Невидимите герои на рекламния свят

Невидимите герои на рекламния свят

Невидимите герои на рекламния свят

Копирайтърите са наричани невъзпятите герои на рекламния свят. Арт директорите често са тези, които обират признанията и славата. Всъщност те са по-свързани с изпълнението на рекламната идея. Дори в описанието на работната им позиция се създава странно чувство за дисбаланс. Арт директор звучи някак благородно и важно, докато копирайтъра – малко неразбираемо, а за тези които го разбират, глупава работа в каталога.

По-задълбочен анализ на ролята на копирайтърите обаче разкрива колко важна роля имат тези хора в рекламните агенции и основно в творческия отдел. Когато са добри, те мислят стратегически и във визия, въпреки че работят с думи. Освен това трябва преди да изработят послението или лозунга на дадена реклама да се „въоражат” с толкова познания за продукта (или услугата), с колкото дори самият клиент често не разполага. Попитайте копирайтър за продукта и той или тя несъмнено ще ви изуми с дълбочината на разбирането си. Причината е проста – когато стане дума за изпълнението, те са отговорни за това да предадат знанията за рекламираната стока на клиентите. Арт директора не носи този товар.

Професията на копирайтъра се променя с времето от зараждането на рекламната индустрия. Днес всеки такъв професионалист носи в себе си и е наясно за себе си с две важни истини.

„Има ли нужда да определим наново длъжността?” Този въпрос занимава много от най-развитите рекламни агенции. Криейтив отделите в агенциите знаят много добре точно какво копирайтърите доставят в работния процес. Много хора извън творческата арена обаче все още са объркани и смутени, когато чуят тази титла. Сред тях има неразбиране. Какво точно изпълнява този човек? Този въпрос си задават мениджъри и клиенти на агенцията. Някои от тях дори си мислят, че това е професията на някой, който се занимава с това да пише надписите с малки букви в дъното на печатната реклама. Истината не може да е по-далеч.

Обликът на професията се променя. Копирайтърите и рекламната професия преминаха през някои сериозни предизвикателства през десетилетията. Ако се върнем назад във времето, през 30-те и 40-те години на 20 век, съобщението на рекламата е било цар. Тогава то не е било особено умно или пестеливо на думи – използвани са доста запетаи, объркващи игри на думи. Понякога е съдържало само името на продукта. Заглавия като „Как е дъхът ви днес?” и „Пушите ли цигарата, която задоволява?” са били нещо нормално. Сега вече визията доминира. Рекламата залага на това, че се схваща по-бързо с окото. Текстът се изчисти през годините. С три до пет думи и силна, модерна визия се постигат силни резултати. Мнозина смятат, че съобщението е отмиращо изкуство в рекламата. Силата на думите да се продаде един продукт никога не е била по-подценявана. Въпреки това повечето хора в рекламната индустрия вярват, че в момента има възраждане на словото. Винаги ще има нужда от добре измислен, силен и изпълнен с въображение призив в рекламата. Правилните думи могат да накарат една визия да оживее и да продаде.

По коментари на Пол Шугит в advertising.about.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ