеличава присъствието си извън американския пазар. Не бива да бъдат пренебрегвани HBO Max (бившия HBO Go), Amazon Prime Video, Disney+, Apple TV+, Hulu, Paramount+ и някои други. Те регистрират огромен брой абонати и силен растеж през последните две години.

Най-значителен растеж в последно време се наблюдава при платформите Prime Video и Disney+. Към  към февруари 2022 те могат да се похвалят съответно със 175 млн. и 118 млн. абонати. Резултатът е особено забележителен за Disney+  - платформата, която е под три години, а Netflix и Prime Video – съответно от 2007 и 2006 г.

Disney+ регистрира рекорден брой абонати от самото си създаване. До края на 2019 г. тя записа над 28 млн. абонати, докато прогнозите са били за не повече от 18 милиона. През последното тримесечие на 2021-а тя е привлякла най-много нови абонати – 11,7 милиона, докато Netflix остава назад с едва 8,3 млн. за същия период, при положение, че е по-малко разпространена в сравнение с конкурентите си. „Едва от 14 юни 2022 г. Disney+ стана достъпен в 42 държави и 11 територии, най-вече в Централна и Източна Европа, което се очаква да привлече милиони нови абонати до края на годината”, коментира Кръстев. Той допуска, че дори може да измести лидера Netflix до 2025-2026 г.

Пазарът у нас

България следва глобалните тенденции – броят на потребителите се увеличава, но въпреки това пазарът е малък в сравнение с останалите европейски страни. Данните на Евростат от април 2021 г. сочат, че 44% от населението на България гледа онлайн телевизия, видео и стрийминг на филми и сериали. Това е вторият най-нисък процент в ЕС след Румъния (37%).

„Ако разгледаме само стрийминг пазара отделно от онлайн телевизия и гледане на видеа, според доклад на Statista не повече от 6,5% от потребителите имат абонамент за някоя от достъпните платформи”, допълва Кръстев. Той коментира, че този пазар е още много малък в България. Прогнозата е общият оборот да достигне около 12,85 млн. долара през 2022 г.

Statista предвижда, че оборотът на стрийминг пазара в България ще се удвои до 2027 г. и ще достигне 24,7 млн. долара (24,2 млн. евро).

В България основните платени платформи са Netflix, HBO Max, Prime Video, Apple TV+ и MUBI, като първата поддържа най-висок пазарен дял от около 31% за 2021 г. Втората и третата по големина платформа HBO Мax и Prime Video имат дялове от съответно едва 16 и 15%.

На 14 юни 2022 г. платформата Disney+ официално стана достъпна в България. Нейното присъствие на пазара неимоверно ще размести позициите на другите платформи. Не може да се каже дали Netflix ще бъде изместен от лидерската си позиция в България в обозримото бъдеще – все пак Netflix има над 170 000 абоната преднина пред Disney+ и е два пъти по-голяма от втората по големина платформа HBO Мax.

Стрийминг платформите и медийният пазар

Стрийминг услугите в САЩ и ЕС стават все по-достъпни и по-общоприети. Както се вижда от данните на Евростат, делът на потребителите в ЕС, които използват интернет за гледане на филми и телевизия се увеличава последните години, а от 2020 г. досега, откакто има статистика за стрийминг услуги отделно, се наблюдава увеличение в броя абонати. Този пазар продължава да се разраства включително и в България, където се очаква общия пазарен оборот да се удвои до 2027 г. Като цяло се очертава разпространението на стрийминг платформите да промени медийния пазар и да постави сериозно предизвикателство върху утвърдените модели и играчи (телевизионни канали, местни сайтове и др.) както по света, така и в България.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ