Защо всички питат „Какъв цвят е тази рокля?“

Защо всички питат „Какъв цвят е тази рокля?“

Мемето „Какъв цвят е тази рокля?“ илюстрира по особено добър начин как работят нашите мозъци, пише Би Би Си.

Наистина – погледнете снимката и ни кажете какъв цвят е роклята. За някои тя е бяла и златиста. За други – синя и черна. За трети – в друга окраска. Десетки милиони души вече споделиха мнението си в мрежата и по този начин проведоха един от най-големите диалози в социалните медии.

Основният научен въпрос в случая е защо хората виждат роклята в различни цветове? Бу Лото – професор по невронаука в Лондонския университет твърди, че „мозъкът ни е еволюирал по такъв начин, че да не вижда абсолютни безусловности, а разликата между различните неща.“ Поради факта, че цветовете, изложени на слънчева светлина, изглеждат различно от онези, поставени под уличните лампи, нашите мозъци се фокусират върху връзката между цветовете, а не върху самите цветове. Лото твърди, че „можем само да предполагаме“ защо някои хора виждат синьо там, където други – бяло. Може би това се дължи на факта, че някои се съсредоточават върху разликите между цветовете на самата рокля, други – върху разликата между роклята и фона, а трети – взимат предвид цвета на монитора и стаята около тях.

Казаното дотук обаче не обяснява защо снимката стана вирусна със скоростта на светлината. Всичко започва миналата седмица – точно преди сватба на Хебридските острови. Майката на булката праща снимка на своята дъщеря и я пита какво мисли за роклята. Младоженката и младоженецът поглеждат изображението и осъзнават, че за тях то е различно. Публикуват снимката във Facebook и карат своите приятели да разрешат спора.  От там тя си проправя път до Tumblr в четвъртък в 20.00 ч благодарение на Катлин Макнийл. „Хора, моля ви, помогнете ми. Какъв е цветът на роклята? Бяла и златиста или синя и черна? С приятелите ми не можем да достигнем до едно и също мнение“, пише Катлин. Постът придобива изключително висока популярност. Но по това време жената дори не е предполагала мащабът, който ще придобие този дебат.

3 часа по-късно служител на Buzzfeed попада на блога и публикува снимката, наред с част от разговора, и задава същия въпрос „Какъв цвят е роклята?“ Статията им възпламенява интернет – тя е видяна десетки милиони пъти.

Ако наблюдаваме използването на фразата „white and gold” в Twitter, човек може да придобие приблизителна представа как точно се е развил разговорът. Тази графика показва, че дискусията е започнала бавно с публикуването на снимката в Tumblr, но към 23.00, след намесата на Buzzfeed, нещата придобиват коренно различна светлина.

В края на краищата дали това не е история за начина, по който социалните медии дават възможност на отделния човек да получи достъп до световна аудитория? Не съвсем. Всъщност – съревнованието между медиите довежда до това вирусно съдържание. Сериозният възход на диалога идва вследствие на статията на Buzzfeed. Популярността й довежда до създаването на множество подобни статии на други медии, решили да се доберат до по-висок трафик. Роклята е класическа оптична илюзия. Именно поради тази причина хората я харесват. Но медиите я превръщат във вирусно съдържание.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

София без автобуси, трамваи и тролеи: протестът на градския транспорт продължава, мобилизират автобуси за матурите
Васил Терзиев: Нямам повод да си говоря с хора, които държат за заложници цял един град
Разследват бившия шеф на ФБР за заплаха за убийство на Тръмп заради снимка с мидички 
Украйна: След мирните преговори Русия извърши най-голямата атака с дронове от началото на войната
"Суис" отменя 1400 полета за лятото заради липса на пилоти
Папа Лъв призовава за единство на разделената Църква, но обещава да не бъде „автократ"
Терзиев призова просветното министерство за общ план за превоз на зрелостниците до матурите 
Звукът влияе директно върху клетките в човешкото тяло