Учудващо лесни начини да печелите доверие като лидер

Учудващо лесни начини да печелите доверие като лидер

В свят, който става все по-променлив, несигурен, сложен и двусмислен, лидерите са неразделна част от създаването на среда, в която хората могат да процъфтяват, а организациите могат да генерират страхотни резултати.

Доверието е ключът към този процес. Когато хората се доверяват на лидерите си, вероятността те да дават най-доброто от себе си, да допринасят за позитивната култура в компанията и да останат в нея за по-дълг период от време се увеличава.

Начините, по които лидерите създават доверие, може да ви изненада, защото са забележително директни.

Важността на доверието

Въпреки че важността на доверието може да изглежда очевидна само по себе си, от ключово значение е да се вземе предвид неговото въздействие въз основа на изследвания, тъй като лидерите са по-склонни да положат усилия за повишаване на доверието, когато разпознаят количествено измеримите ползи.

Например, изследванията показват, че когато хората имат доверие в своите лидери и сред членовете на екипа, те са склонни да се представят по-добре, съобщават за по-високи нива на удовлетворение и демонстрират по-високи нива на ангажираност. Друго проучване, публикувано в Journal of Production Economics, установи, че представянето се подобрява, когато хората имат по-високи нива на доверие.

Освен това изследване, публикувано в Journal of Occupational and Organizational Psychology, установи, че когато лидерите се съсредоточават върху нуждите на другите и когато изграждат доверие, служителите гледат по-позитивно на работата си и се чувстват по-овластени. Това води до по-голяма креативност, иновации и продуктивност.

Бъдете видими и достъпни

Един от най-добрите начини лидерът да изгради доверие е да бъде видим и достъпен. Не е необходимо да сте на линия 24/7, но когато сте по-достъпни, вие печелите доверие. Глобално проучване сред почти 5000 души от Oracle установи, че когато лидерите са по-видими и достъпни, членовете на екипа са по-уверени и се представят по-добре.

Това има смисъл, тъй като съществува когнитивно пристрастие към хората, които са ни познати. Това означава, че сме склонни да се доверяваме на тези, които виждаме по-често и познаваме по-добре. Освен това, когато лидерът е по-достъпен, той изпращат съобщение, че е внимателен и че му пука достатъчно, за да подкрепя екипа.           

Бъдете отзивчиви

Друг основен начин лидерите да генерират доверие е чрез отзивчивост към членовете на екипа. Едно проучване установи, че когато лидерите са възприемчиви към въпросите на хората, отговарят на членовете на екипа и вземат решения ефективно, служителите се чувстват по-сигурни, че лидерите ще бъдат там, когато имат нужда от тях. В допълнение, отзивчивостта има тенденция да предава уважение и съпричастност, което повлиява на желанието на хората да полагат усилия и да се представят добре.

Лидерите могат да демонстрират отзивчивост, като проверяват как се справят хората, проучват дали другите имат нужда от подкрепа и отговарят на въпроси бързо и изчерпателно. Лидерите също могат да спечелят от да бъдат проактивни, поддържайки осведоменост за случващото се в организацията и помагайки на хората да хората да предвидят какво може да се случи в бъдеще.

Бъдете последователни

Допълнителен начин лидерите да генерират доверие е като са последователни. Разбира се, лидерите трябва да се адаптират към променящите се изисквания на пазара, клиентите и организацията, както и към разнообразните нужди на членовете на екипа, но дори и с подходящи корекции в подхода, хората искат да работят с лидери, които са предвидими по отношение на техните ценности, мотивации и характер, показва изследване, публикувано от  Academy of Management..

Всъщност стресът намалява, когато шефовете са по-последователни. Хората често дори предпочитат лидер, който демонстрира лошо поведение, но го прави предсказуемо, пред шеф, който се държи хаотично.

Изводът е, че ако искате да генерирате доверие като лидер, трябва да сте на разположение, да сте отзивчиви и последователни с членовете на вашия екип. Полезно е да цените хората и да приоритизирате техните нужди – гарантирайки, че създавате преживяване, в което те се чувстват уважавани и подкрепяни.

……………………………

Трейси Брауър, автор на Bring Work to Life by Bringing Life to Work: A Guide for Leaders and Organizations, за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ