Най-големите пиар катастрофи на 2012 г.

Най-големите пиар катастрофи на 2012 г.

От корпоративни социални провали до скандални разкрития, 2012 г. се отчете като поредната, пълна с пиар катастрофи година. Някои от гафовете на връзките с обществеността се дължаха на типични грешки от страна на фирмите. Други бяха уникални, присъщи за дигиталната епоха - днес е достатъчно служител на компанията да пусне грешно послание в Twitter, за да докара целия бизнес до „damage control”. Business Insider състави резюме на някои от най-лошите пиар провали на годината. Ето кои са.

*Компанията Kitchen Aid обяви в Twitter смъртта на бабата на Барак Обама. По време на кандидат-президентските дебати в САЩ тя изпрати до всичките си 24 хиляди последователи в социалната мрежа следния текст „Бабата на Обама дори знаеше, че ще стане лошо. Тя почина 3 дни преди той да стане президент. #nbcpolitics". Незабавно след като публикува текста, фирмата го изтри и се извини. После излезе с публично признание, че това е била безвкусна шега и обяви, че написаното по никакъв начин не пресъздава ценностите й като компания. Както и че „този човек вече не пише в Twitter за нас“.

*American Apperal използва урагана Санди в рекламата си. Хората се разгневиха, когато модната марка излъчи кампания с името на бурята, която причини смъртта на над 100 души и остави над 8 милиона без електричество. Продавачът на дребно предложи 20% отстъпка на продажбите в сайта си „в случай, че сте отегчени по време на бурята“. Мотото бе „Sandysale”. Стратегията му след това бе да игнорира пиар катастрофата и да не се извинява. Gap, за сметка на него, предложи подобно Санди-намаление и след това се извини.

*Списание NRA публикува безчувствена информация в Twitter след престрелката в американския град Аурора. Часове след като американската нация научи за трагивния инцидент, в който бяха застреляни 12 души по време на прожекция на последния филм за Батман, изданието написа в сайта за комуникация „Добро утро, стрелци! Честит петък! Някакви планове за уикенда?“. Три часа по-късно съобщението бе премахнато. Оказа се, че администратор на страницата, който не бил наясно със събитията в Колорадо, е написал коментара изцяло извън контекста на трагичните събития. Пиар урок: внимавайте с предварително заредените съобщения в социалните мрежи.

*Картите на Apple бяха толкова лоши, че изпълнителният й директор поднесе публично извинение. Когато компанията прекрати употребата на Google Maps от новия й iPhone, потребителите бяха загрижени. Новите й карти бяха пълни с грешки. Дори не включваха линиите на градския транспорт в градовете на САЩ. В извинението си Тим Кук препоръча на потребителите да посетят Bing, MapQuest, Nokia или сайта на Google. Няколко месеца по-късно продуктовият мениджър, който ръководеше екипа по изработването на картите в Apple, бе уволнен.

*Интернет разобличи служител на Burger King, заснет да стои с обувките си върху куп маруля. Снимаката мъжът публикувал сам като „забавна идея“ в сайта 4Chan. Незабавно бе уволнен.

*Служител на Taco Bell публикува в Twitter своя снимка, в която, о, ужас, уринира върху чиния начос. Работникът бе от американския щат Индиана. В публикацията си уверил хората, че съдържанието на чинията така и така щяло да бъде изхвърлено. Компанията регира на кризата като веднага го уволни.

* Президентът на Chick-fil-A заклейми гей браковете. В телевизионното предаване „Шоуто на Кен Колман“ той заяви: „Моля се Бог да се смили над поколението ни, което има толкова горда, арогантна гледна точка да си мисли, че имаме смелостта да определяме кое е важно за брака“. Изявлението му доведе до масови протести в САЩ. Някои го подкрепиха, други бяха яростно против. Граждани го бойкотираха. Гей двойки се целуваха в магазини от веригата на компанията. Американски кметове заплашиха да забранят бизнеса й на територията на управляваните от тях общини. (Което те по закон всъщност имат право да сторят.)

*Гафът на ABC News. През март новинарската мрежа пусна серия от предавания, които съобщават за съставка в хамбургерите, наречена „розова слуз“ - механично отделен и дезинфекциран телешки продукт, официално определян като „крехко, добре обработено месо“. Хората в САЩ започнаха да правят петиции, с които призоваваха супермаркетите, училищата и ресторантите да спрат да продават продукта, въпреки че поредица от експерти заявиха, че е безопасен. Тази пиар криза доведе до масови съкращения. Производителят BPI накрая заведе дело срещу ABC News за 1,2 милиарда долара. Претенцията бе, че са били отправени около 200 погрешни, заблуждаващи и клеветнически твърдения за продукта.

*Кампания на McDonald's в Twitter излезе извън контрол. През януари гигантът на хамбургерите инициира кампания в Twitter под знака #McDStories. В нея призова потребителите да споделят най-доброто си преживяване, свързано с марката. Проблемът дойде от това, че хората започнаха да разказват хорър истории. Например как са намерили нокът от човешки пръст в своя биг мак. Или как са били хоспитализирани заради хранително натравяне след като са яли в McDonald's през 1989 г.От компанията нямаше как да контролират кой какво пише в социалната мрежа. Затова всички тези супервредни за имдижа й истории продължиха да се излъчват под хаштага й.

*Университетът „Пен Стейт“ опита да прикрие тежък скандал, свързан с негов футболен асистент. Асистентът на име Джери Сандъски бе обвинен и по-късно признат за виновен в множество злоупотреби с деца докато е работил в учебната институция. Въпреки че разкритията бяха направени през 2011 г., университетът ги отричаше до тази година.Някои от големите му спонсори оттеглиха подкрепата си от спортната му програма.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ