Не става само с учене…
Миналата седмица министър Сергей Игнатов постави българските висши училища в класическо училищно противопоставяне – за отличниците ще има по-големи стипендии (повече държавно финансиране), за неотличниците ще си останат същите. Проблемът е – кой и как ще оценява резултатите. Защото ценността и тежестта на една наука, която не може да се продаде на „спонсори“ не е по-малка от продаваемата. А и потенциалът на българския бизнес едва ли може да поеме качествените специалисти в областта на високите технологии.
Ако пазарът стане единствения критерий за развитието на българското образование, това ще консумира конюнктурния потенциал за няколко години и всичко ще си остане по-старому. Защото, както разбрахме през последните няколко години, пазарите също може да са в грешка. А и съдейки по пазарното търсене и мнението на образователния министър, че фолк-фадромата Азис е герой за оредяващите български дечица, спокойно бих препоръчал откриване на следните специалности: „Поп-фолк караоке пеене“, „Гюбек-мениджмънт“, „Силиконово моделиране“, „Барова и ресторантьорска хореография“ и др. Смешно щеше да е, ако не виждаме, че това диктува Пазарът…
Както вече знаем от „инфраструктурната треска“ от последните години, нещата тръгват само, ако натискът дойде от най-високо. Иска ми се да се надявам, че при изнесеното заседание на българското правителство в Анкара по-миналата седмица Бойко Борисов е видял не само комшийски инфраструктурни успехи, заради които министрите се изнесоха, но и реализацията на амбициозни проекти в областта на образованието – в 74-милионна Турция с над 1% годишен прираст на населението действат 167 университета, а около 350 хиляди студенти на година ги завършват. Демографският потенциал подсказва на турското правителство да инвестира в образование. В точно десет пъти по-малка България има 51 университета и колежа – данни за завършилите и за прираста на населението няма да посочвам, но като цяло сме сред най-бързо намаляващите и едва ли сред най-учените. Извличането на поуките оставям на вас.
Много висши училища, удобно настанени зад академичната автономия вече са минали в сферата не просто на класическия пазар, а на класическото тържище – дават възможност студентът спокойно да „проспи“ обучението си, награждавайки го със заветната ДИПЛОМА! Ако си плаща таксите и се явява чат-пат на изпити, студентът в българско висше училище е ОБРЕЧЕН ДА ЗАВЪРШИ.
Маргинализирането на критериите за натрупване на знания и умения и липсата на работещ модел за обучение, базирано на индивидуални компетенции превръщат гербованата хартия в панацея за голяма част от българските студенти. А една не по-малка част просто стягат куфарите за чужбина с благословията и спестяванията на родители и роднини с идеята да не се връщат повече. Тези хора не се интересуват от политика. Те няма да станат избиратели. Освен, ако политиката към образованието не ги накара да размислят…
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.