КТБ и необходимостта от приватизация на БЕХ и НЕК
Една от поуките от историята с КТБ е, че държавните предприятия са изкушение, на което хората трудно издържат. Имаше два опита за съставяне на списъци със „стратегически“ предприятия, които не подлежат на приватизация – през 1996 и 2003. При първия опит се стигна до фалит на банки, при втория – на една банка.
Изкушението в банката
Ето как работи изкушението:
- управителите на държавните предприятия се назначават от правителството;
- те подбират хора, на които имат доверие;
- назначените в някаква степен го поддържат;
- в един момент възниква идеята, че сметките на тези предприятия могат да подпомогнат оборотите на някоя банка; от скука, активизъм или други мотиви съветват своите довереници към коя банка да прехвърлят сметките на държавните предприятия;
- банката, придобила такова предимство с евтин ресурс, става удобен партньор на правителството, и на следващото, и на следващото;
- с този лесен ресурс се финансират изгодни лихви и по кредити, и по влогове;
- широката публика се убеждава, че това е „банката на правителството“ (сиреч не може да фалира) и при изгодни лихви доверява спестяванията си (сметките по преводи от заплати могат да бъдат отворени в нея дори служебно);
- на публиката се поднасят и различни оправдателни идеологеми: „нужно е сътрудничество между държавата и националния капитал“, „чуждестранните банки са опасни“, „българските пари – за българите“ и т.н.;
- банката бенефициент не може да има сложна управленска структура, най-добре е да прилича на едноличен търговец, който може да ходи за риба с когото трябва; управител на чуждестранна банка, дори и да ходи за риба, ще бъде наблюдаван от началниците и акционерите (които не са под ръка, за да отидат за риба или на лов, на рожден ден и пр. с когото трябва – например банковия надзор);
- това политбюро от депутати, управители на държавни предприятия и банкер може да работи докато не се разтури поради неефективност – политическият обед също се плаща, банката неизбежно трябва да финансира непечеливши, а политически начинания;
- отъпканият път води до това банката да се захранва вече не само от предприятия, но и от големи „приоритетни“ проекти, в които те участват;
- съответно политбюрото трябва да се грижи и за тази работа, но когато конюнктурата или политическите проекти се влошат, схемата е изложена на риск и не е повратлива;
- тогава тя или трябва да фалира или да бъде спасена;
- ако няма пари от данъкоплатците под ръка и щом е забранена държавната помощ, едноличният търговец вероятно ще се сети за старата максима, че най-лесно се граби банка, ако я притежаваш.
Такова изкушение с основен посредник КТБ и нейния собственик вече е описано с подробности[i]
Главоболия в енергетиката (текстът продължава на следващата страница)
В историята с КТБ държавните предприятия от енергетиката са ключов ресурс.
Но те са изкушение и сами по себе си. Големи са. Могат да участват във вавилонски проекти. Поръчките са огромни и не толкоз видими. Публиката вярва, че те са стратегически предприятия или че са част от националната сигурност, дори когато ги караш да работят срещу нея.
Резултатът от това изкушение е следният:
- Три големи проекта в интерес на руски държавни компании;
- Един голям български проект с известен политически консултант;
- Свързани с тях проектни компании, които дълго след затварянето на проектите са част от правния свят, имат управители и служители, както и договори за услуги, подлежащи на изплащане;
- Изместване на части от енергийния баланс (например „американските“ ТЕЦ и ВЕИ, които стават жертва на задълженията на НЕК по големите руски държавни проекти, макар и да са предвидени като местен енергиен ресурс, т.е. като част от енергийната независимост);
- Субсидиране на местни и европейски енергийни политики с преференциални цени, кръстосано субсидиране на заводски ТЕЦ и топлофикации, за които отговаря НЕК, но чието лицензиране и миксиране е политическа дейност, която не се съобразява със финансовото състояние на НЕК и енергийната система;
- Фактически фалит на НЕК и размиване на този фалит с учредяването на БЕХ, задлъжняване на БЕХ;
- Отлагане на либерализацията от първоначално предвидения и нормативно подготвен срок 1 юли 2007 г., за да може НЕК като единствен купувач да участва в проекта АЕЦ „Белене“;
- Задръстване частните производители и ЕРП, и на платежната система в енергетиката;
- Удължаване на енергийната зависимост, отлагане на проучвания за добив на местни енергийни ресурси и алтернативни доставки, и задлъжняване на БЕХ, включително по повод арбитражните дела за доставките по проекта „Белене“.
Този списък не е пълен. Но по-важното е какво да се прави.
Премахване на изкушението и главобола (текстът продължава на следващата страница)
Един от героите на Оскар Уайлд казва, че „най-добрият начин да се освободиш от дадено изкушение е да му се отдадеш изцяло“. Това всъщност вече се е случило, благодарение на историята с КТБ и други практики, изкушението вече се е превърнало в главоболие.
А по негов повод една френска поговорка гласи, че „най-ефикасният лек срещу главоболието е гилотината“. Иначе казано, трябва да се премахне източникът на главоболия в енергетиката. БЕХ и НЕК трябва да бъдат приватизирани. Как да стане това?
Опитът на Унгария, Полша, Румъния, Хърватия и дори Словения показва, че по различно време правителството се освобождавало от собственост върху предприятията в енергетиката през фондовата борса
В тези страни (най-късно в Румъния и Полша) чрез първоначално публично предлагане на борсите са приватизирани дялове от 10 до 51% от предприятия, които са аналогични на българските НЕК, „Булгаргаз”, АЕЦ „Козлодуй”, „Булгартрансгаз” и др.
Абстрахирам се от ползите за самия капиталов пазар и участниците в него. Те могат да бъдат обяснени от по-сведущи по темата. Другите ползи ми изглеждат така, както се опитват да ги резюмирам по следния начин:
- Осветляване на счетоводството на НЕК, но и на БЕХ и включените в него компании;
- Освобождаване на НЕК от несвойствени дейности и непроизводствени активи, намаляване на дефицитите и задълженията на НЕК и БЕХ;
- Мобилизиране на местни и чуждестранни финансови ресурси с дълга перспектива;
- Допълнително облекчаване на платежната система в енергетиката и намиране на ресурс за компенсационните фондове по стари договори, оказали си неефективни поради безумна политика и проекти;
- Решение, частично, но съществено, на проблемите със задлъжнялостта на целия държавен сектор (ще останат БДЖ и две-три други предприятия);
- Рационализиране на дейността на лобистите по дългосрочните проекти и на застъпничеството на политически деятели дори в интерес на руските държавни компании.
Мисля, че точно това последното рационализиране пречи на премахването на главоболията. Съответните политически бюра ще останат без работа или ще трябва да се захванат с нещо, за което нямат експертиза.
Иначе идеята е стара – от поне 1998 г. Обсъжда се, доколкото знам и в момента. Но все не се осъществява.
[i] Виж: Размерът и ролята на държавните депозити в КТБ – в: https://www.ktbfiles.com/analizi/razmert-i-rolyata-na-drzhavnite-depoziti-v-ktb/
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.