Между контента и контекста

Между контента и контекста

Наближава краят на 2012 г. и лека - полека започват да се появяват първите, обобщаващи прогнози за 2013. Една от най-интересните от тях принадлежи на британски проект, известен под името Empty13. Посланието е пределно ясно: 2013 г. ще бъде бедна откъм събития. На фона на годината, в която се проведоха Европейско по футбол, Олимпийски игри и президентски избори в САЩ, 2013 г. изглежда ще е далеч по-скучна за жителите на планетата, коментира Маркус Фишер, стратегически директор в криейтив и пиар агенция Carmichael Lynch.

Настават трудни дни за брандовете – малки и големи, които не спират да се опитват да мобилизират потребителите за още повече покупки, независимо спонтанни или планирани. Да, в силни откъм световни събития години, диалогът с потребителя върви доста по-лесно, брандовете и купувачите се разбират с половин дума. Но, как се започва разговор, когато отсрещната страна тежко и упорито мълчи?

Както при всяка друга среща очи в очи, диалогът трябва да започне с някаква обща тема, както правят добрите познати. Например:

Между приятели: „Какво чудесно време, а?”

Между брандът и клиентите: „Каква страхотна Олимпиада, а?”

Но, да видим какво става ако няма обща тема за обсъждане между потребителите и брандовете. За някои, тази ситуация може да се окаже толкова конфузна, колкото и неловкото мълчание при събеседване. По правило при хората, отсъствието на взаимни интереси в разговора приключва с невнятно бърборене, прекалено изтъкване на собствената персона или пък неуместна забележка от някой от събеседниците. През 2013 г. брандовете рискуват да се озоват в аналогична ситуация, предупреждава Фишер.

Неволята учи

Но, предстоящата година може да се окаже и изключително богата на големи иновации в областта на маркетинга и в сферата на общуването на брандовете с потребителите. В условията на отсъствие на общи теми, марките ще се сблъскат с необходимостта да измислят оригинални решения, за които да се заговори, смята експертът.

Повечето брандове продължават да залагат на старателно и дълго мислени стратегии за взаимодействие с клиентите, като робуват на представата, че посланията им са толкова важни, че клиентите просто нямат търпение да се отзоват. Истината е, че в повечето случаи много по-добра работа върши простото послание – простичко и ясно съобщение от бранда по-често предизвиква простичък и ясен отговор от клиентите.

Затова, през 2013 г. споровете за контента и контекста ще наберат скорост. Трябва ли брандовете да бъдат и издатели? Какъв е правилния контекст на съответния бранд? Тези въпроси ще са водещи за маркетолозите. А в отсъствието на общ дневен ред, откриването на отговорите им ще бъде още по-трудно, посочва Фишер.

На сцената излиза добрият разказвач

Друго, очертаващо се предизвикателство за 2013 г., според него е свързано с измерването на ефективността. И сега е достатъчно трудно да се оцени точно ефективността на усилията от страна на даден бранд да въвлече потребителите в общуване с него. Но догодина, този проблем ще се задълбочи. Защо? По простата причина, че 2012 беше богата на общи теми, благодарение на които бяха отбелязани по-високи резултати по този показател. А догодина неизбежно ще се наложи да се правят сравнения с отминалия период. Тоест, отсега се очертават спадове в показателите на успешното общуване с потребителите.

Това означава час по-скоро на сцената да излезе добрият разказвач. Успехът в общуването ще зависи от майсторството на брандовете да разказват. Така сме устроени ние, хората – когато чуем добра история, искаме да я споделим с други хора. Така е устроен и маркетинга: ако нещо ни трогне и докосне сърцето ни, искаме да споделим това преживяване. А нима има по-мощен пиар от добрата, стара практика „От уста на уста”?!

 

 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 17 декември. Имен ден празнуват Данaил, Данaилa, Даниeл, Даниeлa
Глобалните застрахователни загуби от природни бедствия ще достигнат 107 милиарда долара през 2025 г.
Опасно орбитално разминаване между Starlink и китайски сателити
Как да говорите с авторитет?
Мерил Стрийп: Не оставяйте пречките да ви смажат. Никога не е късно за завръщане
Скрита климатична промяна може да е подтикнала епичните тихоокеански плавания преди 1000 години
Цените на колите падат заради градушката в София
Родените през декември може да доживеят до 105 години