Неизвестно за известните: Малък семеен цех вкарва инженери в света на модата на спортни облекла

Неизвестно за известните: Малък семеен цех вкарва инженери в света на модата на спортни облекла

Как модата в облекло за активен отдих може да се свърже с инженерството? Може би много лесно. Историята на известната френска марка Salomon го доказа. Франсоа Саломон започва семейния бизнес през 1947 г. със съпругата и сина си Жорж във френския град Анеси, наричан френската Венеция. Семейството решава да започне производство на метални кантове за ски в малък металообработващ цех. Франсоа разчита на бърз успех, тъй като вече има малък опит в тази област.

ПЪРВА УНИКАЛНА СИСТЕМА

След края на Втората световна война туристите започват да се завръщат в планината, за да карат ски. Франсоа вижда възможност да адаптира уменията си за правене на ски кантове, които им позволяват да завиват рязко. Но неговият син, Жорж, наистина повежда бизнеса напред, докато учи инженерство във вечерно училище. Първата голяма идея на Жорж е да създаде машина за производство на кантове. Това му позволява да се съсредоточи върху разработването на ски оборудване с баща си. През 1948 г. малкото семейно предприятие разработва уникална система за закрепване на ски, наречена Meil ​​​​carres, която коренно променя бъдещето на алпийските ски и предопределя цялата съдба на идеята на Саломон.

Всички водещи ски центрове във Франция купуват новите ски автомати в големи количества. Скоро системата Meil ​​​​carres запова да се доставя и за износ. В началото иновативната разработка е приета с гръм и трясък от потребителите в Австрия и Швейцария, след това към тях се присъединиха спортни фенове от САЩ. Такъв успех най-накрая убеждава Франсоа, че компанията трябва напълно да свърже дейността си със спорта. Системата Meil carres остава световен стандарт за закопчаване на ските до 1952 г.

През 1952 г. Саломон предлага на света нова иновация – първото кабелно свързване за ски. Така компанията Salomon, известна на мнозина със своите ски, обувки и ролкови кънки, става известна именно благодарение на своите ски закопчавания. Със завидна методичност, през цялата си история, инженерите на компанията представят на света все нови и нови концепции за закрепване на алпийските ски. Те са в основата и на разработването на първите автоматични закопчалки, чиято концепция се използва и до днес.

През 70-те години на миналия век Salomon става лидер в производството на ски закопчаване. Продуктовата гама на компанията вече включва детски модели за закопчаване, а нейните технолози са разработили и първта автоматична блокировка на ски – спирачката Верли.

През 1979 г. компанията започва да произвежда ски обувки. А ски обувките SX91, пуснати през 1984 г., се смятат за най-влиятелните на всички времена. Това е въпреки факта, че младият Марк Жирардели печели състезания за Световната купа с SX90 Equipe. Успехът на концепцията на Salomon, особено на SX91, вкарва конкурентите в битката.

РЕВОЛЮЦИОННИ ПРОМЕНИ

Снимка: Shutterstock

През 80-те години инженерите на компанията предлагат редица революционни промени. Гениалната разработка е технологията за производство на алпийски ски. Извън традиционните модели се появява Monocoque, с носеща затворена конструкция, която определя основните характеристики на ските. Видът на вътрешния пълнеж на ските играе второстепенна роля. Със значителна устойчивост на усукване, ските са леки и се огъват плавно в дъга.

Компанията Salomon използва различни типове дизайн на Monocoque -  3D Race Monocoque, 3D Sport Monocoque, Double Monocoque, Monocoque. Всичко зависи от функционалното предназначение на ските. С появата на ски с вдлъбната геометрия, Monocoque започва втори живот. Именно в ските с тази геометрия са  ясно демонстрирани всички предимства на технологията. Главното предимство е, че сега е възможно да се създадат ски, които са по-малко чувствителни към неравностите по пистата.

Захващането на обувката в предната ѝ част е концептуализирано през 90-те години. Това повишава точността на управление и еластичността на опорите. През 1994 г. марката представя модела Suspension с активна платформа, характеризираща се с ефективно поемане на вибрациите. По-късно се появява системата Spheric с добавянето на трета ос на защита и активната платформа Propulse, последвана от платформата Poweraxe.

Такива успехи не може да останат незабелязани от пазара. Adidas купува Salomon през 1997 г., притежава компанията 8 години и я продава на китайския гигант за спортно облекло Amer Sports през 2005 г. Тогава Adidas напуска индустрията за ски екипировка и облекло. По това време Salomon е известна благодарение на обувките си. В преследване на съвършенството през 2000 г. Salomon отново се отличава – в гръмка иновация се превръща изобретяването на първата система Pilot -  интегрирането на ски и закрепване в един механизъм.

НОВОСТИ В ДИЗАЙНА

Снимка: Shutterstock

Изглежда, че закопчалките са идеални и вече няма какво друго да бъде измисено. Въпреки това Salomon успяват и в това. Така през 2004 г. марката започва да произвежда серия от слаломната интерфейсна платформа ZZ. Благодарение на по-високия монтаж на обувките, закантването на ските става по-добро и по-лесно. Между другото, инженерите на компанията са първите, които излизат с идеята за фиксиране на платформата с двуболтови закрепвания, като по този начин ската остава гъвкава по цялата си дължина. ZZ става основата за всички състезателни ски с подвижна платформа спрямо центъра на ските. След като е демонстрирана успешно на Световното първенство, тя се превърна в прототип на интерфейсната платформа Smartrak, която се появява през 2006 г.

Специалистите на компанията разделят платформата, благодарение на което ските започнаха да се огъват по-добре в дъга, а управляемостта на завой става значително по-стабилно. Също така, благодарение на специален механизъм, влиянието на обувката върху отклонението на ските практически не се усеща.

Трябва да се отбележи, че Salomon започва да произвежда първите скъсени ски. Това е революция в алпийските ски. Изобретяването на късите ски от Salomon дава началото на „Новата школа“ на спортното пързаляне или спортната техника карвинг -  динамично каране по писти и на твърд сняг, извън пистите. Сред другите нашумели иновации на компанията са търговските модели Verse с къса носова част, а през 2005-2006 г. се появяват сериите Scrambler и Streetracer с автокарвинг ефект.

Такива важни разработки и подобрения, разбира се, не останават незабелязани сред професионалните спортисти. Все по-често участниците в различни състезания започват да избират алпийски ски Salomon. От 2001 г., когато компанията заема първо място в света сред другите производители алпийските ски Salomon донасят на притежателите им огромен брой златни медали на световни първенства и олимпийски игри.

Сътрудничеството на Salomon с ски-дизайнера Бертран Крафт прави компанията известна в света на сноуборда. Там са легендарните Salomon Pocket Rocket - топ ски за феновете на свободното каране и Scream - наистина универсални ски.

През 2012 г. компанията създава още една сензация - алпийски ски Salomon BBR, известни още като "Синята акула". Заради необикновения си външен вид те се превърнаха в най-обсъжданите ски на годината. На презентации Salomon показа BBR като първите пълноценни, универсални ски. Техният създател беше същият известен Бертран Крафт. „Отдавна исках да внедря технически елементи от други спортове в алпийските ски. Например от сърфиране. Носът на моя прототип ски беше огромен, истински сърф! Управлението им беше подобно на техниката на плъзгане при сърф, където скоростта и посоката на движение се променят чрез прилагане на натиск върху гърба на дъската и преместване на центъра на тежестта назад“, казва в Бертран Крафт в интервю.

За да разшири присъствието си на пазара, Salomon Group придобива редица компании. Едно от перлите в короната е Bonfire Inc, базирана в Калифорния производствена компания, която произвежда облекло и аксесоари за сноуборд. До 2013 г. гамата от модели алпийски ски на Salomon става изключително широка. Компанията предлага ски за всеки стил и ниво на каране.

НАХЛУВАНЕ В СВЕТА НА МОДАТА

Снимка: Shutterstock

През 2015 г. Salomon нарушава правилото си да не нахлува в света на модата. Характерните на бранда ярки неонови цветове са разработени изключително за по-добра видимост по време на екстремни преходи и бягания. Salomon се снабдява със собствени линии за спортно облекло. Компанията привлича много видни френски дизайнери, които имат дял в създаването и разработването на нови модели и позволява да  започне производството на стилно и практично, удобно и винаги актуално облекло за сноуборд и ски.

В историята на Salomon започва поредица от неочаквани на пръв поглед сътрудничества. Създава се връзка в началото на 2016 г. с германския дизайнер на мъжко облекло Борис Биджан Сабери, известен с използването на технически материали. Той преработва емблематичната обувки за ски бягане Speedcross 3 в изцяло черен и изцяло бял цвят.  През 2017 г. Жан-Филип Лалонд се присъединява към Salomon, за да създаде ново подразделение Sportstyle, което ще разработва екипировка за бягане, туризъм, сноуборд и ски, която съчетава уличен стил и ефективност. Започвайки с трима души, екипът на Sportstyle нараства до 12 и има огромно влияние върху възприемането на марката. През 2018 г. компанията отваря шоурум по време на Седмицата на мъжката мода в Париж. Това е важна стъпка за марката.

Salomon бързо набира популярност от самото начало и вече е един от най-известните европейски производители на ски, облекла и обувки за зимни спортове. Неговата мисия да направи карането на ски вълнуващо е в челните редици на бизнеса на Salomon чрез въвеждане на нови технологии, които действително работят.


 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ