Like е новият линк в маркетинга

Like е новият линк в маркетинга

Нов принцип се задейства в дигиталния маркетинг и по-точно в маркетинга в социалните мрежи. Бутонът „харесва ми“ или „like” неусетно за мнозина сред потребителите се превърна в новата форма на линка. Дейв Керпън – автор на бестселър на „Ню Йорк Таймс“, обяснява в статия за професионалната социална мрежа LinkedIn:

От две години насам най-голямата социална мрежа Facebook реорганизира интернет пространството чрез бутона „харесва ми“. Също както по-рано Google преструктурира мрежата с появата и налагането си като търсачка. Google наложи линковете като връзки, появили се след търсенето на информация по ключови думи. И всички постепенно свикнахме с тази система, както си спомняте, ако не сте тийнейджър. Сега Facebook добави нов, социален слой към организацията на интернет пространството. Социалната мрежа с над милиард регистрирани създаде свят, в който кликнатият от приятел бутон „like” в нея стана по-важен от появата на линк.

Представете си какъв потенциал има това за маркетинга. Помислете от гледната точка на маркетолог и като потребител. Един потенциален клиент се събужда една сутрин със зъбобол и има нужда от зъболекар. Да кажем, че е нов в квартала, а градът е голям. Или, че се е отказал от предишния си зъболекар. Или каквото и да е друго. Той трябва да открие кабинет спешно. Би ли позвънил на телефона, показан в първия платен линк в Google търсенето, след като напише „зъболекар“ + адреса си, или по-скоро би се доверил на мнението на познат в социалната мрежа? Би ли предпочел кабинет, защото го има в системата на сайт с талони за отстъпка при групово пазаруване? Сами можете да предположите отговора.

Ако търси човек, който да му помогне да продаде автомобила си или дори къщата си, потребителят по-скоро ще прегледа фирмената страница на такъв във Facebook, харесана от приятелите му, отколкото да се довери на жълти страници в указател например. Майките, които са особено интернет активни, са склонни да купуват стоки, показани от други майки във Facebook, отколкото от брошура-каталог в пощенската им кутия. Същото важи и за здравословните закуски и други видове продукти, рекламирани активно в традиционните медии.

Facebook харесването работи за маркетинга, защото, както се знае, над 90% от потребителите вярват на препоръките от уста на уста. Делът е далеч по-висок от която и да е друга форма на реклама. Това е най-добрата реклама от незапомнени времена.

Системата на препоръките е изпитано ефективна от години и в интернет пространството в сайтове като Amazon, Yelp и Trip Advisor. Сега се завръща във Facebook. От името на приятелите ви в социалната мрежа, които познавате и на които имате доверие.

Все пак в продължение на години маркеотолозите на Facebook се борят да докажат и измерят стойността на харесванията в социалната мрежа. Рекламодателите с основание ги питаха какво означава всичко това, за което плащат. Какво точно получават, когато ги харесват или не ги харесват? Колко по-важно може да бъде да генерират харесвания, отколкото кликвания или линкове в Google търсенето.

Няколко неща в момента са сигурни. Кликването на „like” е много по-малко стойностно от един текстов преглед с описание на продукта/услугата. „Like” от близък приятел или член на семейството може да бъде много по-ценен от такъв знак от съученик от гимназията или някого, когото сте срещали веднъж, но с когото сте Facebook приятели. Но все пак „like” от някого, когото познавате, е косвено поръчителство, което ще се харесва на маркетинга все повече и ще е много по-важно за него от поставянето на реклама без доказателство за социална интеракция, внимание и действие във виртуалния свят. Само погледът върху интернет екрана вече няма да е достатъчен за рекламата.

Затова, "like" е новият линк!

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 24 ноември. Честит имен ден на Екатерина, Катя, Катина, Катерина, Кина
Разформироваха министерството за правителствена ефективност на САЩ
Нещата, които разграничават страхотните лидери от посредствените шефове
Щом Уолстрийт предупреждава за рисковани ИИ инвестиции и трупащи се дългове, значи нещо наистина не върви добре
Между разума и чувствата - невробиология на вечния сблъсък
Цитат на деня
Оптимизъм, но и предпазливост в нагласите на финансовите директори от Централна и Източна Европа
Министерство на туризма проверява готовността на курортите за зимния сезон