Фразите, които лидерите трябва да избягват
Всички знаем, че думите имат значение – и думите на лидерите носят особена тежест. В лидерството и бизнеса е лесно да станете жертва на жаргон и многословие, но има и други фрази, които подвеждат служителите и сигнализират за лошо лидерство. Ето някои от най-разрушителните, които чувам в работата си като треньор по лидерство:
„Не бих го казал по този начин“
Дори ако това не е вашето намерение, когато използвате тази фраза и подобни на нея, вие се отнасяте пренебрежително към човека, с който общувате. Това е проява на неуважение и знак, че смятате, че вашият подход е най-добрият. Вместо това попитайте: „Можете ли да опитате да перифразирате? Искам да съм сигурен, че се разбираме правилно“
„Ще го направя сам“
Повечето лидери страдат в известна степен от идеята, че ако искате нещо да бъде направено както трябва, трябва да го направите сами. Но това ниво на контрол изпраща някои ужасни послания за вашето лидерство: че не вярвате, че вашите хора могат да си вършат работата качествено и не желаете да им дадете възможност да растат и да се учат. Вместо това ясно изразете очакванията си и попитайте: „Имате ли нужда от моята помощ за нещо?“
„С цялото ми уважение…“
Понякога е уместно един лидерът да дава отпор и да защитава позицията си по-решително, но това е ситуация, която изисква по-скоро тактичен подход, a не снизходителен. Вместо това може да зададете въпрос от рода на: „Отворени ли сте към друга гледна точка?“
„Ето как трябва да го направите“
Когато казвате на хората не само какво да правят, но и как да го правят, вие управлявате поемате ролята на микромениджър. Малко са нещата, които карат служителите и екипите да се чувстват по-деморализирани и демотивирани от микромениджмънта. Като лидер вие сте натоварени с отговорността да овластявате, мотивирате и вдъхновявате вашите хора. Вместо това попитайте: „Какъв според вас е правилният подход?“
„Не е нужно да знаете защо – просто изпълнявайте“
Авторитарният подход противоречи на истинското лидерство по своята същност. Най-добрите лидери знаят, че когато комуникирате ясно целите си и давате на вашите служители задачи, които ги карат да чувстват, че работата им има смисъл, те работят по-усърдно и са по-ангажирани. Вместо постоянно да нареждате, отделете време, за да попитате служителите си: „Какво ви свързва с тази работа? С какво е важна тя за вас?“
„Нямам нужда от помощ“
Твърде много лидери гледат на молбата за помощ като на признак на слабост. Всъщност това сигнализира сила и увереност. Когато търсите помощ, вие демонстрирате готовност да си сътрудничите с другите, а това е нещо, което служителите ценя. Всички казваме, че големите успехи изискват екипна работа, така че дайте личен пример като потърсите повече сътрудничество. Вместо това попитайте „Как най-добре можем да използваме вашите таланти, за да се справим с тази задача?“
Лидерите често несъзнателно карат хората да се чувстват победени, деморализирани и изолирани, като не обръщат достатъчно внимание на собствените си думи. Бъдете по внимателни с нещата, които казвате на екипа си – и ако тези думи не ви служат добре, направете нужните промени.
…………………
Лоли Даскал, президент и изпълнителен директор на консултантската фирма Lead From Within, в своя блог.
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.