Големият бизнес греши и продължава напред 2

Големият бизнес греши и продължава напред 2

Бизнес историята на най-големите компании помни сътресения, вещаещи истинска катастрофа. В проблемни ситуации мнозина се отказват и не могат да "изплуват" от паника  или тревога. Други обаче успяват да преодолеят кризата и да продължат напред. Тях познаваме и днес.

Продължаваме да ви разказваме за някои от любопитните примери с успешно разрешени кризи на глобалните марки от миналия век.

2. Новият вкус на Coca-Cola. Въпреки че е глобален лидер по продажбата на безалкохолни напитки, Coca-Cola добре знае, че е най-трудно да се задържиш на върха. Компанията се чувства силно застрашена в момента, в който основният й конкурент - Pepsi провежда известната си  маркетинг промоция Pepsi Challenge – тест на сляпо, резултатите от който сочат, че повечето потребители предпочитат по-сладкия вкус на газираната напитка.

Управата на Coca-Cola решава, че вкусът на звездния им продукт не е актуален и нарежда да бъде разработена нов вид напитка, която ще надвие Pepsi в тестовете на сляпо. Новата, „подобрена” Coca-Cola е представена при организирано извънредно събитие за пресата в Ню Йорк през април 1985 г. За изненада на журналистите, от компанията съобщават, че не само е променен вкусът, а отсега нататък оригиналът няма да се предлага.

Журналистката от в. „Ню Йорк Таймс” Памела Холи си спомня: „Не вярвах на ушите си! Беше все едно да ти кажат „Решихме да променим американския флаг и да сложим звездите в него на друго място”, казва тя. Лоялните потребители, „пристрастени” към вкуса на Coca-Cola били направо потресени от новината. Те се настроили срещу новата напитка и започнали шумни кампании против нея. По улиците на американските градове били организирани протести. Мъж сред демонстрантите бил записан да казва „Моята най-голяма дъщеря е на 22. Първата й дума беше „кола”.”

От мениджмънта на компанията правят проучване на пазара и на настроенията на потребителите. Така разбират, че са допуснали фундаментална грешка. Тестът на сляпо не можел да бъде по-силен аргумент от всички асоциации с марката и лоялността, която привлича към продукта в реалния живот. Масовият потребител обичал оригиналната Coca-Cola не само заради вкуса й, а заради всичко онова, което символизира марката. Освен това в изследванията при тестовете не бил включен въпросът как биха възприели хората подмяната на оригинала с нов заместител. 79 дни след шокиращата за американците новина, от Coca-Cola се отказват от решението си и анонсират, че оригиналната рецепта се връща в обръщение.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Дина Темелкова е Мениджър на годината 2025
На днешната дата, 11 ноември. Започват „Вълчите празници”, имен ден празнуват Мина, Минчо, Виктор, Виктория
Учени откриха бактерии, които ядат пластмаса в океана
За последно: Милиардерът Уорън Бъфет ще дари 1,35 млрд. долара за благотворителност, преди да се оттегли
София влиза за първи път в престижна класация на PwC за европейските имотни пазари
Европейската комисия изплаща на България 438,6 млн. евро по плана за възстановяване
Италианската кухня може да стане част от световното културно наследство на ЮНЕСКО
Сирия се присъединява към водената от САЩ коалиция срещу „Ислямска държава“