Неизвестно за известните: Пазят рецептата за пилето на KFC в трезор с 60-сантиметрови бетонни стени

Снимка:Shutterstock
Снимка:Getty Images

На 9 септември 1890 г. в град Хенривил, Индиана, се ражда момче. Родителите му го кръщават Харланд. Баща му Уилбър Дейвид Сандърс умира, когато Гарланд е на 6 години. Майка му работи неуморно, за да изхранва трите си деца с една ръка. Гарланд бил най-големият син, затова отговарял за готвенето в къщата. Той стигнал само до 7-и клас в училище и взел документите си, за да се посвети изцяло на печеленето на пари.

Две шепи пилешко в брашно

Когато американската армия започва да призовава доброволци за окупацията на Куба, Харланд рискува, фалшифицира документи и на 16-годишна възраст се присъединява към логистично подразделение, където се занимава основно с изриване на конски тор в армейските конюшни, като по време на службата губи 20 кг. След като се завръща от армията, Гарланд сменя много професии: помощник на ковач, мияч на железопътни вагони, кочияш. През този период от живота си Дейвид среща и се влюбва в красивото момиче Клаудия, която ще го подкрепя през целия брачен живот. Имат и деца.

След брака си Сандърс основава фериботна компания, като самият той управлява плавателен съд, който пътува по река Охайо и се движи между Луисвил и Джеферсънвил в Кентъки. По същото време Гарланд е секретар на Търговската камара в Кълъмбъс, а по-късно там продава акциите на фериботната си компания, за да основе фирма за ацетиленови лампи. Тя обаче не успява да се конкурира с конкурентите си и затваря. 

Постоянният недостиг на пари и липсата на перспективи принуждават човека да промени мирогледа си. Харланд решава да отвори собствен бизнес - автосервиз на магистралата, свързваща северната и южната част на страната. Автосервизът се радва на голямо търсене сред собствениците на автомобили. Предприятието започва да носи добри печалби. Докато работи в сервиза, Сандърс забелязва една тенденция, която по-късно ще му донесе милиони. Повечето автомобилни туристи пътуват гладни. Така Харланд решава да отвори мини закусвалня в непосредствена близост до сервиза.

В едно интервю, вече богат и известен, бизнесменът си спомня: "Хвърлих две шепи пилешко в брашно и го смесих с останалите подправки. Когато го изпържих, това беше най-хубавото пиле, което някога съм опитвал през живота си. И оттогава нито веднъж не съм променял съставките си."

"Почетен полковник" за принос в развитието на крайпътното хранене

Той сам застава зад печката, а скромното меню се основава на пърженото пиле - специалитета на Сандърс. Заведението се сдобило със свои редовни клиенти и приходите му постепенно изпреварили тези на бензиностанцията. Почитателите му били толкова много, че през 1935 г. губернаторът на Кентъки присъдил на Сандърс титлата "Почетен полковник" - с текст "За приноса му в развитието на крайпътното хранене".

Когато Харланд е на 49 години, той купува мотел в Северна Каролина и го превръща в ресторант, в който планира да готви по своята "тайна рецепта". Но сградата е унищожена от пожар през същата година. Тогава полковникът възстановява мотела с ресторант, който може да побере повече от 140 души.

За съжаление или за щастие, този бизнес се проваля: по време на Втората световна война е открита нова магистрала I-75, която спира потока от туристи към заведението на Сандърс, разположено на  магистрала 25. Сандърс трябвало да затвори ресторанта си, като вместо това започнал да работи в кафенета за правителството. Успоредно с това, по време на принудителния престой, полковникът експериментира много със своята рецепта, в резултат на което тя включва 11 билки и подправки, а пилешкото месо се пържи в специален фритюрник под налягане. В бъдеще рецептата се превръща в референтна и се използва в ресторантите на KFC непроменена и до днес.

Първият бонус - 4 цента за всяка продадена порция

В продължение на повече от 10 години полковник Сандърс прави това, което обича, и храни пътниците, докато в началото на 50-те години на миналия век край Корбин не е построена нова магистрала. Потокът от посетители на кафенето моментално пресъхва. Изоставяйки кафенетата, Харланд, който имал малко спестявания и 105 долара месечно от социалното осигуряване, започнал да работи със съпругата си в ресторанти и закусвални, като готвел пиле по собствена рецепта пред собствениците, угощавал клиентите и убеждавал собствениците да си партнират с него. За правото да включат в менюто си ястие, изобретено от полковника, ресторантьорите трябвало да плащат авторски възнаграждения - по четири цента от всяка продадена порция. Тези, които се съгласили, не съжалили за решението си - славата на невероятно вкусното пиле се разпространила далеч извън пределите на родния щат. Някои заведения утроили приходите си, след като подписали договор със Сандърс.

Находката е толкова успешна, че авторитетният кулинарен критик Дънкан Хайнс дори включва Sanders Cafe в своя пътеводител на американските ресторанти. Пилетата на полковника там били приравнени към специална атракция в Кентъки. През 1950 г. губернаторът Лорънс Уедърби отново присъжда на Сандърс титлата "Полковник на Кентъки", след което предприемачът започва да създава имидж, отговарящ на статута му. Той отглежда еспаньолка, започва да излиза на публични места със суртук, който по-късно заменя с бял костюм, носейки вратовръзка тип "боло".

Раждането на марката Kentucky Fried Chicken

Партньорите на Сандърс често се оказвали големи ентусиасти на своя бизнес и помагали на полковника с творчески идеи. Например първият франчайзополучател Пийт Харман, който помага за измислянето на марката Kentucky Fried Chicken, за да не я бъркат с пърженото "южняшко пиле" в други ресторанти, през 1957 г. предлага да се сервира пиле в кошнички - хартиени кофички, в които се поставят пържени бутчета или парчета филе, заедно с кифлички и сос. Идеята се ражда, след като Харланд Сандърс му казва, че доставчик на опаковки е объркал поръчка и е изпратил по погрешка партида от 500 кофички. Оттогава кошниците с пилешко месо се превръщат в един от най-продаваните продукти в менюто на ресторантите KFC. До средата на 60-те години на миналия век полковник Сандърс е свързал 600 ресторанта и кафенета в САЩ с франчайза Kentucky Fried Chicken. Той беше на 74 години и разрастването на бизнеса му ставаше все по-трудно. Така през 1964 г. той продава дела си за 2 милиона долара на група инвеститори.

Новите собственици на KFC били фокусирани върху превръщането на един успешен бизнес в наистина процъфтяващ. През 1966 г. акциите на компанията започват да се търгуват на Нюйоркската фондова борса. Новите партньори продължават активно да се присъединяват към него, включително в чужбина: в Австралия, Канада, Европа. До 1971 г. броят на веригата заведения надхвърля 3500 точки по света.

Полковник Сандърс продължава да бъде лицето на компанията, лети до страни, където се отварят ресторанти на KFC, участва в благотворителни събития и детски партита, като постепенно укрепва статута си на национална знаменитост. През 1976 г. той дори е признат за втория най-разпознаваем човек в света. Полковникът посвети остатъка от живота си на почивка: забавляваше се, играеше голф и пътуваше много. Той и съпругата му разработват и новия си ресторант, Claudia Sanders Dinner House.

Харланд Сандърс умира от левкемия на 90 години и е погребан в Луисвил, облечен в характерния си бял костюм и черна вратовръзка. Той завещава по-голямата част от състоянието си за благотворителност.

Лицето на Харланд Сандърс остава лого на KFC и до днес

Уви, управлението на Браун било неефективно: той често действа произволно и не може да зарази отбора с достатъчна мотивация. В резултат на това през юли 1971 г. мрежата издава отчет за нерентабилно полугодие за първи път в историята си. Става ясно, че бизнесът се е разраснал толкова много, че е неуправляем за новия собственик. В крайна сметка Джон Браун продава ресторантите на корпорацията Heublein от Кънектикът за 285 милиона долара.

Нова страница в историята на KFC започва с пристигането на Майкъл Майлс, който обновява остарелия дизайн на  заведенията увеличава присъствието на марката до 48 държави, а годишните й приходи нарастват до 2 милиарда долара.

Heublein осъзнава, че не могат да работят със същата скорост и, страхувайки се от поглъщане от агресивни конкуренти, продава компанията на тютюневата корпорация J. R. Reynolds. Тя от своя страна сключва сделка с PepsiCo през 1986 г. Ресторантите на KFC се купуват на балансова стойност от 850 милиона долара. Джон Кранор е назначен за ръководител на мрежата. На първо място, той инвестира в преструктуриране на придобитата верига ресторанти, обновяване на заведенията и оборудването им с нови компютърни системи за опростяване на комуникацията с главния офис и издаването на поръчки. Само между 1986 г. и 1991 г. са  открити 2 хиляди нови магазина - общо 8500. Печалбите се увелиават от $3,5 милиарда на $6,2 милиарда. В същото време  компанията трябва да се състезава с конкуренти на пазара на пиле - El Pollo Loco и Burger King.

Премахването на думата „пържено“ се случи по време на световната лудост за здравословен начин на живот. През деветдесетте години се появиха нови позиции: люти крилца (пикантни крилца), пилешко пуканки (пилешки пуканки), зингер (бургер с пикантно филе), сутрешно меню (пилешки колбаси, бъркани яйца, омлети). Но продажбите в Съединените щати намаляват; до 1993 г. по-голямата част от печалбите идват от задгранични места. Азиатско-тихоокеанският регион беше най-различен: Япония, Китай, Индонезия, Южна Корея, Тайланд. До 1993 г. мрежата се състои от 9400 заведения и 100 хиляди служители. Въпреки това през август 1997 г. Pepsico е принудена да признае, че отделът за хранителни услуги - KFC, Pizza Hut и Taco Bell - е неефективен. Тя е отделена в отделна компания, Tricon Global Restaurants. През май 2002 г. е преименувана на Yum! Марки.

Към декември 2013 г. KFC е на второ място след McDonald's по продажби. През 2016 г. вече има 15 хиляди заведения, работещи в 125 страни. А лицето на "бащата основател", полковник Сандърс е на логото и до днес.

Мистерията около тайната рецепта

Малко вероятно е нещо друго да е обвито в такава тайна като сместа за подправки за пиле, измислена лично от Харланд Сандърс. Само той и втората му съпруга Клаудия Лидингтън знаели рецептата. Друг, който изглежда е открил тайната, е племенникът на ресторантьора Джо Ледингтън. Той случайно намерил списък със съставките на гърба на стар документ от семеен албум.
От марката увериха, че истинската рецепта на Сандърс не може да е попаднала в ръцете на Джо. В края на краищата само те притежават ценното листче с рецептата, написана през 1940 г. И е скрито по-добре от иглата на Кашчей: парчето хартия е в сейф със странна цифрова ключалка, а самият сейф е в бетонен бронеустойчив трезор със стени с дебелина 60 см. Целият този комплекс е под 24-часово наблюдение и много сензори за движение са инсталирани около периметъра на тайното място, за да се осигури пълна секретност на подправката.

Самият полковник Сандърс се опитва да намали обществения интерес към откритието си: „Това е само сол и черен пипер и лесно можете да намерите всички останали съставки в кухнята си.“ Но в същото време хитрият Харланд не патентова изобретението, защото след изтичането на патента рецептата щеше да стане достъпна за всички. Въпреки това, гастрономите, след като анализираха пилето от KFC, отдавна пуснаха в публичното пространство приблизителния състав на „11 билки и подправки“ (в супени лъжици): червен пипер - 4, смлян бял пипер - 3, осолен сух счукан чесън - 2, целина, сол - 1, суха горчица - 1, смлян черен пипер - 1, смлян джинджифил - 1, сушени листа от мащерка - ½, сушен босилек - ½, сол - ⅔, сухи листа от риган (риган) - ⅓.
От KFC уверяват, че дори пълното повторение на оригиналната рецепта не е достатъчно, за да се приготви фирменото пиле на Сандърс. Тук използват птиче месо на определена възраст - освен това пилетата се хранят по специално меню. Самото ястие се приготвя само с хидрогенирано олио, което също се отразява на вкуса на крайния продукт.

В наши дни възходът на марката продължава. Глобалната верига ресторанти за бързо хранене KFC в края на 2022 г. се състои от повече от 27,7 хиляди ресторанта по целия свят. Това е увеличение от 26,9 хиляди ресторанта през предходната година. Според Brand Finance, KFC е  третата най-ценна марка ресторанти в света през 2022 г., оценена на 17,7 милиарда долара и продължава да се развива с бързи темпове в надпревара с конкурентите Starbucks и McDonald's.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ