Ключът към дългата кариера в маркетинга

Ключът към дългата кариера в маркетинга

Ключът към дългата кариера в маркетинга

За мнозина в маркетинга днес професията се намира в нов период и е съвършено друга в сравнение с преди. Някои казват, че тя не е това, което се очаквали. 

Ученето в крачка стана норма. Различни индустрии и пазари могат да поведат по различни пътища ежедневната работа на маркетолога. При опита си в маркетирането на бизнес или в потребителския маркетинг, той може да се озове на работа в култура, с уникални норми и жаргон. Скокът в една напълно различна бизнес среда може да бъде доста плашещ.

Дефиницията на професията е отворена до безкрайностАко никога не сте чували за маркетинга и се окажете случайно в компанията на маркетолози, всеки от тях ще ви обясни, че работи съвсем различно нещо. А ще има и още много отговори, за които не подозирате. Може би сте чували за работните позиции на продуктовия маркетолог, автора на маркетингово съдържание, създателя на рекламни кампании, копирайтъра, специалиста социални медии, анализатора, пиара, експерта по маркетингови решения. След като технологиите навлязоха, виждаме все повече възможни отговори на въпроса "Какво работиш в маркетинга?". Има ги вече и маркетинговите технолози, специалистите в областта на големите обеми от данни и автоматизацията. Който завърши специалност "Маркетинг" в университета, е изправен пред толкова широк набор от дейности на трудовия пазар, че може да му се завие свят. А и всеки друг, без такава диплома, решил да се реализира в тази област. 

Лесно е да изгубиш фокус. Да ти убегне погледа над общата картина. Едно от последствията в навлизането в професията е, че задълбаваме в конкретни процеси, свързани с индурстия, технологии, данни, социологически проучвания, автоматизация, вътрешнофирмени процеси, статистики за конкуренцията. Каква е общата картина? Тя е да разбираш клиентите на бизнеса, за който работиш. Маркетолозите понякога се оказват затънали в свят от заглавия, технически задачи за изпълнение, кампании и "харесвания" в социалните медии. Вниманието им е превзето от неодушевени неща, инициативи и количествени показатели. 

Тайната? В това непрестанно променящо се поле на маркетинга едно от най-добрите неща, които може да направи професионалиста, е да насочи кариерата си към усилия за разбиране на клиентите и потребителите. Да го направи за себе си. Това е най-ценното. То ни извежда над бързо остаряващите и често твърде скоро ненужни тесни специализации. 

Да, работните умения в маркетинга имат кратък живот. Затова, ако се пуснем по инерция в професията така и няма да си дадем шанс да изплуваме в криза. Можем да го сторим само ако имаме допълнителни много добри познания за света на клиентите. Правилото е валидно за всички позиции в йерархията - от начинаещия маркетолог до главния маркетинг мениджър. Трябва да откриете начин да излезете над потока. Ако опознаете потребителите по-добре, ще имате твърчески проблясък. Сигурен съм, че стремежът към творчество и създаване на интересни, иновативни неща, ви е тласнал към маркетинга първоначално.

Тайната е да наблюдаваме поведението на клиентите безспирно, да мислим креативно така, че да постигаме цели за тях, да полагаме усилия да сме максимално близо до тях реално. От тук произлизат най-забележителните идеи в маркетинга. Тук се ражда личният принос, който се помни. Така откриваме начини компанията да се хареса повече на клиентите. 

Тони Замбио - създател на американската фирма за пазарни изследвания Buyer Personas, в LinkedIn

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ