Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Пазарът започва да вижда Tesla просто като още един производител на автомобили
Имената на производителя на автомобили Tesla и Илон Мъск не винаги вървят ръка за ръка. Почти никога не се споменава това, но тази компания не е рожба на ексцентричния магнат, който днес изглежда твърде зает, опитвайки се да се увери, че начинанието му в Twitter няма да е пълен провал. Tesla е основана през 2003 г. от инженерите Мартин Еберхад и Марк Тарпенинг с целта да произвежда електрически автомобили, нещо, което никой по онова време не правеше. Малко след това Мъск се присъединява, предоставяйки огромно финансиране на компанията, която от самото начало е посветена на иновативни проекти, пише El Pais.
Първото превозно средство на Tesla, наречено Roadster, излиза едва през 2008 г., с пробег от повече от 300 километра (нещо безпрецедентно на пазара) и характеристики на луксозен автомобил. С него Tesla започва да проправя пътя за другите в света на електрическите превозни средства. Но Tesla беше много повече от електрически автомобили, тъй като беше и пионер в развитието на автономното шофиране.
През годините иновативните проекти на Tesla, ръководени от Илон Мъск, я направиха най-ценната автомобилна компания в света, изстрелвайки се далеч напред от своите конкуренти като групата Volkswagen или Toyota, с цена, надхвърляща един трилион долара за първи път през 2021 г.
Откакто достигна своя връх през ноември 2021 г., с 1,23 трилиона пазарна капитализация, компанията загуби почти три четвърти от стойността си. От днес, който иска да вземе Tesla, трябва да вложи по-малко от 335 млрд. долара, а това я доближава до стойностите на останалите конкуренти в автомобилния сектор.
Една от основните причини за този провал на Tesla е ексцентричното приключение, което Мъск започна, когато каза, че иска да придобие социалната мрежа Twitter. След няколко обрати, магнатът стана собственик на Twitter миналия октомври за 44 млрд. долара. За да финансира посоченото придобиване, Мъск трябваше постепенно да продаде значителна част от дела си в Tesla, около 40 млрд. долара. Това доведе до спад в стойността на компанията, тъй като голяма част от стойността на Tesla на фондовия пазар се дължи на доверието, което инвеститорите имат в Илон Мъск.
Пример, че стойността на Tesla се основава на фигурата на магната и неговите иновативни проекти е, че днес компанията струва около 100 милиарда повече от цялата група Volkswagen (която, ако се добави стойността на нейните акции, обикновени, привилегировани и този на марката Porsche, струва повече от 234 млрд. евро) - автомобилна компания, която има 122 производствени центъра по света срещу шест за Tesla и която миналата година регистрира около 8,88 милиона автомобила през 2021 г., само след японската Toyota, доставила 10,49 милиона автомобила. През тази година Tesla не успя да продаде милион коли, въпреки че спокойно водеше продажбите на електрически автомобили в света.
В това състезание за електрическите превозни средства Tesla вече не е сама. Всички големи автомобилни компании в света, като VW, Toyota, Stellantis, General Motors, Ford и китайски компании като BYD или Geele, съсредоточават цялата си енергия върху извършването на скъпия преход към електрически превозни средства - област, в която техните продажби нарастват с бързи темпове.
Това ще отнеме пазарен дял от Tesla, която на важен пазар като европейския вече не е лидер в продажбата на електрически превозни средства. Тя бе изместена още през първата половина на 2022 г. от групата Volkswagen., последвана от Stellantis, която измести Tesla на трето място, сочат данни на Dataforce, цитирани от Automotive News Europe. Първите двама като производители не се фокусират само върху сглобяването на електрически автомобили, но се разширяват и към други бизнеси като производство на батерии или разработка на софтуер.
Друго от големите обещания на Tesla е 100% автономно шофиране - нещо, което все още не е постигнато. Компанията беше обещала да достави напълно автономни превозни средства до края на 2022 г., цел, която не успя да постигне. На свой ред Мъск потвърди миналата година, че до 2023 г. ще има милион 100% автономни автомобили Tesla, които ще се движат по пътищата - обещание, което той вече направи няколко пъти и което досега не е успял да изпълни.
Въпреки че компанията все още не е постигнала пълното ниво на автономност, нейната система за автопилот има определена степен на автономност. Тази система доведе до няколко фатални произшествия през последните години. Едно от тях се случи в САЩ през 2019 г., когато мъж, който караше Tesla с режим на автопилот, се блъсна с автомобила си в Honda Civic, причинявайки смъртта на двамата пътници.
През октомври Ройтерс съобщи, че Tesla е разследвана от министерството на правосъдието на САЩ за твърдение, че нейните коли могат да се движат сами, когато това не е вярно. Това разследване започна след повече от дузина инциденти, в които е участвала системата за автопилот.
Превод и редакция: Нели Тодорова
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.