Маркетинг, който работи

Маркетинг, който работи

Всяка средно голяма фирма работи с маркетинг стратегия. За жалост, някои от стратегиите на съвременния бизнес са неефективни и почти обречени на провал.

Маркетингът, който наистина работи, винаги има следните характеристики:

1. Той е по-скоро стратегически, вместо тактически. Не звучи сложно, но мнозина все още се объркват в разликата между маркетинг стратегия и тактика. Стратегията дефинира цели, които бизнесът трябва да постигне. Тактиката определя действията за постигането им. Например, стратегия е да се удвоят продажбите в град А. Тактика е да се назначат трима търговци повече в града, за да се удвоят продажбите.

2. Може да се измерва. Не е относителен. Защото не може да се управява нещо, което не се измерва. Целите на маркетинга трябва да бъдат ясни. Удвояването на продажбите в град А е добър пример. „Постигането на лидерство в индустрията на град А”, е по-скоро лош, поради своята абстрактност.

3. Повече действия, по-малко условности и оправдания. Стратегическите цели на бизнеса трябва да бъдта възможни за изпълнение чрез тактики, които ги поддържат, вместо да зависят предимно от неконтролируеми външни сили. Добрият пример отново е да се увеличат продажбите с 50% в град А. Лош е да се поставя за цел да се увеличава цената на акциите на фирмата (в случай, че е публична компания) с 50%. Твърде много външни фактори определят втората цел.

4. Всичко се изразява ясно. Колкото по-трудно е на служителите да разбират маркетинг стратегията, толкова по-малко вероятно е да помогнат в изпълнението й. Добрият пример е същият като посочения по-горе. Лошият е: „Фокус едновременно върху външната и вътрешната среда, с външно съдействие с общ фокус/цели, определени от мениджмънта, отговорен за максимални бизнес резултати, ориентирани, оптимизирани и координирани като производство, задвижени в бизнес цикъл”.

5. Целите са повече постижими, по-малко вдъхновяващи. Няма нищо лошо фирмата да си поставя вдъхновяващи цели като „да направи нещо различно на пазара и да промени света”, но те трябва да са артикулирани и поставяни след практичните цели, които задвижват бизнеса (като удвояването на продажбите в град А).

6. Работи с бизнес план. Маркетинг стратегията е въздух под налягане, ако няма тактически план за изпълнението на всяка от целите в нея.

7. Не променя това, което работи. Винаги е умен ход маркетингът да забележи кое работи (и да придвижва бизнеса към стратегическите му цели) и кое не. Тогава е нужно да приспособи тактиките си, да направи корекции и да опита нови подходи.

Не е правилно да се организират чести промени в стратегията. Те ще нарушат процеса на работа, защото всички хора ще опитват да променят изпълнението на задълженията си и мисленето си към нея. Промени в стратегията трябва да бъдат предприемани само когато е ясно, че постигането на стратегическа цел е или невъзможно, или вече не е желано.

От Inc.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ