Трите лидерски умения, които ще ви изведат пред останалите

Трите лидерски умения, които ще ви изведат пред останалите

Как се управлява успешно в един несигурен, подривен, дори хаотичен свят? Това е основният въпрос, който ни вълнува с Джим Колинс, през последните няколко години.

За да получим отговори, извлечени от опита, ние проучихме лидери на компании, преуспели във всички области – от биотехнологиите, през производството, до информационните технологии и самолетния транспорт. Изпълнителните директори на тези компании са били изправени пред значими технологични проблеми, дълбоки рецесии, неочаквани сривове в търсенето, ценови войни, петролни шокове – всичко, каквото се сетите. Независимо от това те са успели да изведат компаниите си към страхотни дългосрочни финансови резултати. Техният опит може да послужи като наръчник за младите мениджъри, които работят в днешния непредвидим свят.

Някои от тези лидери се превърнаха в легенди – например Анди Гроув от Intel и Хърб Келъхър от Southwest Airlines. Други остават неизвестни извън сферата на своя бизнес, като Джон Браун от медицинската технологична компания Stryker и Джордж Ратман от биотехнологичната фирма Amgen. Защо обаче именно тези мениджъри се отличават от своите колеги? Изненадващо причината не е в тяхната забележителна прозорливост, нито в изключителната им харизма. Всички те имат силно изразени три лидерски качества:

Творческа параноя

Бил Гейтс е хипербдителен по отношение на всичко, което може да навреди на Microsoft. “Страхът трябва да ви води”, казва той в едно интервю. “Редовно обмислям вероятността от провал”. Анди Гроув не спира да търси “злото във всяко добро”. Творческата параноя е умението да превръщаш страха в трезво действие.

Емперична креативност

Оцеляването само по себе си не води до забележителни резултати. Трябва и да създавате. Затова от лидерите се очаква да бъдат високо продуктивни хора. Установихме, че отличаващият принцип е един определен подход към творчеството, който ние наричаме “емпирична креативност”, или умението да доказвате емпирично творческите си инстинкти. Това означава да използвате пряко наблюдение и практични експерименти, вместо да разчитате само на мнения, приумици и анализи. Когато на Питър Люис от американската компания за автомобилно застраховане му хрумва да разшири бизнеса си на нов пазар, той не го направи изведнъж. Вместо това започва пробно в Тексас и Флорида, преди да се премести към други щати. Три години по-късно, едва когато концепцията доказва ефективността си, той залага на новия бизнес. Идеята му разчита и на емпиризъм, а не просто на анализ.

Фанатична дисциплина

Това може да означава много неща – упорит труд, следване на правила и т.н. Ние обаче мислим за нея по друг начин – най-добрите лидери в нашето проучване показват дисциплина в последователността на действията си. Те показват последователност в ценностите си, дългосрочните си цели и стандарти, последователност на методите, и последователност във времето. Тази дисциплина включва и отхвърляне на традиционната мъдрост и публичност. Браун, бившият главен изпълнителен директор на Stryker, бил толкова отдаден на дългосрочната цел на компанията си за 20% годишен ръст на нетния доход (която тя постига в над 90% от времето в продължение на 21 години), че единствената дума, която би могла да опише поведението му, е фанатично. Спад на пазарите? Ожесточена конкуренция? Нова рецесия? На Браун не му пукало! Той изградил система на стриктна дисциплина, за да постига целите си независимо от всичко.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ