Губи ли инерция Apple?

Губи ли инерция Apple?

Губи ли инерция Apple?

През последните няколко години името на базираната в Купертино, щата Калифорния компания стана синоним на успешни стратегически решения и качествени продукти, които се харесват на масите. Но всяко нещо в този живот има своя край и не е изключено успешният път за Apple да свършва тук, пише Bloomberg.

При предходни анонси на iPhone модели акциите на компанията обикновено отиваха нагоре, отразявайки ентусиазма на потребителите и оптимизма на инвеститорите. При премиерата на новите два iPhone модела във вторник обаче акциите на Apple се сринаха до най-ниската си стойност в последните 5 месеца. И двата модела бяха критикувани от анализаторите за това, че нямат достатъчно привлекателни нови функции и че не са с примамлива ниска цена, която за привлече по-широк кръг от потребители.

За разлика от досегашната си стратегия да показва по един нов модел, този път Apple излезе с две предложения. От една страна е по-скромният iPhone 5C, който в Съединените щати ще се продава за 99-199 долара според вида на договора, а от друга е високобюджетният iPhone 5S, който има сензор за пръстови отпечатъци, по-бърз процесор и по-хубава камера – всичко това на цена между 199 и 399 долара. Пазарът реагира светкавично и нееднозначно – акциите на Apple паднаха с 6 процента, което превърна компанията в най-лошо представилото се име в индекса Standard&Poor’s 500.

Двете устройства бележат повратен момент в смартфон пазара, който се изчислява на 280 милиарда долара. Според наблюдатели примамливият характер на умните телефони с достъп до интернет постепенно се изчерпва, тъй като повечето модели имат сходни характеристики. Борейки се с конкуренти в лицето на Samsung, които предлагат модели с различен дизайн и цени, Apple се принуди да направи важна промяна в стратегията си. Това е желанието на изпълнителният директор Тим Куук да направи марката достъпна за по-широк кръг клиенти и най-вече такива, които харчат много внимателно, както и да наложи Apple в развиващите се пазари.

„Първата фаза от развитието на индустрията вече е минало“, коментира Бенедикт Евънс, анализатор към Enders Analysis. „Първоначалната уникална визия вече е изчерпана и сега Apple се бори с останалите играчи в по-равни условия“.

Стратегията на Apple включва нещо, което на практика е преработена версия на миналогодишния iPhone 5 в нов поливъглероден корпус в синьо, розово, зелено, жълто и бяло, който се превръща в iPhone 5C. Компанията обаче има пред себе си сериозна дилема – тя пуска уж бюджетен телефон, чиято цена в същото време е доста по-висока от тази на конкурентни модели. Това показва, че Apple все още не е склонна да се откаже от лидерското си място в индустрията за сметка на по-висок пазарен дял. Една от причините за спада на акциите до 467.71 долара бе именно фактът, че инвеститорите очакваха цената на iPhone 5C да е по-ниска, за да се хареса на потребителите в развиващите са пазари като Китай. Анализаторите в UBS AG, Bank of America Corp. и Credit Suisse Group AG веднага намалиха оценките си за Apple с аргумента, че високата цена ще ограничи продажбите в развиващите се пазари.

„Никой не вярваше, че iPhone 5C ще струва толкова скъпо“, признава Брайън Блеър, анализатор от Wedge Partners Corp. „Това показва, че Apple определено не иска да тръгне по пътя на бюджетните предложения“.

Когато покойният съосновател на Apple Стийв Джобс обяви първия iPhone през януари 2007 г., той навлезе в един пазар, доминиран от обикновените телефони на Nokia и популярните в корпоративните среди апарати на BlackВerry. През следващите години популярността на iPhone непрекъснато растеше, но междувременно Google лансира своята Android платформа, а производители като Samsung и HTC бързо прегърнаха алтернативата. По традиция анонса на нов iPhone е от ключово значение за Apple тъй като смартфоните съставляват почти половината й приходи. Събитието от този вторник бе първият голям анонс на компанията откакто тя показа iPad mini миналата година. Лишен от нови джаджи, растежът на Apple замря, а приходите през последното тримесечие намаляха.

„Високите цени показват, че Apple все още разчита на това, че потребителите ще платят повече за iPhone“, счита Сара Епс от Forrester. „Те не се опитват да се съревновават с дъното на пазара и поддържат имиджа си на компания за по-заможните“.

До края на годината Apple възнамерява да пусне още продукти, включително и нов iPad, твърдят запознати с плановете на компанията източници. Въпросът е дали тези премиери ще станат от лидерска позиция или ще потънат бързо в масата мобилни устройства, които потребителите разглеждат по празниците.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ