С полиграф разкриваме злоупотреби и агенти под прикритие в бизнеса
Българската школа в криминалната психофизиология е сред най-добрите в Европа, убеден е управителят на Assess Тодор Тодоров
- Господин Тодоров, какви са основните насоки в дейността на вашата компания?
- Assess съществува от няколко години, но аз се присъединих към компанията преди две години заедно с част от предишния ми екип от Института по психология на МВР. Компанията е част от холдинга на водещата охранителна компания VIP Security, която е и най-големият ни клиент. Голяма част от хората, които кандидатстват за позиция във VIP Security, минават през изследване с полиграф (известен още като "детектор на лъжата"). Особено за длъжности като лична охрана или инкасо е много важно хората да бъдат проверени за контакти с криминалния контингент. Проверяваме и дали не идват с идеята да изнасят служебна информация, която може да бъде използвана за извършването на престъпление. Проверката може да е и за това дали на предишните си работни места тези хора не са предприемали умишлени действия в ущърб на своите работодатели.
- Какви са ползите за бизнеса от полиграфските изследвания?
- Основната функция на полиграфа в частния сектор е по-скоро превантивна. Колкото повече информация имаш за един човек, кандидатстващ за работа в компанията, толкова по-точна може да бъде преценката ти дали той ще донесе повече ползи или вреди на организацията. Според мен полиграфското изследване е необходим инструмент, особено когато става въпрос за назначаването на хора на важни позиции, включващи вземане на решения, сериозни отговорности и достъп до конфиденциална информация. Изследванията с полиграф са полезни и във всички случаи, в които има съмнения за злоупотреба, изтичане на информация или извършено престъпление и когато има основателни данни да се предполага съучастие от персонала. Провеждането на такова изследване неминуемо предизвиква първоначално напрежение. Много по-голямо обаче е удовлетворението на хората, за които полиграфът установи, че не са съпричастни със злоупотребата. Важно е да бъдат открити виновните, за да не страда целият екип.
- Какво е нивото на българската школа за полиграфски изследвания?
- Може да се гордеем с факта, че нивото на българските експерти в тази област е едно от най-високите в Европа. През миналата година организирахме първото в Европа специализирано обучение за полиграфски изследвания според американските професионални стандарти. Проведохме курса заедно с най-старото и реномирано училище в тази област Backster School of Lie Detection (Сан Диего, САЩ). В първоначалното обучение с продължителност 10 седмици имаше участници от Нова Зеландия, Южна Корея, Великобритания и Израел. В по-краткия едноседмичен курс за напреднали имаше хора от Хърватия, Румъния, САЩ и Украйна. Всички те дойдоха да почерпят от нашия опит. Българската ковачница на кадри в тази област е Институтът за психология на МВР, където полиграфските изследвания се развиват от десетилетия като метод за разкриване на криминални престъпления. Показателен е фактът, че през последните 15-16 години почти няма тежко престъпление в България, чието разкриване да е станало без решаващия принос на полиграфа и на криминалната психология. Става дума за тежки престъпления срещу личността като убийства, отвличания, изнасилвания и въоръжени грабежи. Сериозен успех е фактът, че досега няма върната от съда полиграфска експертиза, въпреки че този вид изследвания не са описани в действащия наказателен кодекс. Очевидно един съдия не би приел такова доказателство, ако не е напълно убеден в изложените мотиви и в начина, по който е направено изследването.
- Бихте ли дали пример за успешното прилагане на полиграф в бизнеса?
- Има едно явление, което преди това бях гледал само на филми и не знаех, че съществува в частния бизнес в България. Наскоро с колегите го нарекохме "мениджърска мафия". В някои браншове има определен кръг хора, които се "въртят" на определени мениджърски позиции. Когато един такъв човек направи злоупотреба и бъде разкрит, от компанията са по-склонни да му простят, за да си подаде молба за напускане и да се махне, вместо да влизат в усложнени, дълги и тромави процедури, произтичащи от трудовото законодателство. В същото време в България нещата стоят така, че няма никаква комуникация между отделите за човешки ресурси в различните компании. Това в известен смисъл е разбираемо, доколкото често компаниите са в конкурентни отношения. Тази пълна липса на координация обаче позволява на споменатия кръг от хора да виреят и да се облагодетелстват. След като напусне една компания, човекът отива на подобна позиция в друга компания, където след известно време, когато се ориентира в ситуацията, прави подобна злоупотреба. Има и друг много интересен казус, който ни се случи два пъти. И в двата случая ставаше дума за високи мениджърски позиции, за които кандидатстваха служители от конкурентни фирми, изпратени, за да работят като "агенти под прикритие", които да изнасят конфиденциална информация.
- Какво не знае бизнесът за полиграфските изследвания?
- Срещаме най-общо два вида неразбиране. Едното е от страна на собствениците на компании, които често търсят възможно най-евтиния вариант да се свърши една работа. Аз смятам, че когато става дума за професионална експертна работа, нейната цена не е най-важният фактор. В крайна сметка най-важен е крайният резултат и доколко можеш да разчиташ на него. Ако ви се налага да си направите сърдечна операция и имате избор дали да отидете по клинична пътека в някоя малка провинциална болница, или да си платите, за да бъдете лекувани в най-добрата специализирана клиника в страната, какво ще изберете? Провеждането на едно полиграфско изследване е тежък труд. Понякога с едно изследвано лице може да се работи, да речем, 4, 5, 6 или повече часа, докато се стигне до истината. В това влиза целият процес, от анализа на престъплението, през формулирането на въпросите и провеждането на самото изследване до следтестовото интервю, при което доста често се получават самопризнания. При това тази работа е изключително отговорна. Резултатите от изследването с полиграф може да разкрият престъпление и да променят човешки съдби. Специалистът, провеждащ изследването, носи отговорност за всичко това. Все още съществува и неразбиране сред специалистите по човешки ресурси, които не са запознати с полиграфските изследвания и не знаят с какво може да са им полезни.
- Какъв е профилът на вашите клиенти?
- Имаме клиенти например от застрахователния бранш, от банковия и от охранителния сектор. Все по-често ни търсят и по-малки компании, с персонал от 10-20 души, където често става дума за разкриване на злоупотреби. Докато по-големите клиенти се обръщат към нас и за по-специализиран подбор на персонал.
От сп. "Мениджър"
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.