Как апокалипсисът промени потребителските навици на японците

Как апокалипсисът промени потребителските навици на японците

Месеци след като Япония беше разтърсена от троен катаклизъм на 11 март – земетресение, цунами и авария на ядрен реактор, очаквано, в Страната на изгряващото Слънце всички досегашни  решения се преосмислят. Разбира се, има "макропроблеми“ и продължаващи тревоги за радиацията, недостига на електричество и потенциалните последствия от още едно голямо земетресение сред десетките последвали трусове. Но сред всички тези притеснения хората реагират с надежда и вяра, че Япония може да се възстанови. Същевременно премислят как и какво купуват.

Какво се промени? Проучване показва, че нараства интереса към по-устойчива, непрекъсната консумация – не радикални преходи в навика за покупка, а практични промени в поведението и гледната точка, които показват, че хората искат продукти, които показват малко повече размисъл за бъдещето, имат здравословен ефект и е по-вероятно да допринесат за националното и лично възстановяване.

Наше изследване (на McCann Worldgroup Asia Pacific в Токио – бел.ред.) показва, че към края на май 77% от японците твърдят, че активно търсят марки, които вярват, че помагат на възстановяването на страната и личната стабилност. Същото проучване показва, че хората правят жертви. 75% от тях използват по-малко електричество. 72% пестят вода, 68% търсят зелени алтернативи за ежедневната си консумация.

Всичко това е част от един по-мащабен поглед. Обществото е убедено, че японските граждани (70%) и частния сектор (63%) ще бъдат тези, които ще изградят страната наново. Към края на май хората не виждат достатъчно лидерство в политиката на правителството. Това мнение е подкрепено от 93% от анкетираните, които казват, че „просто искат по-стабилен живот“.

В някои категории бизнесът среща бум в търсенето след земетресението просто защото хората са изградили нови навици, мотивирани от събитията. Регистриран е скок в продажбите на велосипеди сред всички граждани заради опасенията от недостиг на гориво и покачване на цената на бензина, както и заради възможните постоянни закъснения на влаковете поради въведените ограничения в консумацията на електричество.

Потреблението на мобилните услуги в страната се е повишило заради покачването на поръчките за храна по телефона. Онлайн пазаруването бележи ръст от 20% от началото на март до края на май.

Много категории отбелязват промяна в поведението. Производителите на бързооборотни стоки промениха веднага фокуса на производството си, като започнаха да бутилират по-големи количества питейна вода, след като жителите на Токио и други градове в страната реагираха на първите информации за наличие на радиация в питейната вода и започнаха масово да трупат водни запаси. Производителите на системи за пречистване на водата като Brita отбелязаха ръст в поръчките.

Aeon – най-голямата компания с продажби на дребно бързо яхна вълната на „свиването в пашкул“ и започна да продава „храна, пакетирана за семейството“ - пълна комбинация от ястия, подходяща за дву- или тричленно семейство. Отчетен беше висок интерес към продуктите, след като повече семейства в месеците след земетресението решават да останат вкъщи и да прекарат вечрта с близките си.

Освен това практиката на здравословното хранене обхвана повечето японци. Големите магазини с продажби на дребно като Aeon и Seiyu Walmart върнаха по рафтовете цели серии от био храни.

Напоследък често ме питат дали животът в Япония се нормализира. Отговарям: „Възстановяването да, но голямата промяна едва сега започва“.

Дейвид Маккоуган – регионален директор стратегическо планиране McCann Worldgroup Asia Pacific в AdvertisingAge

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ