Неизвестно за известните: Малката синя кутйка с крема на Оскар Тропловиц тръгва към пазарните върхове с цена 100 млрд. марки

Неизвестно за известните: Малката синя кутйка с крема на Оскар Тропловиц тръгва към пазарните върхове с цена 100 млрд. марки

Неизвестно за известните: Малката синя кутйка с крема на Оскар Тропловиц тръгва към пазарните върхове с цена 100 млрд. марки

Тази история започва  през 1890 г.  когато германската компания за дерматологични продукти Beiersdorf е купена от предприемчивия 27-годишен фармацевт Оскар Тропловиц. Той е роден в семейство на преуспяващ германски архитект. Като дете момчето е привлечено от изкуството, но родителите не му позволяват да стане художник. Всъщност това може би е било и за добро, защото през годините се ражда познатата на цял свят марка Nivea. След завършване на гимназия Тропловиц работи 3 г. като ученик на аптекар и може би заради това избира пътя на чичо си и става фармацевт.

РЕШАВАЩАТА СДЕЛКА

През 1890 г. Оскар премества се в Хамбург, жени се за своя братовчедка, получава работа като помощник-фармацевт, но талантът и амбициите му не му позволяват да остане дълго време встрани от хода на бизнес - събитията. Така един ден докато разглежда брой на Pharmazeutische Zeitung /Фармацевтичен вестник/, Тропловиц попада на обява за продажба на фармацевтична фирма, чийто собственик е Карл Пол Байерсдорф. Появилата се през 1882 г. компания, до момента на появата на Оскар, не носи кой знае каква печалба на собственика си. Вероятно по тази причина Байерсдорф лесно се съгласява да продаде своето предприятие – фабрика, в която работят 11 души, склад  с опаковани и забравени стоки, както и всички права върху патентованите оригинални продукти. И всичко това за 70 000 германски марки. Сделката е сключена на 1 октомври 1890 г. и от този знаменателен ден компанията Beiersdorf започва своя път по стълбата на голямата слава.

Работите на младият предприемач почти веднага потръгват във възходяща посока. По-малко от две години от ключовата сделка, и Оскар си купува ново просторно помещение, в което отваря добре оборудвана търговска зала.                                           

Тропловиц привлича на работа и един от най-известните дерматолози в Германия -  Паул Гершон Ун . Двамата подобряват антибактериалните пластири чрез добавяне на цинков оксид. Благодарение на него лепенките не дразнят кожата. След това Тропловиц и Ун изобретяват Paraplast - медицински пластир от памук. Пътем разработват и лепенките с технически цели под името Citoplast. Те са напълно неподходящи за хора и се използват, например, за поправка на спукани велосипедни гуми. Технически продуктите на компанията започват да се радват на не по-малък успех от медицинските, така че към компанията Beiersdorf се появява специален зех за производство на изолационни лепенки.

ВЪЗЛОВА РАЗРАБОТКА

Друг важен факт за бъдещето на Beiersdorf е разработката през 1900 г. на химика Исак Лифшиц, която той нарича евцерит или „фин восък“. Това всъщност е първият водно-маслен крем с емулсия. Оскар Тропловиц осъзнава, че евцеритът може да се окаже добре инвестиция във фармакологията и сключва споразумение за сътрудничество с Лифшиц. В резултат на това в 1911 г. в резултат на съвместната работа на Пол Ун, Исак Лифшиц и Оскар Тропловиц в лабораторията на компанията е създаден световноизвестният крем Nivea. Името произлиза от латинското „niveo“ или „да бъдеш бял като сняг“.   Въпреки че дотогава компанията Beiersdorf, в допълнение към всички видове мазила, произвежда и доста широка гама от различи козметични продукти, именно Nivea става флагман на продуктите на компанията. Многобройни изследвания потвърждават високото качество на крема. Той помага да бъде задържана влагата в кожата, запазва нейната еластичност и в същото време я поддържа свежа за дълго време. Кремът прави истинска революция в козметиката. Малките бутилчици в неудобния стил Art Nouveau се превръщат в по-семпли, но удобни тенекиени кутийки,  боядисани в жълто. За 2 години Nivea надминава всички рекорди по популярност и излиза на международните пазари. Специалистите на компания Beiersdorf не спират да разработват нови продукти, така че козметичната линия бързо се разширява -  слънцезащитни продукти, кремове, шампоани, тоник за кожа. И важното е да се отбележи, че повечето от продуктите на компанията са иновативни. При това производство вече е организирано не само в Германия - 40% от всички продукти на Beiersdorf са създадени в чужбина. Рекламни кампании на Nivea се променят с времето, тъй като и идеалът за женска красота става различен. На плакатите, изображението на бледа, аристократично изглеждаща дама е заменено със здрава, активна жена.

ПОЯВА НА ЕМБЛЕМАТИЧНИЯ ЦВЯТ И НАЦИСТИ

Снимка: Shutterstock

Трябва да се отбележи, че компанията се справя в изключително тежка икономическа ситуация в Германия след Първата световна война. В резултат на високата инфлация в следвоенния период, до края на 1923 г., бурканче с Nivea струва повече от 100 милиарда германски марки.  20-те години на XX  в. правят живота на германското общество по-динамичен и предвоенният образ на марката все по-малко отговаря на духа на новото време.

Така през 1924 г. дизайнът на опаковката се променя драстично. Вместо елегантният шрифт, с причудливо изображение на жълт фон, се появява синя кутийка с бял надпис Nivea Creme. Това е най-смелият маркетингов ход на търговската марка. Традиционните принципи на рекламата също претърпяват промени. Кремът се превръща в универсален продукт за грижи за цялото семейство. През 30-те години Nivea укрепва позициите си на висококачествен продукт за защита на кожата от неблагоприятните въздействия на заобикалящата среда.

През този период компанията Beiersdorf започва да произвежда специален лосион за придобиване на загар, което изравни очевидна връзката между грижата за кожата и красивия тен. В допълнение, компанията започна да издава календар на Nivea. И този маркетинговият ход спомага за укрепването на образа на Nivea в съзнанието на потребителите като универсален крем за грижа за кожата по всяко време на годината. Също така през 30-те години на миналия век на пазара се появяват нови продукти под марката Nivea -  крем за бръснене, пудра и шампоан. В центъра на вниманието на марката обаче, все пак остава грижата за кожата на лицето. Именно по това време на кутийките с крем се появява надписът „За дома и спорта“. По вемето на Втората световна война с разработването на реклама кампания на марката се занимава Ели Хейс-Кнап. И именно благодарения на нейните усилия, нацистката идеология не успява да навреди на образа на марката Nivea. Реклама, която показва момичетата на Nivea с къси прически и в спортни екипи, успява да съхрани вички ценности на мирните времена, в годините на военни тревоги, страдания и лишения. Хейс-Кнап сравнява синьо-белите цветове на търговската марка със слънчевата светлина и свежия въздух. Тя е първата, която решава да използва синьо-бялата цветова гама в рекламните материали на търговската марка. Тази традиция е запазена и до ден днешен.

НОВИ ВРЕМЕНА

Снимка: Shutterstock

В периода след 1960 година доходите на населението на Германия започват стремително да растат. По тази причина хората тръгват на пътешествиая и прекарват повече време по плажовете. Така тези фактори ускоряват до максимален предел продажбите на Nivea, като най-добро средство за защита на кожата от въздействията на околната среда. Появата на слънцезащитни средства в продуктовата гама на компанията укрепва още повече нейните пазарни позиции.

В началото на 70-те години на ХХ в. в Европа започват да процъфтяват големите търговски центрове с мрежи от магазини за търговия на дребно, стимулирайки по този начин потреблението. В този период компанията Beiersdorf започва нова рекламна кампания, която подчертава високите качества и ефективност на Nivea Creme, която контрастира със своята гъвкавост с всички други универсали кремове. 80-те години на миналия век се превръщат в предизвикателство за компанията - потребителите очакват още по-голямо разнообразие в продуктовата линия. В отговор на тези очаквания Nivea добавя още 5 продукта за козметична грижа, запазвайки основните предимства на марката - високо качество, разумни цени и нежно отношение към кожата.

90-те години на ХХ в. се превръщат в много успешно десетилетие за марката. Тя започва производството на декоративна козметика и продукти за оформяне на косата. В серията Nivea Visage се появява иновативен продукт за грижа за кожата на лицето - крем с коензим Q10. През 2015 г. Nivea печели дело срещу италианската компания Moncalieri, производител на популярната сред младите хора биокозметика Neve.  През 2018 г. приходите на компанията Beiersdorf възлизат на 3,62 милиарда евро, през 2019 г. - 3,81 млрд. евро, а за първото полугодие на 2020 г. – 3,44 млрд. евро.

Коментари
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ