Mузиката като маркетинг инструмент

Музиката има уникален ефект върху мозъка. Особено върху паметта. И ако става дума за брандинг, в някои случаи може да няма по-добър начин да се предаде същността на една марка от използването на музика. Това се оказва най-работещото средство, с което компанията да накара клиентите да запомнят какво тя им обещава. 

Музиката активизира редица центрове в човешкия мозък, включително тези, свързани с емоциите. От класическите шедьоври, до тоновете на Гершуин, използвани наскоро в реклама на Apple, най-различни мелодии възбуждат зони в мозъка на зрителите и са активни в обработването на информация. Когато това се случи, паметта се провокира и се сформира възприятие. Освен това музиката има способността да ни връща назад във времето към емоции, които сме изпитали. 

Защо тя носи толкова голям емоционален заряд? Някои казват, "музиката идва най-близо до изразяването на неизразимото". Тя е език по своему. "Музиката може да бъде разгледана като вид илюзия на възприятието. Мозъкът налага структура от последвали един след друг звуци, което в действителност създава изцяло нова система на предаване на значение", коментира в сайта PsychCentral Малини Мохана - изследовател по невропсихология от универсотета на Кейп Тайн, Южна Африка. 

Езикът, който мозъкът ни свързва с музиката, създава емоции. Този език е причината да увеличаваме звука на радиото, когато чуем песен от младостта си, и да си припяваме радостно, особено ако не сме чували парчето дълго време. Мозъкът ни произвежда щастливи спомени, които провокират силни емоции. Това е причината много хора да се радват на коледните песни. Мохана обяснява, че емоционалната страна на мозъка ни, езиковата и паметта са активни само когато се слуша музика. Това ни кара да синтезираме спомен за чувствата си, свързан със звуците и ритмите. 

Няколко изследвания разкриват, че музиката има връзка с паметта. Едно от тях дори твърди, че пеенето помага в ученето на чужди езици. Може би това е причината маркетингът на "Кока-Кола" през 1971 г. да залага на песента  “I'd Like to Teach the World to Sing” ("бих искал да науча света да пее" - англ. ез.). Доста хора научават и запяват тази песен. 

Брандингът с музика доказано създава спомен. Само да се надяваме споменът да е хубав. Apple и "Кока-Кола" избраха хубави песни, за да създават спомен за себе си сред клиентите. Музиката им върши добра работа. Но използването й не е задължително гаранция, че ще се появят добри чувства. Както и предизвикването на смях - по-добре смехът да е "заради" рекламата, не "на" нея, нали? Освен това се оказва важно каква песен се използва. Защо например рекламата на "Кока-Кола" с музика на Гершуин се прие в Щатите добре, а друга на David’s Pizza зле? Според Мохана, причината е, че мозъкът има структура, създадена за да свързва ритъма с мелодията. Той автоматично започва да синхронизира ритъма и предвижда следващата част от него. Това се случва на подсъзнателно ниво. Умелите композитори са майстори на балансирането между очакванията на ума и липсата на очаквания. 

Музиката и брандингът са неочаквано добра комбинация, която може да работи за всяка компания. Важното е да се заложи на страхотна песен, звън или ритъм, които да накарат рекламата да бъде инструмент за провокиране на положителни емоции сред клиентите. От тук може да се тръгне, за да се изгражда бранд, който привлича хората към бизнеса. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ