Силата на гравитационния маркетинг

Силата на гравитационния маркетинг

Силата на гравитационния маркетинг

В англоезичните източници мнозина сред авторите споменават практиката на т.нар. гравитационен маркетинг. Този тип маркетинг е основан на принципа, че всички обекти на пазара излъчват своя наследена сила, условно наричана „гравитация“. Тази тяхна сила по естествен път привлича други обекти.

По тази логика всеки бизнес, малък и голям, разполага с естествената сила да привлича клиенти. Големите компании обикновено разполагат с по-голяма мощ да го правят. По-малките традиционно имат по-слаба „гравитационна“ сила.

Силата възниква благодарение на няколко фактора. Сред тях са местоположението на фирмата, самото й съществуване на пазара, маркетингът й, сигналите, които тя подава към външния свят, рекламата й и коментарите за нея от уста на уста. Колкото повече силата нараства, толкова набира инерция и позволява на фирмата да привлича правилната група от хора и потенциални клиенти, без да се хабят огромни суми пари.

Гравитационният маркетинг е процесът на мотивиране на потенциалните клиенти да попитат за маркетинг съобщението на фирмата, да се стимулира емоционалната им връзка с марката, да бъдат мотивирани току що спечелените „приятели“ на компанията да купуват. Както и да бъдат привлечени настоящите клиенти да се върнат. Залага се на големи усилия да се създаде реклама от уста на уста – най-евтината и най-ефективна форма на маркетинга.

Щом една компания успее цялостно да разбере и научи как да използва гравитационния маркетинг, тя започва да харчи по-малко за реклама, развива по-добри връзки с клиентите и си съсздава виртуална сила за продажби, която работи за нея ден и нощ.

Как работи този вид маркетинг?

Процесът му е съставен от 4 основни компонента. Притегляне. Очароване. Укрепване и Мотивиране.

     Притеглянето се състои в това на първоначално ниво фирмата да разбере коя е тя и кои са правилните хора, до които трябва да достигне продуктът или услугата й. След това трябва да определи какво искат тези хора. Маркетолозите наричат този етап таргетиране. На по-следващо ниво е важно да се открие какви проблеми има целевата група, какви трудности и препятствия среща и с коет наистина не би се разделила в живота си. Тогава компанията идва насреща и предлага решение за този проблем. То трябва да бъде опростено и за него да бъде необходима само малка стъпка, малък вид действие с не много голямо обвързване и нулев риск. То трябва почти да е нещо като парченце, за да се опита едно ястие. Нещо като обявление, в което фирмата казва „Имаме решението за твоя проблем – ела при нас и ще ти обясним“. На пръв поглед може това да звучи като излъчване на традиционна реклама, но не е . Става дума за по-деликатен подход.

    Очароването или запленяването е етап, който се случва когато фирмата вече е привлекла вниманието на правилната група. Хората са били заинтригувани от решението, което тя им предлага. Тогава е моментът да се презентира. В топва представяне бизнесът трябва да бъде показан като чувствителен към проблемите на хората. Уникален. Най-силен ефект има, ако той хване любопитството на потребителите и ги заинтригува дотолкова, че те да бъдат привлечени да узнаят повече.

    Укрепването. Една фирма привлича потенциалните си клиенти като им помага да разберат доколко е сложен за разрешение проблемът им и колко прекрасно би било той да се разреши. Трябва да накарате хората да мечатят и да си представят себе си, изживявайки облекчение и наслада, казват специалистите. Необходимо е да включите емоциите им в процеса и да им помогнете да разберат проблема си в дълбочина.

    ● Накрая, процесът на гравитационния маркетинг приключва с мотивирането. Става дума за подтикването на клиентите да предприемат действието, което фирмата иска те да предприемат. Това означава, че бизнесът трябва да знае предварително какво трябва да бъде това действие. Тогава, с ясна визира какво е то, могат да бъдат предложени допълнителни ползи, бонуси, оферти и стойност, която превръща правенето на бизнес с фирмата и контактът с нея неустоими.

Смята се, че всяка стъпка в процеса е от ключово значение.

Идеята за гравитационния маркетинг е описана в книгата на авторите Травис Милър и Джими Вий. В нея те обясняват как малките компании могат да преодолеят процеса на гравитация към по-големите и да привличат повече от техния справедлив дял в бизнеса.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ