Четиво в аванс: Маркетинг 5.0 за технологиите и хората от Филип Котлър

Четиво в аванс: Маркетинг 5.0 за технологиите и хората от Филип Котлър

Филип Котлър, всепризнатият маркетинг гуру, представя в тази книга най-актуалните и напредничави идеи как да използваме технологиите, за да отговорим на нуждите на клиентите и да оставим трайна следа в света на бизнеса.

Днес маркетолозите се сблъскват с предизвикателствата на дигиталната трансформация, промените в поведението на потребителите и изменението в общоприетите бизнес модели.

В Маркетинг 5.0 Филип Котлър и съавторите му Хермауан Картаджая и Иуан Сетиауан описват подробно и на достъпен език въпросните три фундаментални промени и как те се проявяват на пазара, в компаниите и технологиите. Обясняват начина, по който маркетолозите могат да използват съвременните технологии, за да отговорят на нуждите на клиентите и да дадат своя принос за промяна на света и предоставят възможности за интегриране на широк набор от иновативни технологични решения и бизнес модели, свързани с драстичните промени в потребителското поведение през последните десетилетия.

Следвайки модела, представен в предходните книги от серията Маркетинг X.0, авторите засягат ключовите теми, необходими за разбиране на маркетинга днес.

Маркетинг 5.0 е разделена на три части:

В първата се анализират начините, по които петте различни поколения водят до промяна в потребителското поведение, и способите за преодоляване на различията, разделящи обществото, включително икономическото неравенство и политическите конфликти, за да получат ефективен достъп до целия пазар.

Във втора част се разглеждат в детайли съвременните стратегически насоки за компаниите в световен мащаб, начините за прилагане на нови бизнес модели и предизвикателствата, пред които се изправят маркетолозите, прилагайки Маркетинг 5.0 в ерата на цифровизацията.

В трета част авторите обясняват как маркетолозите да поставят правилната основа, преди да се потопят в тактическите подходи, да оценят готовността си за използване на съвременните дигитални инструменти, като ги запознават с технологиите от ново поколение – изкуствен интелект, виртуална, добавена и смесена реалност, блокчейн и интернет на нещата.

Специално за читателите на Мениджър Нюз предлагаме откъс от книгата на Котлър, която е на книжния пазар у нас от издателство Locus.

****

Разлика между поколенията: маркетинг за поколението на „демографския бум”, поколенията X, Y, Z и Alpha

На 25-годишна маркетинг асистентка е възложена задача да проектира печатни материали за нов продукт, предназначен за т.нар. милениали (поколението Y). След като провежда интервюта с извадка от потенциални клиенти, тя изготвя красива реклама с грабващи вниманието графика и текст, към които, като призив за действие, добавя линк към уебсайт. Това, което асистентката не очаква обаче, е, че 50-годишният ´ маркетинг директор ще е недоволен от липсата на детайли относно характеристиките, предимствата и ползите от рекламирания продукт.

Останала с впечатлението, че директорът ´ не разбира минималистичния маркетингов подход към милениа­лите, асистентката напуска работа, с което иронично потвърждава мнението на директора си, че по-младите служители не приемат критика.

В днешно време разминаването в убежденията на различните поколения е факт в повечето бизнес организации. Маркетолози по целия свят се сблъскват с предизвикателс­твото да обслужват пет различни поколения: поколението на „демографския бум”, поколението Х, поколението Y, поколението Z и поколението Алфа. Първите четири от изброените поколения съставляват работната сила. По-голяма част от представителите на поколението на “бейби бумърите” продължават да работят. Представителите на поколението Х обаче заемат голям дял от ръководни позиции в световен мащаб. В момента представителите на поколението Y са основната работна ръка, а представителите на поколението Z тепърва се вливат в пазара на труда. Петте поколения имат различно ниво на дигитална грамотност. Разглеждането на пазара през призмата на поколенията ще помогне на маркетолозите да добият представа за най-добрия начин, по който да въведат базирания на технологии Маркетинг 5.0.

Предизвикателства при задоволяване на нуждите на различните поколения

Всяко поколение се формира в различна социокул­турна среда и споделя общи житейски събития и колективна историческа съдба. Да разгледаме например поколението X. Представителите на въпросното поколение – деца на разведени или на двама работещи родители – са израснали в условия на минимална родителска намеса. В тийнейджърските си години те са силно повлияни от културния фактор MTV. В резултат на това те ценят много повече баланса между личния и професионалния живот в сравнение с другите поколения и се смятат за по-независими и съзидателни. Като възрастни индивиди, представителите на поколението X взаимодействат със света и трупат житейски опит със и без интернет – факт, който им дава възможност да се адаптират към работни позиции, изискващи както традиционни, така и дигитални умения.

Освен това всяко поколение има специфични предпочитания и нагласи към продукти и услуги, които насърчават маркетолозите да предлагат различни оферти, пот­ребителско изживяване, дори бизнес модел. Поколението Y например поставя по-силен акцент на изживяването в сравнение със самото притежание. Вместо да си купят собствен автомобил, представителите на поколението Y предпочитат да използват приложението на Uber за споделено пътуване. Техните предпочитания доведоха до ръст на всички видове услуги при поискване (on-demand services). Бизнес моделите също се пренасочиха от продажба на продукти към продажба на абонаменти. Вместо да купува музикални албуми, поколението Y предпочита да използва музикалната стрийминг услуга Spotify.

Въпреки че разбират специфичните нужди на различните поколения, повечето компании не са добре позиционирани, за да задоволяват нуждите им. Портфолиото на компаниите най-често се състои от фиксирани продукти и услуги, което не им позволява персонализация за конкретно поколение. Това принуждава бизнес организациите да обслужват само две или три поколения едновременно. В допълнение, компаниите се опитват да се адаптират към все по-краткият жизнен цикъл на продукта, породен от постоянно променящите се потребности и желания на по-младите поколения. Болшинството компании от различни индустриални отрасли – автомобили, електроника, високи технологии, бързооборотни потребителски стоки и мода – са притиснати да разработват нови продукти с бързи темпове и да реализират печалба за кратки периоди.

Таргетирането също води до дилема, тъй като в стремежа на брандовете да задоволяват нуждите на поколението на “бейби бумърите” и поколението X – с огром­ните им ресурси и силно желание за покупка – най-добрите стойностни предложения още са в процес на създаване. А когато брандовете се утвърждават от поколенията Y и Z – с тяхната уникалност, разпознаваемост и дигитална грамотност – се увеличава пазарната им стойност. Най-важният момент е, че поколенията Y и Z започват все повече да влияят на родителите си от поколението на „демографския бум” и поколението X при взимането на решения за покупка. Следователно, компаниите трябва да постигнат баланс между двете цели: да повишат създаването на стойност в настоящето и да поставят начало на позиционирането на брандовете си за в бъдеще.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Дания планира да забрани социалните мрежи за потребители под 15-годишна възраст
Зеленски: Ако Путин иска да превземе Източна Украйна, ще трябва да погребе един милион от войниците си
Проф. д-р Деян Радев: Ниското ниво на финансова грамотност носи голям риск
Спрете да правите тези три неща сами в бизнеса!
NBC: Белият дом обсъжда вариант за връщане на Закона за потушаване на въстания от XIX век
На днешната дата, 10 октомври. Рождениците днес
Китайски хирурзи извършиха първата трансплантация на черен дроб от прасе на човек
"За нас боклукът е злато": Как мафията превърна Неапол в депо за токсични отпадъци