Големият бизнес греши и продължава напред 2

Големият бизнес греши и продължава напред 2

Големият бизнес греши и продължава напред 2

Бизнес историята на най-големите компании помни сътресения, вещаещи истинска катастрофа. В проблемни ситуации мнозина се отказват и не могат да "изплуват" от паника  или тревога. Други обаче успяват да преодолеят кризата и да продължат напред. Тях познаваме и днес.

Продължаваме да ви разказваме за някои от любопитните примери с успешно разрешени кризи на глобалните марки от миналия век.

2. Новият вкус на Coca-Cola. Въпреки че е глобален лидер по продажбата на безалкохолни напитки, Coca-Cola добре знае, че е най-трудно да се задържиш на върха. Компанията се чувства силно застрашена в момента, в който основният й конкурент - Pepsi провежда известната си  маркетинг промоция Pepsi Challenge – тест на сляпо, резултатите от който сочат, че повечето потребители предпочитат по-сладкия вкус на газираната напитка.

Управата на Coca-Cola решава, че вкусът на звездния им продукт не е актуален и нарежда да бъде разработена нов вид напитка, която ще надвие Pepsi в тестовете на сляпо. Новата, „подобрена” Coca-Cola е представена при организирано извънредно събитие за пресата в Ню Йорк през април 1985 г. За изненада на журналистите, от компанията съобщават, че не само е променен вкусът, а отсега нататък оригиналът няма да се предлага.

Журналистката от в. „Ню Йорк Таймс” Памела Холи си спомня: „Не вярвах на ушите си! Беше все едно да ти кажат „Решихме да променим американския флаг и да сложим звездите в него на друго място”, казва тя. Лоялните потребители, „пристрастени” към вкуса на Coca-Cola били направо потресени от новината. Те се настроили срещу новата напитка и започнали шумни кампании против нея. По улиците на американските градове били организирани протести. Мъж сред демонстрантите бил записан да казва „Моята най-голяма дъщеря е на 22. Първата й дума беше „кола”.”

От мениджмънта на компанията правят проучване на пазара и на настроенията на потребителите. Така разбират, че са допуснали фундаментална грешка. Тестът на сляпо не можел да бъде по-силен аргумент от всички асоциации с марката и лоялността, която привлича към продукта в реалния живот. Масовият потребител обичал оригиналната Coca-Cola не само заради вкуса й, а заради всичко онова, което символизира марката. Освен това в изследванията при тестовете не бил включен въпросът как биха възприели хората подмяната на оригинала с нов заместител. 79 дни след шокиращата за американците новина, от Coca-Cola се отказват от решението си и анонсират, че оригиналната рецепта се връща в обръщение.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ