Рекламистки субтитри

Рекламистки субтитри

 ВСЯКА ПРОФЕСИОНАЛНА ОБЩНОСТ има своя типичен жаргон на общуване. Колкото по-затворено е това общество, толкова по-странен е езикът му. В предния брой ви запознах с някои от най-използваните и неясни фрази на рекламистите. Сега е ред на техните клиенти.

Обикновено това са хората от маркетинг отделите на компаниите. Това съвсем не е лесна професия. Отгоре имаш висш мениджмънт, който смята, че не си достатъчно хищен с рекламната си агенция. Отляво ти ръмжи настръхнал търговски отдел, който не разбира особено смисъла от съществуването ти. А отдясно, по лешоядски, те наблюдава административен или счетоводен отдел, който всеки момент те очаква да се издъниш.

Както се вижда, жизнените професионални функции на маркетинг хората са доста крехки. Именно затова, ако работиш с такива хора е добре да се научиш да ги разбираш правилно. Само така ще удължиш живота на съвместната ви дейност.

Ето някои от най-често срещаните фрази от техния жаргон, отново без претенции за изчерпателност.

Дай ми кост – обичайна молба от страна на клиент към агенция. В никакъв случай, ама в никакъв случай не изпълнявайте тази молба преди да сте помислили! Тук става дума за cost-estimate (проекто-бюджет). Така, а сега оставете бавно триона на мястото му.

Ще ви намалим фи-то – спрете със садистичните мисли, изобщо не става дума за цолаж. „Fee” е месечната такса, която заплащат клиентите, за да ползват услугите на рекламните си агенции.

Екзекуцията е добра – няма смърт в тази клиентска фраза. В случая екзекуция означава изпълнението на готовия рекламен клип, например. Като имаме предвид качеството на повечето ни телевизионни реклами - и това си е вид крайна присъда.

Много ми е софистицирано – често използван израз от клиентите, които искат да кажат на агенцията си, че дадена реклама ще остане неразбрана. Според някои маркетингови разбирания потребителят е доста повърхностно същество. Честито.

Липсва хюмън тъч – използва се от клиентите, когато искат да вкарат в рекламата си истински хора - усмихнати от невероятния си живот, красиви и добре облечени, без наднормено тегло, с перфектни прически, изрядни нокти и млечнобели зъби. Благодарение на „хюмън тъч” рекламната реалистичност е новата ни утопия.

Малко ми е ту мъч – този оксиморон обикновено издава дипломатичността на клиентите. Използва се като деликатен заместител на фрази от рода на увереното „каква е тая глупост” и леко крайното „това за нищо не става”. Иначе фразата се тълкува като „ти в ред ли си да ми предлагаш този отврат, затова ли ти плащам бе, идиот?”.

Кол ту екшън – трудна за превод фраза. Използва се от маркетинг специалисти, които наскоро са чели книги за маркетинг.

Идеята не е много релевантна – удобен коментар. Не че клиентът не е разбрал идеята, напротив. Агенцията не е разбрала клиента. Хиляди не-много-релевантни идеи почиват в мир.

Знам, че сред четящите тези редове има клиенти. Някои сигурно са клиенти и на моята агенция. След като спрете да ми се сърдите се замислете за следното: Да, отстрани изглеждаме смешно с нашите гръмки умозаключения, пълни с побългарени чуждици. Но има нещо по-важно. Рекламата и маркетингът си взаимодействат както захарта с памука и хелият с балона. Не е толкова важно дали хората разбират как се смесват двете материи.

Важно е да им се нрави крайният продукт.

Радослав Бимбалов

Текстът е публикуван в списание „Мениджър”

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Урсула фон дер Лайен: ЕС е готов да мобилизира 3 млрд. евро за един „демократичен“ Беларус
Зеленски отхвърля предложението на Тръмп за размяна на територии с Русия
Доналд Тръмп и Владимир Путин ще се срещнат в Аляска на 15 август
Доналд Тръмп обяви, че е помирил "завинаги" Армения и Азербайджан
Ройтерс: Индия замразява плановете си за закупуване на американско оръжие заради митата
Кметът на Нагасаки предупреждава за риск от ядрена война, докато градът отбелязва 80 годишни от атомната бомбардировка
Apple записа най-добрата си седмица на борсата от 2020 г. насам
Представители на САЩ, ЕС и Украйна ще се срещнат днес във Великобритания преди срещата между Тръмп и Путин