Неизвестно за известните: Kawasaki тръгва към успеха с кораби
За повечето хора Kawasaki означава мотоциклети. Но всъщност компанията има богата история и мотоциклетите не заемат най-важната роля в нея. Шозо Кавазаки – праотецът на компанията „Kawasaki“, е роден в японския град Кагошима. Баща му издържал семейството, като осигурявал препитанието чрез търговия с кимона. Когато Шозо навършил 17 години, той се включил в бизнеса на баща си и станал търговец. На 27 години възраст Шозо става едър предприемач в Осака и започва да се занимава с корабостроене. За негово нещастие компанията фалира, защото един от търговските кораби, които построил, потъва и той трябва да плаща обезщетения на собственика на плавателното средство.
През 1869 г. Шозо започва работа за компания, която транспортира захар от японския архипелаг Рюкю. През 1894 г. става вицепрезидент на корабоплавателната компания Japan Mail Steam-Powered Shipping Company. Успехът тръгва с отварянето на морския път до Рюкю и транспортиране на захар до основната територия на Япония. Кавасаки се доверявал основно на качеството на западните кораби, които били по-просторни и по-бързи от обикновените японски кораби.
През април 1878 г., с подкрепата на зам.-министърът на финансите, който бил земляк на Шозо, той основава корабостроителницата „Кавасаки Цукидзи“, като бизнесменът взима по аренда терена под нея.
Успешните дни за компанията настъпват благодарение на големите поръчки, които прави японската армия. След това, покрай строителството на кораби, компанията навлиза и в морското корабоплаване. Шозо сменя името ѝ на Kawasaki Heavy Industries, като първият кораб на фирмата „Иьомару“ излиза на вода през 1897 г. Компанията строи 80 нови кораба, включително 6 плавателни съда със стоманен корпус.
Възходът на Kawasaki Dockyard е начало на модерното корабостроене в Япония
Шозо Кавасаки разбира отлично, че корабостроителницата трябва сериозно да разшири капацитета си. Затова решава да построи сух док на участък, редом до корабостроителницата. Освен, че строителството излязло малко по-скъпо от очакваното, то отнело и три пъти повече време.
Започналата през 1901 г. Руско-японската война донесла на Kawasaki поръчки от военноморското командване за строителство на подводници. Инженерите на Kawasaki дори трябвало да разработят за това и собствени технически решения.
До началото на ХХ век компанията разширява дейността си и в производство на локомотиви, пътнически вагони, товарни вагони и парни турбини. До 1920 г. „Kawasaki Corporation“ е усвоила напълно технологията на стопаманопрокаа и се заемаа с производство на самолети и резервни части. През 1922 г. в заводът в Хиого е сглобен първият самолет с фюзелаж от метал. През 30-те и 40-те години на миналия век компанията се заема сериозно с производството на камиони и резервни части.
Знаменитият икономически растеж на Япония, който започва през 60-те години на миналия век, е белязан от сливането на много компании. Целта е да се увеличи международната конкуренция на компаниите от страната. Ръководството на „Kawasaki “ решава да се слее с няколко други компании. Така, в крайна сметка, се появява Kawasaki Heavy Industries с щатен персонал от 26 души и акционерен капитал от 28 млрд. йени. Продажбите за първата година възлизат на 200 млрд. йени.
Компанията става пионер в производството на индустриални роботи в Япония
През 1968 г. тя подписва споразумение с американската компания Unimation Inc. и така се появява първият индустриален робот, сглобен в Япония - Kawasaki-Unimate 2000 г. Мотоциклетният период на конгломерата започва в края на 60-те години. След пускането на мотоциклета Kawasaki от серията W, през 1969 г., компанията представя сензационнит нов модел H1. Той е двутактов, трицилиндров, с обем на двигателя 498 куб-. см.
По онова време повечето от мощните мотоциклети са произведени от европейски компании, които заемат водеща позиция на американския пазар. Но Kawasaki успява благодарение на модела Н1 да покаже, че на японците може да се вярва по този въпрос. Три години по-късно се появява моделът Kawasaki Z1 - с въздушното охлаждане, четиритактов двигател, четири цилиндъра и обем от 903 куб. см. След представянето му, той за кратко време става бестселър на пазара.
В началото на 1970 г. компанията разработва плъзгащ се джет, с 2-тактов, 2-цилиндров двигател и обем 398 куб. см. Продуктът получава името Jet Ski, което става регистрирана търговска марка на компанията „Kawasaki“. След като получаа одобрение от пазара и клиентите, по време на тестови продажби в САЩ, компанията започва масово производство.
Експанзия в САЩ
Корпорацията започва активно да расте в САЩ през 1975 година като отваря нов завод за производство на мотоциклети в Линкълн, Небраска. През 1981 г. се появява дъщерно дружество, Kawasaki Motors Manufacturing Corp. (KMM). Днес KMM, в допълнение към производството в Линкълн, има завод в Меривил, Мисури, където произвеждат мотоциклети, ATV, джетове, универсални бензинови двигатели, промишлени роботи и мобилни композиции. Разработването на многоцелеви двумоторни хеликоптери Kawasaki започва през 1977 г. Те са безопасни, благодарение на двата си двигателя, управляват се лесно, което е осигурено от безшевния дизайн на перките. Благодарение на използваните технологии, хеликоптерите могат да летят по прибори дори при условия на ограничена видимост.
Kawasaki активно се опитва да получи поръчки за производство на супертанкери за транспортиране на суров петрол, а също така извършва изследвания за разработване на съдове с висок добавената стойност. Съвместно с норвежката компания Moss Rosenberg Verft A.S. започва да произвежда танкери за транспортиране на втечнен природен газ.
Никой не очаква, че компания, която се занимава с производство на превозни средства, ще прояви интерес към мостове. Простирайки се през протока Акаши, „Акаши Кайкио“ е най-дългият висящ мост с едно платно, за времето на строителството му. Общата дължина на моста е 3900 м, а разстоянието между двете главни кули е 1900 м. Компанията Kawasaki става главен изпълнител на строителството на кулата от страната на остров Аваджи. Кулата е висока 283 метра и тежи повече от 25 хиляди тона. При направата са използвани в пълна степен съвременните технологии за изработване на дизайн от стомана.
През 2000 г. Kawasaki работи активно за развитието на своя американски бизнес. Например инвестира голяма сума в разширяване и техническо оборудване на завода KMM в Линкълн. Там са пуснати в експлоатация цехове за производство на корпуси, изпитване, боядисване и довършване на подвижния състав - целият процес е от входа до изхода. Фабриката използва колесни и пневматични камиони за придвижване на производствените автомобили в нейните рамки. Подът на завода е напълно равен и няма релси. По този начин предприятието е става по-ефективно.
В ерата на промените
Ръководството на корпорацията го разделя на бизнес подразделения. Така се появяват Kawasaki Shipbuilding Corporation (корабостроене), Kawasaki Precision Machinery (свръхточно машиностроене), Kawasaki Plant Systems (промишлени съоръжения), Kawasaki Environmental Engineering (оборудване за опазване на околната среда). През 2001 г. корпорацията става главен изпълнител на строителството на японското министерство на отбраната на самолетите XP-1 и XC-2. Проектът става първата в страната програма за развитие на големи самолети, след самолета C-1 преди 40 години и първият опит на Япония да работи върху два такива самолета едновременно. След като тества и двата самолета в завода в Гифу през 2008 г., Kawasaki предава на Министерството на отбраната самолета XP-1, а през 2010 г. - самолета XC-2.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.