Защо даваме бакшиш?
На този въпрос посвещава обширен материал американската обществена радио мрежа NPR. Авторите в сайта й публикуваха коментар, в който е на фокус теорията, че бакшишът няма връзка с качеството на услугата.
Ако попитате хората защо оставят малко пари отгоре, след като са били обслужени, те ще ви кажат, че е очевидно – това е награда за добре свършената работа. Водеща теория, която става все по-популярна, обаче твърди, че това не е причината, разказват от NPR.
Ако не даваме парична награда, за това че сме получили добра услуга, защо го правим?
Изследванията показват, че размерът на бакшиша всъщност няма връзка с качеството. Времето, колко е слънчево, в какво настроение сме – тези фактори имат влияние върху това дали сме доволни от потребителското обслужване.
Майкъл Лин, професор в Училището за хотелска администрация в американския град Корнел и бивш сервитьор в Pizza Hut казва, че има и друго обяснение: „Даваме бакшиш, защото се чувстваме виновни, за това, че хората са се занимавали с нас и са ни обслужили. Това е начин да кажем „Ето, пийни нещо за мое здраве, когато свършиш работа”, докато аз си седя тук и ми е приятно".
Обяснението му е част от теорията за социалния натиск при бакшиша – идея, която беше представена за първи път от антрополога Джордж Фостър. Тя се спира също върху въпроса защо даваме бакшиш на едни хора, но не и на други? Оказва се, че сме склонни да даваме повече пари за услугата само в места, където се чувстваме добре и се забавляваме – барове, ресторанти, курорти. Никога не го правим в магазина за зеленчуци или при зъболекаря, нали? Този факт също убеждава във връзката на бакшиша по-скоро със собственото ни настроение, не толкова с качеството на услугата.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.