Въпросите влияят по-силно на поведението от заповеди и молби

 Въпросите влияят по-силно на поведението от заповеди и молби

Въпросите предизвикват по-силна психологическа реакция у всеки човек, отколкото отправянето на молби или пък заповеди. Това установиха американски маркетолози вследствие на обстойно изследване.

Влиянието на въпросите върху човешкото поведение е изучавано повече от 40 години в хода на различни изследвания. Последното от тях обобщава резултатите от многогодишните наблюдение, а изводите от него са публикувани в списание Journal of Consumer Psychology.

Учените установили, че въпросителната форма предизвиква у хората силна психологическа реакция и вероятно ги кара да се чувстват некомфортно. Например, въпросът "Събирате ли разделно отпадъците?" може да накара човек да се замисли за състоянието на околната среда и да го мотивира да започне да проявява по-голяма отговорност в опазването й, докато  фразата "Събирайте разделно отпадъците" не му оказва такова влияние.

Изследователите също така забелязали, че влиянието на въпросите е по-силно, когато биват задавани през компютър и когато предполагат еднозначен отговор с "Да" или "Не". "Не е трудно да се задават въпроси и това може да се прави не само в хода на лично общуване, но и в реклами, послания, различни онлайн източници и други канали за комуникация", коментира Дейв Спрот, един от авторите на изследването.

Маркетолозите стигнали и до извода, че въпросите са ефективен способ да се влияе не само на личното поведение, но и на масовото потребителско поведение, а също така и в превантивни кампании. Фразата "Ще седнеш ли пиян зад волана?" например оказва по-голямо въздействие от "Не карай пил!", твърдят те.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ