Клиентите създават марките, не компаниите

Клиентите създават марките, не компаниите

Инетрвю с  Марти Ноймаер, работил за Apple, Google, Twitter, Microsoft

- Господин Ноймаер, как да изградим успешна марка?

- Не можеш да изградиш успешна марка преди да разбереш едно просто правило: Марката не е лого. Марката e това, което клиентите мислят, че е продуктът или услугата. Всеки клиент има различно възприятие за продукта на вашата компания, така че фирмата има толкова брандове, колкото са възприятията за този продукт. Необходимо е да поддържате възприятията на клиента за марката всеки път, когато той има контакт с нея. Начините, по които може да го направите са страхотен продуктов дизайн, заинтригуваща реклама със запомняща се символика и послания. В крайна сметка, марките се създават от клиентите, не от компаниите. Вашата работа е да въздействате върху марката по начин, който е печеливш за компанията.

- Кои са основните стъпки за формулирането на печеливша бранд стратегия?

- В основата на всички успешни марки стои уникално пазарно предложение. Ако не сте го измислили печалбата ви ще бъде заложена на карта. Когато много фирми продават идентични продукти на едни и същи клиенти, единственото конкурентно предимство, с което те могат да привлекат вниманието е цената. Стратегията за изграждане на марки е антиподът на ниските цени и малките печалби. Най-добрият начин да разберете дали имате уникална позиция на пазара е като допишете изречението: „Нашата марка е единствената ..., която ...”. В първото празно пространство попълнете вашата категория (перилен препарат, банка, застрахователна компания и пр.), а във второто, това, което ви прави уникални в категорията. Важно е предимството, с което се отличавате на пазара да е простичко и търсено от вашите потребители. Ако установите, че използвате повече от седем думи, то това е сигнал, че имате да работите още върху позиционирането на вашата марка.

- Едни и същи умения ли са необходими за изграждането на напълно нова марка и за ребрандиране на вече познат бизнес?

- Да, уменията, които са необходими са едни и същи. Разликата е в това, че създаването на нова марка изисква визия, а промяната на съществуващата - смелост. Решителността и смелостта са сред качествата, които са необходими, за да промениш бизнес, който има история. Ами какво ще стане, ако се провалим? А какво ще стане, ако нашите клиенти не харесат промяната? Алтернативата често е бавна и болезнена смърт на марката, докато в същото време младите смели брандове завладяват клиентите ви.

Венцислав Савов, интервюто е от списание „Мениджър”, публикуваме го със съкращения 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

София без автобуси, трамваи и тролеи: протестът на градския транспорт продължава, мобилизират автобуси за матурите
Васил Терзиев: Нямам повод да си говоря с хора, които държат за заложници цял един град
Разследват бившия шеф на ФБР за заплаха за убийство на Тръмп заради снимка с мидички 
Украйна: След мирните преговори Русия извърши най-голямата атака с дронове от началото на войната
"Суис" отменя 1400 полета за лятото заради липса на пилоти
Папа Лъв призовава за единство на разделената Църква, но обещава да не бъде „автократ"
Терзиев призова просветното министерство за общ план за превоз на зрелостниците до матурите 
Звукът влияе директно върху клетките в човешкото тяло