Трите лидерски умения, които ще ви изведат пред останалите
Как се управлява успешно в един несигурен, подривен, дори хаотичен свят? Това е основният въпрос, който ни вълнува с Джим Колинс, през последните няколко години.
За да получим отговори, извлечени от опита, ние проучихме лидери на компании, преуспели във всички области – от биотехнологиите, през производството, до информационните технологии и самолетния транспорт. Изпълнителните директори на тези компании са били изправени пред значими технологични проблеми, дълбоки рецесии, неочаквани сривове в търсенето, ценови войни, петролни шокове – всичко, каквото се сетите. Независимо от това те са успели да изведат компаниите си към страхотни дългосрочни финансови резултати. Техният опит може да послужи като наръчник за младите мениджъри, които работят в днешния непредвидим свят.
Някои от тези лидери се превърнаха в легенди – например Анди Гроув от Intel и Хърб Келъхър от Southwest Airlines. Други остават неизвестни извън сферата на своя бизнес, като Джон Браун от медицинската технологична компания Stryker и Джордж Ратман от биотехнологичната фирма Amgen. Защо обаче именно тези мениджъри се отличават от своите колеги? Изненадващо причината не е в тяхната забележителна прозорливост, нито в изключителната им харизма. Всички те имат силно изразени три лидерски качества:
Творческа параноя
Бил Гейтс е хипербдителен по отношение на всичко, което може да навреди на Microsoft. “Страхът трябва да ви води”, казва той в едно интервю. “Редовно обмислям вероятността от провал”. Анди Гроув не спира да търси “злото във всяко добро”. Творческата параноя е умението да превръщаш страха в трезво действие.
Емперична креативност
Оцеляването само по себе си не води до забележителни резултати. Трябва и да създавате. Затова от лидерите се очаква да бъдат високо продуктивни хора. Установихме, че отличаващият принцип е един определен подход към творчеството, който ние наричаме “емпирична креативност”, или умението да доказвате емпирично творческите си инстинкти. Това означава да използвате пряко наблюдение и практични експерименти, вместо да разчитате само на мнения, приумици и анализи. Когато на Питър Люис от американската компания за автомобилно застраховане му хрумва да разшири бизнеса си на нов пазар, той не го направи изведнъж. Вместо това започва пробно в Тексас и Флорида, преди да се премести към други щати. Три години по-късно, едва когато концепцията доказва ефективността си, той залага на новия бизнес. Идеята му разчита и на емпиризъм, а не просто на анализ.
Фанатична дисциплина
Това може да означава много неща – упорит труд, следване на правила и т.н. Ние обаче мислим за нея по друг начин – най-добрите лидери в нашето проучване показват дисциплина в последователността на действията си. Те показват последователност в ценностите си, дългосрочните си цели и стандарти, последователност на методите, и последователност във времето. Тази дисциплина включва и отхвърляне на традиционната мъдрост и публичност. Браун, бившият главен изпълнителен директор на Stryker, бил толкова отдаден на дългосрочната цел на компанията си за 20% годишен ръст на нетния доход (която тя постига в над 90% от времето в продължение на 21 години), че единствената дума, която би могла да опише поведението му, е фанатично. Спад на пазарите? Ожесточена конкуренция? Нова рецесия? На Браун не му пукало! Той изградил система на стриктна дисциплина, за да постига целите си независимо от всичко.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.