Другото име на чувството за отговорност
Кои черти на характера ни правят големи лидери? Решителността, увереността, интелигентността... Ами честото чувството за вина? Последни проучвания показват, че специално то може да е полезно за бизнеса, обществото и човека. В тази връзка BBC дава следния пример:
Всеки ноември в безброй офиси по света, във фабрики и магазини, шефът пита има ли желаещ да организира коледното парти. Не е свръхголям и непосилен ангажимент, убеждава той новодошлите кадри например. Само трябва да се съобразиш с някои особености като това да намериш заведение, което предлага вегетарианска храна, месо и меню за тези на диета. И да е с най-малко четири ценови опции. Освен това ще трябва да направиш поръчките в ресторанта и ще е важно да не ги объркаш, за да не се почувстваш виновен по-късно. А понякога, по отношение на парите за депозита за партито, колегите доплащат много по-късно. Случва се да е дори и след Нова година.
Въпреки че организирането на коледното парти на офиса най-често е неблагодарна работа, някой винаги доброволно вдига ръка и казва, че ще се ангажира. Защо, след като няма реална мотивация или облага да го стори? Един от мотивите на доброволеца е, че той се чувства виновен, че не го прави или не го е правил досега, смятат психолозите.
Много наблюдатели подчертават, че вината е тежка емоция, но е и от тези, които активно подбуждат действие. Някои служители остават до късно в петък вечер, за да финализират работата си, защото знаят, че няма да се насладят на уикенда, ако се наложи да работят и тогава. Други се прибират в петък и гледат филм, без подобни тревоги.
Освен върху служителите, чувството за вина като честа проява на характера има отношение и към фирмените ръководители. То създава безпокойство, което може да подтикне хората да поемат лидерска роля. Проучване на американски психолози показва, че вината е свързана с представянето на хората, които заемат мениджърски позиции. Тези, които я изпитват повече, по-често са съдени от колегите им. Те са по-ефективни лидери. И се учат по-добре, защото по-често си спомнят за миналите си грешки и не забравят поуките от тях. Тези изводи са поразителни, защото вината досега винаги е била считана за изцяло негативна и вредна за личността и околните й емоция.
Към кого изпитват вина хората? Те могат да са натоварени с това чувство спрямо организацията, за която работят, или спрямо колегите. От университета "Карнеги Мелън" в Щатите твърдят, че жените са по-изложени на това чувство, отколкото мъжете. 45% от представителките на "нежния" пол го изпитват, докато при мъжете този дял е една трета, сочи експеримент на академичната институция. Освен това, възрастните хора винаги се чувстват много по-виновни от младежите. Както и религиозните личности спрямо атеистите. Вината се доказва в историята на религиите като силен инструмент за масово убеждаване и мотивиране на действие. Но, всъщност, ние сме свикнали да я наричаме чувство за отговорност. Така, от чувство за благоприличие.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Финансовият сектор подкрепи европейските фондови борси*
Финанси |Инвеститорът Майкъл Бъри обвини AI хиперскейлърите в изкуствено надуване на печалбите
Свят |Президентът на Полша нарече Туск „най-лошият премиер“ в историята на страната от 1989 г.
Свят |Силна магнитна буря може да доведе до появата на сияние над България
Любопитно |За първи път: Съд в Гърция наложи 1,7 млн. евро глоба за жестокост към животни
Свят |Дина Темелкова е Мениджър на годината 2025
Мениджър на годината 2025 |Специалистът Моуриньо остави 747 000 евро сметка за хотел при напускането на „Фенербахче“
Спорт |Германия ще предостави допълнителни 40 млн. евро зимна помощ на Украйна
Свят |Международен екип от учени откри на границата между Албания и Гърция най-голямата паяжина в света
Наука и Здраве |Борисов: Имаме име за особен управител в "Лукойл", чакаме Радев да се произнесе
България |Има ли връзка между успеха и щастието?
Техники за успех |Дъждовете спират, идват няколко слънчеви дни
Общество |Прокурор поиска над 2000 години затвор за кмета на Истанбул
Политика |ADVERTORIAL
Започва дарителската кампания на програмата „Избери, за да помогнеш“ на ОББ
Университетът на професионалния живот: Как Нестле изгражда култура, в която растежът е ежедневие
Коментари
Няма въведени кометари.