Заместителите на Facebook

Заместителите на Facebook

С навлизането си в живота на над милиард души Facebook промени комуникациите и измести масовите преди години Skype и електронна поща, които доминираха виртуалното общуване. Facebook ще продължи да го има и в бъдеще, както радиото и печатът след идването на телевизията, но нови платформи ще превземат начина, по който се свързваме с помощта на технологиите.

Всъщност те вече го правят. Една от тези платформи е приложението за изпращане на съобщения от смартфона или таблета в реално време WhatsApp, която Facebook купи за 19 млрд. долара. На тази покупка се гледа като на тактика, с която най-голямата социална мрежа придобива това, което най-много ще я застрашава. Същата тактика бе приложена и към Instagram – апликацията беше купена във времена на възход сред тийнейджърите, когато Facebook ги губеше като аудитория. 

В тази връзка, американското списание Advertising Age представя материал на тема „След Facebook”. То пише, че “Facebook купи WhatsApp, но има много други заместители с голям мащаб”.

Сред тях се включва приложението WeChat. Неговите потребители могат да играят игри и да сканират QR кодове. Освен това могат да чатят с непознати, като правят движения с разклащане на телефона си, така че той да излъчи че са наоколо. WeChat се ползва към момента от 355 млн. души месечно. За сравнение, WhatsApp има 465 млн. месечни потребители. По-голямата част от хората, които използват WeChat, са китайци. Само 100 млн. от регистрираните в приложението живеят извън азиатската държава. WeChat печели от продажба на стикери. To дава възможност и за регистрация на марки. В Китай предлага онлайн разплащателни услуги, банкиране, а отскоро навлиза и в е-търговията.

Viber, което наскоро бе купено от японци, също е заместител на Facebook със своите 300 млн. регистрирани потребители.

Приложението Telegram се позиционира като по-защитена алтернатива. То предлага криптиране от единия до другия край на комуникацията и поддържа настройка за самоунищожаване на съобщенията. Към 23 февруари то имаше 4,95 млн. регистрирани потребители. Създадено е и управлявано от Павел и Николай Дурови, които направиха ВКонтакте – руският отговор на Facebook.

В Южна Корея пък се използва Kakaotalk. Това приложение е "родено" в страната и е известно още в Япония, Индонезия, Малайзия и Филипините. Има 140 млн. регистрирани потребители. Работи с Android и iOS. Прави пари от покупки чрез него, е-търговия, стикери и официални регистрации на звезди, марки и групи, които в него могат да излъчват съобщенията си до хората.

Друга популярна платформа за видео обаждания, чат и игри е Tango. Тя е собственост на китайския гигант Alibaba, който вложи в нея 215 млн. долара. Миналия месец технологията регистрира 200-милионния си потребител. 70 млн. души са активни в него всеки ден.

Сред останалите мобилни платформи, където се премества електронната комуникация по света, се отличават Snapchat, Confide и Whisper.

Специално в Snapchat потребителите могат да изпращат снимки и видеосъобщения, които изчезват до 10 секунди. Към ноември 2013 г. в него имаше 400 млн. временни съобщения, изпращани дневно. Компанията не разкрива колко на брой са потребителите й. Големи марки като McDonald’s, Taco Bell и Wet Seal го изпробваха успешно.

Snapchat не печели пари. Това направи на пръв поглед изненадващо предложението на Facebook да го купи за 3 млрд. долара. Само на пръв поглед. 

Виж още: Момчето, което отказа 3 млрд. долара от Facebook

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ