Бизнесът става все по-личен
- Господин Брегман, може ли промяната в компанията да започне отдолу? И как това да не доведе до анархия?
- Някои от най-ефективните промени започват отдолу. Всъщност най-добрите лидери знаят как да създават промяна, като я планират на всички нива. Ако мисията на една организация е ясна, както и целите и ценностите й, хората ще знаят в коя посока трябва да продължат. Отговорност на лидерите е да създадат твърди граници, които определят обща посока. После трябва да помолят останалите да действат свободно и творчески в рамките на тези граници, за да придвижат компанията в избраната посока. Ако границите са поставени правилно, няма причина да се притеснявате от анархия.
- Каква част от проблемите в бизнеса се дължат на недоразумения? Как да ги избягваме?
- Голяма част от нашите проблеми са недоразумения. Хората постоянно се разбират погрешно. Въпросът е защо това се случва толкова често. Мисля, че всички се движим прекалено бързо. И не се слушаме един друг.
Рядко спираме, за да помислим. И правим огромно количество предположения. Ако можехме да забавим крачка и да си дадем време, бихме избегнали много недоразумения.
- Какви трябва да бъдат целите, които си поставяме и какво трябва да искаме от хората, с които работим?
- Би трябвало да поставяме целите си заедно с хората, които са отговорни за постигането им, и би трябвало да очакваме пълна ангажираност с постигането им. Но това е двупосочна улица – ако не ги ангажираме със създаването на техните цели, не можем да очакваме да бъдат ангажирани с постигането им.
- Казвате, че да нямаш план е най-добрия план. С какви аргументи убеждавате мениджърите, които държат на плановете?
- Имам тонове планове. Понякога е по-добре да си гъвкав с плана си. По-добре да не се придържаш твърде стриктно към него, когато светът около теб се променя. Неотклонното следване на плана ще попречи на тази гъвкавост. Продължавайте напред и планирайте. Но дръжте очите си отворени за възможностите, когато те се появят. Бъдете готови да промените плановете си или да създадете напълно нови на базата на това, което виждате да се случва.
- Големите бизнес лидери променят ли се?
- През цялото време. Това обаче се случва само когато поискат. Хората не се съпротивляват на промяната. Те се женят, имат деца, сменят работата си, местят се в различни държави. Никой не ги принуждава да правят това. Те се променят през цялото време – без усилие и с желание. Така че проблемът не е, че хората се противят на промяната, а че се противят на това да бъдат променяни.
- Какво един мениджър може да направи, за да накара подчинените си сами да се справят с лошите навици?
- Може да им помогне да се изправят срещу лошите навици. Да ги признаят. Да се почувстват неудобно с тях. Онзи ден чух един мениджър да се оплаква пред мен от един от служителите си. Когато погледнах доклада за резултатите, не изглеждаше да има проблеми. Служителят имаше високи оценки във всички показатели. Мениджърите трябва да се поставят на мястото на служителя, но и да бъдат много, много ясни за това кое е добро и кое не.
- Приятелството и много близките отношения в офиса пречат или помагат на работата?
- Всички изследвания сочат, че приятелствата не пречат, а помагат на добрата работа. Хората, които имат близки приятели в работата, са по-продуктивни, по-ангажирани и печелят повече. За лидерите приятелите улесняват честната комуникация. Добрият приятел ще ви каже истината, когато всички други ги е страх. Това е огромно предимство на приятелството.
- Ако има нещо което не ни харесва у единн човек как трябва да постъпим?
- Говорете с него директно. Учтиво и любезно, но директно. Има голяма вероятност той да не знае какво ви притеснява. И също така да спре, след като научи. Не правете предположения и не отписвайте човека. Дайте му шанс с един директен разговор.
- Какво трябва да си казваме сутрин, когато започва денят – ето това трябва да свърша днес или по-добре да се ангажирам с повече на брой, но по-малки като обем задачи?
- Винаги трябва да вършите най-важните задачи, които ще ви помогнат да реализирате целите си за годината. Понякога това е една-единствена задача, друг път са повече.
- Когато се почувстваме унили, разочаровани или просто изморени кой е начинът бързо да се активизираме?
- За всеки е различно. Най-важното е да се познавате добре. Какво действа при вас? Да излезете от офиса? Да се обадите на приятел? Разходка? Вие ще изберете.
- Да смесваме ли работата с почивката? Или с други думи – да отговаряме ли на служебната електронна поща през уикендите?
- Понякога трябва да го правите, но в 95% от времето бих казал – не! Когато работите, работете, когато играете, играйте, а когато почивате – почивайте. Оставете телефона и компютъра – така ще бъдете много по-ефективни, когато посегнете отново към тях.
- За вас кой е модерният начин на работа?
- Живеем в ера, в която всеки знае всичко. А ако не, може да го намери в интернет. Така че да се опитвате да скриете нещо или да бъдете неискрени не само не помага, но е невъзможно – хората ще открият истината. Вие ще бъдете разкрити. Затова е най-добре да бъдете себе си и да позволите на хората да видят кой сте. Като знаете, че ще ви видят, ще станете още по-добър човек и можете да сте сигурни, че те ще харесат това, което ще видят. Бизнесът става все по-личен и по-личен. Разликата не е само в това какво правите, но и кой сте.
Венцислав Савов
ПИТЪР БРЕГМАН е главен изпълнителен директор на консултантската компания Bregman Partners, Inc.. Автор е на “Точка Б: Как да ръководим голямата промяна”. Поддържа блог в Харвард: https://blogs.hbr.org/bregman/. Съветник е по управленско колсултиране на висши мениджъри и техните екипи от компании като Morgan Stanley, NASDAQ, JP Morgan Chase, Victoria’s Secret, Converse, Katz Media Group и други. Работил е с компании в САЩ, Канада, Европа, Азия и Австралия и е преподавал в Columbia University Business School и в National Outdoor Leadership School. Има бакалавърска диплома от Princeton University и магистърска – от Columbia University.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.