Неизвестно за известните: Двете раждания на Lufthansa

Снимка: Getty Images
Снимка: Getty Images

Януари 1926 г. започва със сливане за две компании в сферата на логистиката. Транспортната група Deutsche Aero Lloyd (DAL) и авиопромишленият комплекс Junkers Luftverkehr се обединяват и в резултат на това се появява АО Deutsche Lufthansa Aktiengesellschaft. От всеки от своите родители компанията е взела по нещо за своя образ – фигурката на жерав, която е характерна за DAL и жълто-сините цветове на Junkers.

В самото начало флотилията на авиокомпанията се е състояла от 162 самолета, от осемнадесет различни типа. А първият трасконтинентален полет през Китай, извършен от пилоти на Lufthansa през 1927 г., се превъръща в едно от най-ярките събития  в авиоиндустрията на Германия. В стремежа си да извършва повече международни полети, Lufthansa се присъединява към германско-руското предприятие Deruluft, създадено още през 1921 г. След това, компанията става съучредител на испанската авиокомпания Iberia, бразилската Syndicato Condor и китайската Eurasia

Четири години по-късно, през 1934 г, Lufthansa организира първата линия редовни трансатлантически пощенски полети. Обемът на превозите и броят на полетите на компанията достигат рекорден брой за Европа. Избухва обаче Втората световна война и операциите на авиокомпанията са преустановени. Целият ѝ въздушен флот е мобилизиран  за военно-транспортни цели, без няколко самолета, които компанията може да използва за малобройни граждански полети до няколко европейски града.

След Втората световна война започва драма

Тогава дори и тези полети са прекратени, защото новата власт в Германия включва авиопревозвача в черния държавен списък на компании, които са сътрудничели на нацисткото правителство и по тази причина е наложена забрана на дейността ѝ.

През 1951 г. обаче германското Министерство на транспорта решава да възстанови пътническите и товарните въздушни превози, и възлага реорганизацията на националния граждански въздушен флот на агенцията Würo Bongers. Тя е ръководена от бившия мениджър на Lufthansa Ханс Бонгерс. Той решава да подобри образа на авиокомпанията и под негово ръководство през януари 1953 г. е създадена компанията Aktiengesellschaft für Luftverkehrsbedarf (Luftag) със седалище в Кьолн. Почти година по-късно германската авиокомпания е наречена Deutsche Lufthansa Aktiengesellschaft. Така компанията започва своя втори живот.

Първите самолети на Lufthansa

През май 1955 г. възстановената Lufthansa открива редовни въздушни линии до Лондон, Париж, Мадрид, Ню Йорк. А от юни същата година и през Южния Атлантик. Първият самолет, който приема пътници на борда си, е Convair 340, който изпълнява полета Франкфурт-Кьолн-Хамбург.  Цената на един билет била 317 марки, а полетът продължавал 4 часа и 20 минути. През 50-те години на ХХ век само заможните германци са можели да си позволят да летят със самолет. От август 1958 г. 15 самолети на Lufthansa летят всяка седмица от Германия до Канада и САЩ, 3 самолета летят до Южна Америка, също три -  до Техеран , пак 3 до Америка. В същото време превозвачът започва маркетингова кампания, която да вдъхнови пътниците да посетят Германия. 

Новата ера за Lufthansa започва през 1960 г. На 2 март в Хамбург каца първият реактивен самолет с жерав на опашката си. Това еBoeing-707. А 10 години по-късно небето кръстосва Boeing 747 Jumbo. През 1970 г. Луфтханза става първата авиокомпания в Европа, която използва този вид самолети за полети на дълги разстояния. Ръководството на авиокомпанията увеличава броя на самолетите във флота си и разделя самолетите по дестинации -  машините на Boeing-737 се използват за полети на средни разстояния, а за полети на къси разстояния - Boeing-727. С появата на първите широкофюзелажни самолети концернът придобива Boeing-747, към който по-късно се присъединяват McDonnell-Douglas DC10 и A300.

Благодарение на пълномащабния програмата за оздравяване, реформите и преструктурирането на бизнеса, през 1992-1997 г., компанията успява успешно да преодолее най-тежката икономическа криза в своята следвоенна история. Lufthansa, която дотогава е държавна собственост, е напълно приватизирана. Подразделенията на компанията, занимаващи се с товарните превози, ремонта и поддръжката на самолетите и IT- поддръжката им получават статут на независими предприятия в рамките на корпорацията.  През 1997 г. Lufthansa, Air Canada, SAS, Thai Airways и United Airlines организират в условията на партньорство, първият в света на авиоиндустрията и въздушния транспорт алианс Star Alliance, в чийто състав влизат и други големи компании.

Офисите на Lufthansa

През същата година Lufthansa  започва техническа подготовка за XXI век, включително разработване и внедряване на нови видове услуги, съвременни решения в областта на информационните технологии и оборудване на флота със самолети  A340-600 и A340-600, както и въвеждане на нови решения в областта на информационните технологии.

През 2000 г. Air One става партньор на Lufthansa и почти всички полети се изпълняват съвместно с нея. Lufthansa има добри показатели на печалба, така че дори и след терористичната атака от 11 септември 2011 г.,  когато повечето авиокомпании претърпяха сериозни загуби,  Lufthansa остава на плюс. В периода 2001-2003 г., в рамките на инициативата „Бъдещето на Европа“  Lufthansa реорганизира своите регионални офиси и заедно с партньорите си от звездния алианс активно участва в изграждане на единна междуконтинентална транспортна мрежа.

Корпорацията продължава да разширява мрежата си от въздушни маршрути, да подобрява качеството на пътническото обслужване и да усъвършенства технологичната си поддръжка. Като се започне с прилагането на нови методи и средства за сигурност и се стигне до оборудването на самолетите с високоскоростна система за високоскоростен достъп до интернет FlyNet. През 2008 г. Lufthansa придобива 50% дял във втория по големина във Великобритания въздушен превозвач BMI и 41,6% дял в Austrian Airlines. След регистриран икономическа спад и разходи за преструктуриране на загуби от 381 милиона евро през 2010 г. и 13 милиона евро през 2011 г. ,Deutsche Lufthansa AG уволнява 3500 служители от администрацията си.

Преструктуриране и пандемия

През 2012 г. въздушният превозвач обявява програма за преструктуриране, наречена SCORE с цел увеличаване печалбаа. Съгласно този план всички вътрешни полети извън пределите на възловите летища във Франкфурт, Мюнхен и Дюселдорф започват да се изпълняват от нискотарифната компания Germanwings, с която Lufthansa се обединява.

През ноември 2014 г. авиокомпанията подписва договор за 1,25 млрд. долара с IBM, в резултат на което американската компания поема управлението на IT- инфраструктурата и наетия в нея персонал.  През декември 2017 г. Lufthansa става първата европейска авиокомпания, която получава 5-звезден сертификат от Skytrax. Ключовите фактори, които оказват положително въздействие върху оценката за превозвача, са новите кабини за бизнес класа.

На 19 март 2020 г. Lufthansa отменя 95 % от всички полети поради забрана за пътуване заради пандемия от коронавирус. Тя възобновява полетите през юни, като първите градове, към които лети са Торонто и Франкфурт на Майн. След това авиокомпанията добавя 3 ежеседмични полета между Ванкувър и Монреал. Плановете на Lufthansa, за да възвърне ефективността си включват операции за превоз на товари с висока плътност, в опит да компенсира загубата на пътнически трафик. 

През юни 2020 г. акционерите Deutsche Lufthansa AG гласуват да приеме пакета финансова помощ за 9 милиарда евро от Държавния фонд за икономическа стабилност. През юни 2022 г. стана известно че Lufthansa ще отмени повече от 3000 полета през летните месеци поради недостиг на персонал след COVID-19. Европейските авиокомпании не се справят с потока от туристи, който се увеличава рязко след премахването на ограниченията. А през юни същата година Lufthansa отмени повече от 1000 полета в Германия поради стачки на персонала. Синдикатът поиска увеличение на заплатите за около 20 хиляди служители на авиокомпанията с 9,5% и установяване на минимален час заплата 13 евро.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ