Най-големият проблем на умните жени
Успешните жени твърде добре знаят, че в професии, доминирана от мъже, често сме в особено неизгодно положение. Редовно ни подценяват, не впрягат ресурсите ни и дори ни плащат по-малко. Проучвания сочат, че жените имат нужда да се представят на изключително високо ниво, за да изглеждат едва умерено компетентни в сравнение с колегите си от мъжки пол.
Според моя опит обаче, умните и талантливи жени рядко осъзнават, че едно от най-трудните препятствия пред техния успех се крие в самите тях. Съдим за собствените си способности не само по-строго, но и по фундаментално различен начин от мъжете. Разбирането на причините за това е първата стъпка към разрешаването на този проблем. А за да прозрем какви са те, трябва да направим крачка назад във времето.
Има голяма вероятност, ако сте успешен професионалист днес, в миналото да сте били умна петокласничка. През 80-те психоложката и авторка на книгата Mindset, Каръл Дует, провежда серия от изследвания върху начините, по които момчетата и момичетата в 5-ти клас усвояват новия, сложен и объркващ учебен материал.
Тя открива, че умните момичета, на които бива поднесена чужда и трудна за научаване информация, бързо се отказват – и колкото по-висок е коефициентът на интелигентност на едно момиче, толкова по-голяма е вероятността то да развее белия флаг. Всъщност пълните отличнички реагират най-безпомощно. Умните момчета, от друга страна, приемат сложния материал като предизвикателство и го намират за стимулиращ. Те са по-склонни да удвояват усилията си, отколкото да се отказват.
Защо се случва това? Какво прави умните момчета толкова уязвими и неуверени, когато всъщност трябва да са най-уверените деца в клас? В 5-ти клас момичетата редовно се представят на по-високо ниво от момчетата по всеки предмет, включително математика, физика и химия. Следователно, няма разлика между способностите и миналите успехи на двата пола. Единственото разминаване се наблюдава в начина, по който момичетата и момчета тълкуват трудностите – какво значи за тях, че един материал е труден за усвояване. Интелигентните момичета много по-бързо започват да се съмняват в способностите си, да губят увереност и – като резултат – да се превръщат в по-неефективни ученици.
Според учени, причината за тази разлика в интерпретацията на трудностите е проста – често умните момичета вярват, че уменията им са вродени и не подлежат на промяна, докато умните момчета вярват, че могат да развият своите умения чрез усилен труд и практика.
Но как представителите на двата пола са развили тези различни нагласи? Най-вероятно причината е в обратната връзка, която получаваме от родителите и учителите си в детска възраст. Момичетата, които отрано развият самоконтрола си, са по-добри в следването на инструкции и често биват хвалени за „послушанието” си. Когато се справяме добре в училище, чуваме, че сме „много умни”, „много схватливи” и „толкова добри ученици”. Подобни хвалби загатват, че интелектът, схватливостта и послушанието са качества, които или притежаваме, или не.
Момчетата, от друга страна, са доста по-трудни за обуздаване. Само да ги накарат да стоят мирно и да внимават е същинско предизвикателство за родителите и преподавателите. Като резултат, момчетата получават много повече обратна връзка, подчертаваща усилията („Ако внимаваш в картинката, ще разбереш урока”; „Ако се постараеш повече, ще се справиш”). Докъде води това? Момичетата приемат трудностите, с които се сблъскват при научаването на нов и сложен материал, като признак, че не са „добри” и „умни”, а момчетата – като знак, че трябва да внимават повече и да се трудят по-усърдно.
Продължаваме да носим тези убеждения със себе си, често подсъзнателно, в по-нататъшния си живот. И тъй като умните момичета са особено склонни да смятат уменията си за вродени и неподлежащи на промяна, те се превръщат в жени, които са твърде строги със себе си – жени, които прибързано заключват, че не притежават нужните качества, за да успеят в определена област. И се отказват твърде рано.
Дори всяка външна пречка пред това, една жена да се изкачи до върха – всеки шовинистичен стереотип и всяко предизвикателство за поддържането баланс между личния и професионалния живот, – да изчезне, ние все пак трябва да се борим с факта, че нашите погрешни представи за собствените ни умения. В този смисъл жените са своя най-голям враг.
Колко често се избягвали предизвикателства и сте играли на сигурно, придържайки се към целите, които знаете, че могат да бъдат постигнати с лекота? Има ли неща, в които отдавна сте решили, че не ви бива? Умения, за които вярвате, че никога няма да добиете? Ако списъкът е дълъг, вероятно сте от Умните Момичета – и убеждението ви, че сте „обречени” да бъдете такива, каквито сте, има много по-голяма роля в определянето на житейския ви курс, отколкото някога сте си представяли. И това нямаше да е проблем, ако уменията ви наистина бяха вродени и не подлежаха на развитие. Но случаят не е такъв.
Независимо дали говорим за интелект, креативност, самоконтрол, чар или фигура – науката доказва, че всички умения са изключително ковки. А когато говорим за усвояването им, опитът, усилията и постоянството са от ключово значение. Така че ако сте умно момиче, време е да изоставите погрешните си убеждения, да приемете факта, че винаги бихте могли да се усъвършенствате и да си върнете увереността, че можете да преодолеете всяко препятствие!
Д-р Хайди Грант Халворсон за PsychologyToday
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.