Заговорът на часовникарите

Заговорът на часовникарите

„Световният заговор на часовникарите” – така наричат този странен феномен, който от години се обсъжда в пресата и интернет.

Накратко, става въпрос за необичайното съвпадение, че в рекламите на всякакви модели ръчни часовници стрелките им са заковани на 10:10. Защо ли? В хода на дебата, който върви поне от 15 години се нароиха най-различни теории - от "имитация на усмивка " до символ на антифашистска организация, която повече от половин век води задкулисна битка с фашизма.

Ето всички възможни версии по въпроса, заедно с рекламно онагледяване на „заговора”.

Маркетинг версия

Маркетолози и бранд-мениджъри виждат в това положение на стрелките дълбок психологически подтекст. Тази позиция, според тях асоциира усмивка, което автоматично предизвиква позитивна нагласа в клиента, за разлика от положението 16:40 ч., което напомня натъжено емотиконче.

 

Практична версия

От практична гледна точка, всяко друго положение на стрелките би закрило логотипа, допълнителните циферблати и украшения по часовника. Стрелките на 10:10 позволяват да се видят максимално добре всички детайли, както и самите стрелки, които в скъпите часовници сами по себе си са характерен акцент.

 

„Точна” версия

Когато стрелката, отброяваща минутите е на 10 или близо до тази цифра, другата е точно върху цифрата, отбелязваща час. Това внушава усещане за точност и благородство. А конкретният избор на 10 часа и 10 минути е от съображения за постигане на максимална симетрия. Което също внушава усещане за точност и прецизност – най-важните качества за всеки часовник. 

 

Промишлена версия

Именно в това положение застиват стрелките при окончателното фабрично окомплектоване. А за реклама все пак се снимат съвършено нови, току-що произведени часовници.

С това, общо взето се изчерпват рационалните версии, макар че всяка от тях търпи известни критики. И започват ирационалните.

 

Конспиративна версия

Може да се смята, че от нея произлиза името на феномена „Световния заговор на часовникарите”. Коспиративната версия лансира предположението, че „10:10” е някакво шифровано съобщение, което членовете на тайното общество на часовникарите редовно си обменят. Относно съдържанието на самото съобщение има няколко хипотези - например, че „10:10” бележи времето в очакване на нещо важно, което предстои да се случи, да речем, към 10:15. Друго тълкуване пък гласи, че рекламните послания с това положение на стрелките са нещо като негласно споразумение между часовникарите, т.е. не е нужно да се предприемат изненадващи ходове. Но ако случайно се появи реклама с друг час, значи, нещо се е променило и е време да се действа.

Рекламна версия

Със същия успех тази версия може да мине и в графата „суеверията на рекламиста”. Та, според нея визиите с това разположение на стрелките най-често омилостивяват рекламните отдели на периодичните издания, които дават щедри отстъпки за поместване на изображенията на часовници, застинали на 10:10 ч. Естествено, няма официална статистика, доказваща тази теория.

 

Версията на Дан Браун

По своята същност, версията на автора на „Шифърът на Леонардо” е конспиративна, с алтернативно тълкуване. Дан Браун предполага, че положението на стрелките „10:10” е закодирано съобщение от лидера на тайна антифашистка организация до всички нейни членове и симпатизанти, че организацията е действаща и борбата продължава. Ето каква е логиката на Браун: стрелките в положение „10:10” образуват ъгъл, равен на 115 градуса. А 115 градуса по Целзий е температурата, при която започва да кипи антифриза. „Антифриз” звучи като „Анти-фриц” – партизанска организация от времето на Втората световна война, действала на територията на Източна Европа. В нея впрочем членували доста майстори на часовници, които отговаряли за сглобяването на часовниковите механизми за взривни устройства. Според Браун, излиза, че „Анти-Фриц” съществува и досега. Писателят също така предполага, че когато ръководителите на организацията решат, че мисията е изпълнена, рекламите ще се променят и стрелките ще се преместят в положение „11:05”, което наподобява „V” - като Victory!

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ