Защо да си „Най" не е най-добре

Защо да си  „Най  не е най-добре

Лесно им е било на първите рекламисти в зората на историята на тази човешка дейност – на пазарите в древния Рим е било достатъчно продавачите просто силно да извикат (латинската дума за това е reclamo), за да привлекат своите клиенти. Разбира се, най-лесно е да кажеш, че твоята стока е най-добрата, най-евтината, най-свежата, най-, най-, най-... Проверката на това твърдение оставало за сметка (и в буквалния смисъл) на купувачите.

Оттогава е изтекло много рекламно време, но нещата не са се променили кой знае колко. Ако сега теоретиците и гурутата на рекламата говорят за изключително предложение за продажба, уникално послание и т.н., всички те търсят в рекламираните стоки или услуги онова, което ги отличава от всички останали на пазара. Съсредоточаването върху това (незвисимо дали то е рационално, свързано с потребителските качества на продукта или емоционално, свързано с възприемането им от потребителите), е основата за успешна комуникация и за евентуалната продажба и прибиране парите на купувача.

Развитието на пазарната конкуренция във всяка една област на производството обаче прави изключително сложно това някой от производителите и рекламодателите да твърди, че неговата стока превъзхожда по нещо всички останали, предлагани от конкуренцията. Правилата на външната регулация, налагани от държавата и обществото, и вътрешната за рекламния бизнес саморегулация, ограничават, а често и напълно забраняват подобни „извиквания”. В правните норми относно рекламата в повечето развити индустриални държави, както и в приетите в тях и спазвани етични кодекси, са заложени строги изисквания: всяко използване на сравнителната и превъзходната степен да бъде солидно подкрепено с необходимите доказателства. Ако ги няма или са неубедителни, следват наказания за подвеждане на потребителите.

А как е у нас? В първите диви и щастливи години на бурно развитие на рекламата след промените от 1989 г., принципът беше „всичко е разрешено”. Тогава беше напълно в реда на нещата да чуете от посланията на рекламистите „най-евтината...”, „най-добрата...”, „най-бързата...” и т.н. Увлечението в тази насока и липсата на професионален опит и знания доведе до появата на „бисери”, като рекламата на летище София, канеща пристигащите пътници в „най-новия хотел”. В цял свят в маркетинговата комуникация на хотелиерския бизнес обикновено се акцентира на дългогодишните традиции и история, а новият хотел обикновено се свързва с нещо неуредено и недонаправено. Да, но не и за нашите новоизлюпени хотелиери. Пак по същото време и пак по линията на същата криворазбрана рекламна логика се предлагаше и „най-старата бира в България”.

Развитието на рекламния бизнес и най-вече борбата между представителите на големите мултинационални компании и техните обслужващи ги рекламни агенции полека-лека вкараха нещата в нормалните им граници. Опитите на някои от играчите на рекламния пазар да си позволяват неща, за които не биха си и помислили в собствените си държави, бяха бързо предотвратени от техните конкуренти. Неизбежно беше правилата на рекламната игра от другите пазари да бъдат пренесени и утвърдени и на наша почва.

Но не винаги се случва така. Кой нарушава правилата, ще научите от списание „Мениджър” през март.

Антоан Хлебаров

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Дина Темелкова е Мениджър на годината 2025
На днешната дата, 11 ноември. Започват „Вълчите празници”, имен ден празнуват Мина, Минчо, Виктор, Виктория
Учени откриха бактерии, които ядат пластмаса в океана
За последно: Милиардерът Уорън Бъфет ще дари 1,35 млрд. долара за благотворителност, преди да се оттегли
САЩ призовават съюзниците от НАТО да спрат да купуват руска енергия
Резултатите от конкурса "Мениджър на годината 2025" бяха представени пред Обществения съвет. Победителят става ясен тази вечер
Сенатът на САЩ прие законопроект за слагане на край на парализата с бюджета
Италианската кухня може да стане част от световното културно наследство на ЮНЕСКО