Маркетинг в епохата на остаряващия свят

Маркетинг в епохата на остаряващия свят

Маркетинг в епохата на остаряващия свят

Светът застарява и пазарът ще се променя с това. Маркетингът също. Пазаруването и навиците за харчене на пари стават различни с времето, смятат от международната консултантска компания A. Т. Kearney. Според тях продажбите в бъдеще ще са съставени от клиенти над 60-годишна възраст.

Кое е характерно за тези клиенти?

Възрастните хора обичат да харчат парите си не само по необходимост, но и в свободното си време. Те пазаруват често. Проучване на компанията, проведено сред 3000 души в 23 държави, включително Великобритания, САЩ, Индия, Мексико, Русия, показва, че две трети от хората между 70 и 80-годишна възраст в тези страни харчат значителна част от парите си най-малко два пъти седмично. Предпочитат уикендите. Излизат сравнително рано сутрин и купуват стоки в магазините, когато в тях няма толкова много купувачи. Колкото по-възрастни са, толкова повече предпочитат малки магазини, разположени  близо до дома.

Всичко това ще има отношение към маркетинга вбъдеще

Хората над 60 години харчат сравнително малко от доходите си за транспорт и облекло, в сравнение с всички останали възрастови групи. Повече отделят за храна, напитки и медикаменти, които се продават в търговската мрежа свободно, без лекарско предписание (може би тези производители ще имат възход.) Купуват по-малко стоки, но са готови да платят повече за тях. В повечето случаи настояват за качество и се придържат към това да купуват любимите си марки - т.е. фирмите с традиции и разпознаваемо име ще оцелеят.

Възрастните хора не са чувствителни към цената, дори ако имат много малки доходи. Тази зависимост се засилва, колкото повече остаряват.

При продуктовите им предпочитания има национални особености. Японците например предпочитат стоки по поръчка. Европейците в пенсионна възраст купуват обичаните, стари марки, а клиентите в нововъзникващите пазари са по-чувствителни по отношение на цената. Клиентите над 60 години в Индия харчат повече за обзавеждане и за предмети за дома и по-малко за храна в сравнение с хората на същата възраст в САЩ. Американците, наред с индийците и турците, отделят големи суми за витамини и хранителни добавки.

Този тип клиенти внимателно проучват промоциите (имат достатъчно време). 43% от участниците в проучването казват, че една промоция или отстъпка би привлякла вниманието им, но биха закупили продукта само, ако той е качествен. Този тип клиенти не са склонни да разменят количеството за по-ниска цена, срещу убеждението за качество.

Все повече възрастни хора в големите икономики използват технологиите. Значителна част от тях все ден употребяват домашен и мобилен телефон. 22% от анкетираните използват стационарната телефонна връзка, 11 на сто – GSM-а. Колкото повече остаряват хората обаче, толкова по-малко се обаждат.

За изненада, здравословните ползи от стоките и услугите и опазването на околната среда за тях не са от ключово значение, сочи проучването.

Този тип клиенти не са привлечени силно от рекламата. Мнозина от тях изразяват негативно мнение за нея. Смятат я за твърде стряскаща, твърде шумна, предназначена само за младите хора

Как могат да бъдат привлечени клиентите, които ще доминират като възрастова група в бъдеще, ще имат голям социален опит, свободно време и пари за харчене?

Специалистите предвиждат:

- Със социално общуване (в магазина).

- С лично внимание (от страна на асистент-продавача).

- С лесни за отваряне опаковки и четивни етикети и цени.

- С правилен мърчандайзинг, където подредбата на рафтовете е съобразена с тях.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ