Добър лидер в трудни времена

Добър лидер в трудни времена

Добър лидер в трудни времена

Наскоро екип, ръководен от изследовател от Харвард, изследва психологическото въздействие на негативните новини. Той стигна до изумително заключение - само три минути, прекарани сутрин в преглеждането на негативни новинарски заглавия, увеличават шансовете човек да бъде в лошо настроение шест часа по-късно с цели 27%. Дори малки дози лоши новини имат дълготрайно отрицателно въздействие върху нашата психика.

Тези резултати са особено обезпокоителни, като се има предвид колко лоши новини виждаме в последно време. След повече от две години на пандемия от COVID-19, 2022 г. ни донесе война, глад, поредица от климатични бедствия и политически и икономичекси кризи.

Справянето с тази лавина от лоши новини е предизвикателство за психичното здраве на всеки един от нас. Това е особено тежко предизвикателство за бизнес лидерите, като се има предвид колко разсейващи и депресиращи са лошите новини според изследванията. Как може да се справите със собствените си проблеми и объркването, пред което сте изправени, докато същевременно с това помагате на екипа си да преодолява трудности и да си върши работата по-възможно най-добрия начин? Как може да намерите баланс между състраданието и постигането на бизнес целите?

Това не са проблеми, за които традиционното бизнес образование може да ви подготви, но това не означава, че не съществува експертна помощ. Скорошен материал на Harvard Business Review от бившия декан от Харвард, превърнал се в коуч - Моли Уест Дъфи и Лиз Фослиен, ръководител на комуникациите в Humu, предоставя съвет за това как човек може да бъде добър лидер в трудни времена. Материалът си заслужава да бъде прочетен в своята цялост, но по-долу са събрани най-важните изводи от него:

Започнете да помагате преди следващата трагедия

Вашите усилия за поддържане на екипния дух в трудни времена не могат да започнат след поредното ужасяващо заглавие в медиите. Трябва да спечелите доверие, преди да се случи трагедия. „Не може да очаквате служителите да се чувстват в безопасност, ако преди това не сте положили усилия, за да гарантирате, че работната среда насърчава откритите дискусии и споделянето на проблеми и желания“, пишат двамата.

„Ако не се чувствам комфортно да ви разказвам за тези неща, които правя в свободното си време, или неща, които са свързани с моята идентичност, тогава как ще се чувствам комфортно да говоря с вас за каквото и да е било, когато ситуацията е лоша?“, пита Анджелика Лий, професор, който изучава многообразието на работното място.

Признайте проблемите

Когато изгледа, че светът гори, може да се изкушите от идеята да опитате да изолирате екипа си от пламъците зад защитна стена от мълчание. Пренебрегването на ужасните новини обаче не повишава продуктивността. Това просто ви кара да изглеждате невежи или незаинтересовани.

„Ако не кажете нищо, екипът ви ще приеме, че или не знаете, или не ви е грижа за световните събития, което ще подкопае доверието на служителите ви у вас“, предупреждават авторите на статията в HBR.

В зависимост от размера на вашия екип, или съберете всички на една маса или им изпратете имейл, за да адресирате ужасните новини.

Какво да трябва да им кажете? Това зависи както от това кой сте като личност (бъдете автентични), така и от същността на последното негативно събитие. Но Уест Дъфи и Фослайн предлагат два водещи принципа – „общувайте човешки и от сърце“ и „осигурете път напред“.

Помогнете на всеки служител да се справи със ситуацията по свой начин

Когато се сблъскат с ужасни новини, някои хора се разсейват с работа. Други се обръщат към доверени приятели, за да обработят емоции, които изпитват. Трети пък се чувстват по-добре, след като самите те предприемат някакви действия, за да допринесат за положителна промяна. За това е важно да не диктувате на хората как да реагират на неприятни новини, а да им дадете нужното пространство, за да ги обработят по свой начин.

Каквито и стъпки да предприемете, трябва да кажете на служители си, че стоите зад тях и че могат да разчитат на вас. Пояснете, че вратата ви е винаги отворена“, съветват авторите. „Можете да кажете нещо като: „В светлината на последните събития, искам да повторя, че ако аз или организацията можем да направим нещо, за да ви помогнем през следващите дни седмици, не се колебайте да ме уведомите“, казва те.

Тези стъпки, разбира се, не могат да дадат изчерпателен отговор на въпроса как бизнес лидерите трябва да реагират на множеството предизвикателства, пред които всички сме изправени. Кога и как да заемете позиция е въпрос, които изисква отделен материал.  Докато обмисляте отговорностите си обаче не пренебрегвайте основната психологическа първа помощ за вашия екип. Игнорирането на лошите неща в живота няма да ги накара да изчезнат. Признаването на реалността и предлагането на човешка подкрепа обаче ще помогне.

…………

Джесика Стилман, бизнес блогър, за Inc.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ