Първо, бъдете потребител!

Първо, бъдете потребител!

Работите ли в сферата на маркетинга? Ако отговорът е да, може би сте маркетолог в компания, която е рекламодател. Или пък сте назначени в рекламна агенция. А може би сте пиар експерт. Или управлявате присъствието на бранд в социалните мрежи. Или даже сте директор в международна компания.

Който и от тези постове да заемате, не можете да избягате от един факт: Вие сте и потребител. 

Да. И вие купувате. Продукти и услуги. Вероятно внимателно подбирате тези от тях, на които държите. Без значение дали пазарувате от най-скъпите магазини, или се държите спестовно, като представител на разумната средна класа, вие имате пари. И вие харчите пари. Следователно, вие потребявате. 

И въпреки това, този абсолютно очевиден факт изглежда се забравя от мнозина, които работят в областта на маркетинга. Даже понякога като че ли убягва на болшинството от хората, които правят маркетингови и рекламни кампании.

Съветът към тези хора е: не бъдете първо маркетолог, първо бъдете потребител. 

Когато настъпи преход в мисленето към това на потребителя, маркетологът може да осъзнае, че ще е необходим абсолютно различен подход и в резултат на това, да измени стратегията си. Тогава контекстуалният маркетинг, смущаващи мисленето фактори, хиперлокалното и духът на времето, или така нареченият цайтгайст, ще нахлуят в главата. 

Всеки започва в маркетинга с оценяване на демографски особености в предварителни проучвания, преминава през създаването и гледането на презентации на PowerPoint, Excell-ските таблици. Клатим глава утвърдително като маркетолози, пишем по няколко бележки, започваме да си представяме "хомогенната картина". Често маркетинговият мениджър е 31-45-годишен мъж със среден доход, етнически произход от мнозинството и добра съпруга с 2-4 деца. Така се възприема и самият той. 

Този човек не съществува. Този човек не е потребител. И въпреки това, вски ден маркетинговите и рекламни кампании се разработват от него, или за хора с този образ. Тези кампании са без душа. Идват от корпоративни срещи, в които се взимат криейтив идеи, проектирани да свържат брандове с реални хора, и се умъртвяват по хиляда начина. 

Маркетингови хора казват: "Данните ни подсказват, че публиката иска да виждат повече... танцуващи хора в рекламата. И също... говорещи деца, животни... Освен това, ако може да насочим тази кампания към жените също, освен към мъжете. Въпреки че това е откровено мъжки продукт...". 

Това не е мисленето на един потребител. Това са маркетингови глупости. Това е причината да има толкова много ужасни реклами, осакатени от десетки срещи с клиенти и рундове на корекции. И след това тези реклами са хвърляни през вратата полуживи. Умират пред очите на потребителите, които нямат идея как да се свържат с това, което им се показва.

И не само. Медиите излъчват тези реклами. Кампаниите се позиционират от хора в медиите, които също са потребители. 

Знаете ли кой е Гордън Рамзи? Той готви в британското телевизионно предаване British Kitchen Nightmares. Когато готви, Гордън винаги взима предвид аудиторията си. Той мисли като потребител за храната на първо място, и на второ мисли за нея като готвач. В един от първите епизоди на поредицата е удивен от храната, която се сервира - малка чинийка изтънчена френска храна на прекомерно висока цена. Храната се сервира на консервативна публика от градче в Североизточна Англия, свикнала да яде в старовремски паници и други традиционни за района съдове. Той се осмелява да предложи нещо различно на тези хора, защото мисли като потребител и след това като готвач. 

Изводите от всичко това се свеждат до следните няколко въпроса:

  • Ако продавате коли, как бихте искали вашите коли да се продават на вас?
  • Ако продавате чай, как бихте искали чаят ви да ви се продава?
  • Ако продавате идеи, как бихте искали да ги чувате? 

Като не забравяме да мислим като потребители, маркетингът ще бъде едно много по-хубаво място. 

Пол Шугит, рекламен експерт, в Advertising.about.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ