"Ферари" - една легенда се променя
Движейки се бавно през криволичещите улици на Фанано жълтото Ferrari California се чувства спокойно. 8-цилиндровият двигател тихо тиктака при ниски обороти.
По стандартите на Ferrari моделът California е един нежен суперавтомобил. Лесно е да се живее с него и за разлика от фераритата от миналото той изглежда много подходящ за ежедневно пътуване. Също по стандартите на Ferrari колата изглежда с мек характер, който заплашва имиджа на „подскачащия кон“. Автомобилът, който струва 150,000 паунда и ускорява от 0 до 100 km/h само за 3,8 секунди обаче все още е в служба на италианските планински пътища, със своето прецизно завиване и контролирано спиране. За това помагат и 490-те коня, които могат да поддържат постоянен галоп чак до фабриката на Ферари в Маранело.
California е мощен символ на това как Ferrari се е променила по наблюдения на BBC, от последното посещение на медията в Маранело през 2007 г. Работата вътре в завода показва и други признаци за това как се развива компанията. Голяма част си остава същата обаче - „Ферари“ си остава почти автономен производител на автомобили - със собствен аеродинамичен тунел и леярна, която прави двигатели и части като цилиндрови глави например. Но има и признаци на агресивна експанзия - старата поточна линия е заменена с ултрамодерна двуетажна линия, която предлага както голям капацитет и така и ефективност. Компанията също прави и двигатели за Maserati.
До преди около десетилетие „Ферари“ умишлено ограничаваше броя на автомобилите си, за да си гарантира изключителен имидж. Тези дни вместо за „различно Ферари“ се говори за „различни Ферарита“, което се отразява в драматичния ръст на продажбите.
"Ферари няма само един вид клиенти", казва главният изпълнителен директор Амадаео Фелиса в интервю за BBC News, като посочва, че California има четири места, четири задвижващи колела FF модел, което помага да се привлекат много нови купувачи на марката.
Подкрепени по популярността на тези модели, продажбите на Ferrari са нараснали до почти 7200 автомобила през 2011 г., заедно с рекордни печалби. На философско равнище растежа на Ферари е подкрепен от по-отразяващия и отзивчив подход за промяна на нагласите в обществото, по-специално по отношение на въздействието върху околната среда. "През 2007 г., когато Ферари навърши 60 години, изпълнителните директори на компанията решиха, че е време да се приспособим към начина, по който живота на хората се променя," казва г-н Фелиса. "Досега ние посвещавахме вниманието си на изпълнението", казва той. "Ние осъзнахме, че ще трябва да насочим вниманието си по посока на емисиите."
Усилията на Ferrari да намалят средните емисии не са просто мотивирани от алтруистични желания, разбира се. Регламентите относно емисиите стават по-строги в много пазари, а производителите на автомобили са изправени пред огромни глоби, ако те не успеят да се съобразят с тях. Но независимо от мотивацията на Ферари резултатът е драматичен, според данните на анализаторите JATO Dynamics. "Ферари вече е намалил средните стойности на емисиите с повече от 25% от 2007 г. насам", отбелязат от Jato.
Според Фелиса по-нататъшните подобрения трябва да доведат до 30% увеличение до края на 2012 г. и той е нетърпелив да отбележи, че това е било направено, без да се отказват от основното конкурентно предимство на Ферари. "Намаляването на емисиите на въглероден диоксид е лесно, ако се намали ефективносстта", казва той. "Но това не е нашата цул, така че ние трябваше да намерим друг начин, по които можем да подобрим ефективността на автомобилите."
California, която съставлява почти половината от продажбите на Ferrari, ясно помога. Но подобренията в цялата гама са били постигнати с по-ефикасни системи за двигатели и трансмисии, включително в модели, насочени към традиционните клиенти на Ferrari.
„Намаляване на теглото, подпомогнато от използването на леки материали, като алуминий и въглеродни влакна, комбинирано с подобрена аеродинамика, по-добри спирачни системи и по-добри гуми, също помога“, казва Фелиса.
Следователно 8-цилиндровия двигател на 458 Italia, както и на модела 458 Spider представляват драматични подобрения в ефективността в сравнение с подобни модели от миналото. Последния 12-цилиндров двигател на суперавтомобила F12berlinetta, който излиза в продажба този месец е със 100 килограма по-лек от своя предшественик. F12 е по-мощен, със своите 730 конски сили под капака, но отделя 30% по-малко въглеродни емисии.
Най-новите модели на Ferrari са горещо приветствани от купувачите в 60 страни, където автомобилният производител работи. Строгите икономии все пак се отразяват в Италия. Там Фераритата са станали като червени флагове за властите, които ги спират на улицата, а след това поръчват данъчни проверки за техните собственици. В отговор италианските богаташи практически преустановиха закупуването на автомобили и яхти.
Така че, автомобилите Ферари стават все по-широко разпространени в света, докато изчезват в родината си.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.