Like е новият линк в маркетинга

Like е новият линк в маркетинга

Нов принцип се задейства в дигиталния маркетинг и по-точно в маркетинга в социалните мрежи. Бутонът „харесва ми“ или „like” неусетно за мнозина сред потребителите се превърна в новата форма на линка. Дейв Керпън – автор на бестселър на „Ню Йорк Таймс“, обяснява в статия за професионалната социална мрежа LinkedIn:

От две години насам най-голямата социална мрежа Facebook реорганизира интернет пространството чрез бутона „харесва ми“. Също както по-рано Google преструктурира мрежата с появата и налагането си като търсачка. Google наложи линковете като връзки, появили се след търсенето на информация по ключови думи. И всички постепенно свикнахме с тази система, както си спомняте, ако не сте тийнейджър. Сега Facebook добави нов, социален слой към организацията на интернет пространството. Социалната мрежа с над милиард регистрирани създаде свят, в който кликнатият от приятел бутон „like” в нея стана по-важен от появата на линк.

Представете си какъв потенциал има това за маркетинга. Помислете от гледната точка на маркетолог и като потребител. Един потенциален клиент се събужда една сутрин със зъбобол и има нужда от зъболекар. Да кажем, че е нов в квартала, а градът е голям. Или, че се е отказал от предишния си зъболекар. Или каквото и да е друго. Той трябва да открие кабинет спешно. Би ли позвънил на телефона, показан в първия платен линк в Google търсенето, след като напише „зъболекар“ + адреса си, или по-скоро би се доверил на мнението на познат в социалната мрежа? Би ли предпочел кабинет, защото го има в системата на сайт с талони за отстъпка при групово пазаруване? Сами можете да предположите отговора.

Ако търси човек, който да му помогне да продаде автомобила си или дори къщата си, потребителят по-скоро ще прегледа фирмената страница на такъв във Facebook, харесана от приятелите му, отколкото да се довери на жълти страници в указател например. Майките, които са особено интернет активни, са склонни да купуват стоки, показани от други майки във Facebook, отколкото от брошура-каталог в пощенската им кутия. Същото важи и за здравословните закуски и други видове продукти, рекламирани активно в традиционните медии.

Facebook харесването работи за маркетинга, защото, както се знае, над 90% от потребителите вярват на препоръките от уста на уста. Делът е далеч по-висок от която и да е друга форма на реклама. Това е най-добрата реклама от незапомнени времена.

Системата на препоръките е изпитано ефективна от години и в интернет пространството в сайтове като Amazon, Yelp и Trip Advisor. Сега се завръща във Facebook. От името на приятелите ви в социалната мрежа, които познавате и на които имате доверие.

Все пак в продължение на години маркеотолозите на Facebook се борят да докажат и измерят стойността на харесванията в социалната мрежа. Рекламодателите с основание ги питаха какво означава всичко това, за което плащат. Какво точно получават, когато ги харесват или не ги харесват? Колко по-важно може да бъде да генерират харесвания, отколкото кликвания или линкове в Google търсенето.

Няколко неща в момента са сигурни. Кликването на „like” е много по-малко стойностно от един текстов преглед с описание на продукта/услугата. „Like” от близък приятел или член на семейството може да бъде много по-ценен от такъв знак от съученик от гимназията или някого, когото сте срещали веднъж, но с когото сте Facebook приятели. Но все пак „like” от някого, когото познавате, е косвено поръчителство, което ще се харесва на маркетинга все повече и ще е много по-важно за него от поставянето на реклама без доказателство за социална интеракция, внимание и действие във виртуалния свят. Само погледът върху интернет екрана вече няма да е достатъчен за рекламата.

Затова, "like" е новият линк!

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ