Историята на Мадам Си Джей Уокър: От робството до първия милион, спечелен от жена в Америка

Историята на Мадам Си Джей Уокър: От робството до първия милион, спечелен от жена в Америка

Сара Брийдлав, известна като Мадам Си Джей Уокър, е родена на 23 декември 1867 г. в Делта, Луизиана, в семейство на бивши роби. Тя е първото дете в семейството, родено на свобода след подписването на Прокламацията за еманципация от президента Ейбрахам Линкълн през 1863 г. Родителите ѝ, Оуен и Минерва Брийдлав, работят като арендатори на памучна плантация, собственост на Робърт У. Бърни. Животът в плантацията е суров, а семейството живее в едностайна дървена колиба, борейки се с бедността.

На седемгодишна възраст Сара остава сирак, след като и двамата ѝ родители умират, вероятно от болести или изтощение. Тя се премества при по-голямата си сестра Лувения и нейния съпруг Уили Пауъл във Виксбърг, Мисисипи. Животът при тях също е труден, тъй като Уили е жесток и често прибягва до насилие над жените в семейството. За да избяга от тази среда, на 14-годишна възраст Сара се омъжва за Моисей Макуилямс, надявайки се да намери безопасност и стабилност. От този брак  през 1885 г. се ражда дъщеря ѝ, Лелия (по-късно известна като А'Лелия Уокър).

Сара няма почти никакво образование – според собствените ѝ спомени, тя посещава неделно училище само за три месеца като дете. От ранна възраст работи като домашна помощница и перачка, за да оцелее. След смъртта на Моисей Макуилямс през 1887 г., когато Сара е едва на 20 години, тя остава сама с малката си дъщеря. За да си осигури по-добро бъдеще, тя се премества в Сейнт Луис, Мисури при тримата си братя, които работят като бръснари.

В Сейнт Луис Сара продължава да работи като перачка, изкарвайки около 1,50 долара на ден. Тази скромна заплата едва стига за основни нужди и образованието на дъщеря ѝ. Въпреки трудностите, Сара намира време да посещава вечерно училище и пее в хора на местната методистка църква, което ѝ дава усещане за общност и подкрепа. Този период от живота ѝ е белязан от упорит труд и решимост да подобри живота си.

През 1894 г. Сара се омъжва повторно за Джон Дейвис, но бракът е неуспешен и завършва с развод. Тези ранни години оформят характера ѝ, като я учат на издръжливост и независимост. Нейният опит като перачка и срещите ѝ с други афроамерикански жени, които страдат от кожни и косопадни проблеми поради тежките условия на труд и лошите хигиенни навици, я подтикват да потърси решение, което ще промени както нейния живот, така и на много други американки.

Начало на бизнеса

В началото на 20-и век Сара се сблъсква с личен проблем – заболяване на скалпа, което води до сериозен косопад. Този проблем е често срещат сред афроамериканските жени по онова време поради лошата диета, недохранването, пърхота и агресивните химикали, използвани за пране. Братята ѝ я запознават с Ани Малоун - афроамериканска бизнесдама, която произвежда продукти за грижа за косата. Сара започва работа като търговски агент за Малоун, което ѝ дава ценни познания за козметичната индустрия.

Вдъхновена от опита си и мотивирана от собствените си проблеми, Сара решава да създаде свои собствени продукти. Тя твърди, че формулата за нейния първи продукт, "Wonderful Hair Grower", ѝ е дошла насън. Резептата включвала съставки от Африка. Между 1900 и 1905 г. тя експериментира с различни формули, комбинирайки домашни съставки и такива, закупени от магазините. През 1905 г., след като се премества в Денвър, Колорадо, с дъщеря си, Сара започва да произвежда и продава своите продукти за грижа за косата, насочени специално към афроамериканските жени.

През 1906 г. Сара се омъжва за Чарлз Джоузеф (Си Джей) Уокър - журналист и рекламен специалист, който става неин бизнес партньор. Той я съветва да приеме името Мадам Си Джей Уокър, вдъхновено от френските козметични пионери, за да придаде престиж на марката си. Сара започва да продава продуктите си от врата на врата, демонстрирайки тяхната ефективност и обучавайки жените как да се грижат за косата си. Тя също така адаптира горещ гребен с по-широки зъби, подходящ за по-грубата коса на афроамериканците, който става ключов елемент от нейната „Система Уокър“.

Бизнесът ѝ бързо набира популярност. През 1908 г. Сара и Чарлз се преместват в Питсбърг, Пенсилвания, където откриват „Колеж за красота Лелия“, кръстен на дъщеря ѝ, за обучение на жени като търговски агенти и козметици. Сара пътува из южните и източните щати, изнасяйки лекции и демонстрации,  разширявайки пазарния си дял. Нейният метод включва не само продажба на продукти, но и обучение на жените за финансова независимост и предприемачество.

 снимка: Wikipedia

През 1910 г. Сара премества централата на бизнеса си в Индианаполис, Индиана, където основава Madam C.J. Walker Manufacturing Company. Там тя изгражда фабрика и лаборатория за производство на козметика, като наема хиляди афроамерикански жени като агенти. Този ход не само увеличава производството, но и създава работни места и възможности за икономическа независимост за много жени в общността.

Развитие на компанията

Madam C.J. Walker Manufacturing Company се превръща в една от най-успешните компании в САЩ, основани от афроамериканци. Сара разработва агресивна маркетингова стратегия, пътувайки из страната, за да популяризира своята продуктова линия. Тя обучава мрежа от агенти, които продават козметиката ѝ от врата на врата и чрез пощенски поръчки. Тази мрежа, известна като „агентите на Уокър“, наброява над 3000 жени до 1919 г., като много от тях печелят значителни доходи за времето си.

През 1913 г. Сара и Чарлз се развеждат, но тя запазва името Мадам Си Джей Уокър за своята марка. След развода тя продължава да разширява бизнеса си, пътувайки до Латинска Америка и Карибите, за да популяризира продуктите си. Дъщеря ѝ А'Лелия играе ключова роля, като управлява операциите в САЩ и улеснява покупката на имот в Харлем, Ню Йорк, който става важен център за бизнеса. През 1916 г. Сара се премества в Ню Йорк, където построява луксозното имение „Вила Леваро“ в Ирвингтън, Ню Йорк.

Компанията на Уокър предлага широка козметична гама, включително шампоани, лосиони за скалпа и помади за растеж на косата. Нейната „Система Уокър“ се фокусира върху здравето на косата, а не само върху естетиката, което я прави уникална за времето си. Сара подчертава значението на хигиената и грижата за скалпа, което резонира с нуждите на афроамериканската общност. Тя също така организира конференции, като първата годишна среща на жените предприемачи през 1917 г. във Филаделфия, където обучава дамите на бизнес умения и финансова независимост.

 снимка: Wikipedia

Филантропията е важна част от дейността на Сара. Тя дарява значителни суми за благотворителни каузи, включително за изграждането на YMCA в Индианаполис през 1913 г. и за подкрепа на афроамерикански образователни институции. Нейните усилия надхвърлят бизнеса, като тя се застъпва за социална справедливост и равенство, използвайки богатството си, за да подкрепя движението за граждански права.

Към момента на смъртта ѝ през 1919 г. компанията на Мадам Си Джей Уокър е оценявана на между 500 000 и 1 милион долара (около 8 милиона долара в днешни пари). Нейният успех я превръща в първата дама милионер в Съединените щати, която натрупва богатството си самостоятелно, без да го наследява или придобива чрез брак.

Наследството на Мадам Си Джей Уокър и бизнесът след смъртта ѝ

Мадам Си Джей Уокър умира на 25 май 1919 г. от хипертония в своето имение Вила Леваро на 51-годишна възраст. След това бизнесът ѝ е наследен от дъщеря ѝ А'Лелия Уокър, която поема управлението на Madam C.J. Walker Manufacturing Company. А'Лелия, известна със своя интерес към изкуството и културата, продължава да развива компанията, като разширява пазара ѝ в Куба, Ямайка, Хаити, Панама и Коста Рика. Тя обаче е по-известна с ролята си в Харлемския ренесанс, като домакин на културни събития в Ню Йорк.

Под ръководството на А'Лелия компанията продължава да функционира успешно през 1920-те години, но не достига същото ниво на иновации и експанзия, както при Сара. А'Лелия умира през 1931 г., и бизнесът постепенно започва да намалява своя мащаб. След нейната смърт компанията е управлявана от настоятели и други членове на семейството, но пазарните промени и конкуренцията водят до спад в популярността на марката.

През 80-те години на миналия век марката Madam C.J. Walker изчезва от пазара, тъй като не успява да се адаптира към новите тенденции в козметичната индустрия. Въпреки това, наследството на Мадам Си Джей Уокър остава живо чрез усилията на нейните наследници и почитатели. През 2016 г. компанията Sundial Brands, в партньорство с пра-правнучката на Уокър, А'Лелия Бъндълс, възражда марката с нова линия продукти за грижа за косата под името „Madam C.J. Walker Beauty Culture“. Тази линия е разпространявана чрез магазини като Sephora, като отдава почит на оригиналната визия на Сара за качествени продукти за афроамериканската общност.

Sundial Brands е придобита от Unilever през 2017 г., което позволява на възродената марка на Мадам Уокър да достигне до по-широка аудитория. Днес продуктите продължават да се предлагат, запазвайки духа на предприемачеството и иновациите на Сара Уокър. А'Лелия Бъндълс, която е и биограф на Уокър, играе ключова роля в популяризирането на наследството ѝ чрез книги и документални филми, включително биографията „On Her Own Ground“, която вдъхновява минисериала на Netflix „Self Made“ (2020).

Няма данни за други преки наследници на Сара освен А'Лелия, тъй като тя няма други деца. Вила Леваро е запазена като национална историческа забележителност и днес служи като символ на нейния успех и принос към афроамериканската общност. Наследството на Мадам Си Джей Уокър продължава да вдъхновява предприемачи по света, като тя остава пример за това как трудът, иновациите и социалната ангажираност могат да преодолеят дори най-големите препятствия.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Стартъп за $1.5 млрд. фалира, представял 700 индийски програмисти за AI алгоритъм
Мъск обяви тотална война: Тръмп е в досиетата Епстийн
Тръмп: Може би е по-добре да оставим Украйна и Русия да се борят известно време
Златен дъжд: Кои са най-печелившите акции от европейския отбранителен сектор?
Регулаторите подписаха споразумение срещу спекулата преди въвеждането на еврото у нас
Tesla загуби $150 млрд. от оценката си заради кавгата между Тръмп и Мъск
Митове и реалност: Ще плаща ли България чужди дългове, когато влезе в еврозоната?
Времето: Жълт код за силни валежи и гръмотевични бури в 9 области