Силата на нишовия маркетинг

Силата на нишовия маркетинг

Силата на нишовия маркетинг

Много предприемачи мислят, че продаването на възможно най-широк пазар е най-вероятният им път към успеха. Те имат страх да преследват пазарна ниша, защото се опасяват, че ще изгубят бизнеса, като отпращат клиенти. Този подход в стила „вземи всички възможни клиенти” обаче не е ефективен. Трудно е да се отличиш, когато предлагаш услугата на бизнеса си без да имаш предвид конкретна група от потенциални клиенти.

Да окупираш нишата означава да не се състезаваш с много, подобни на твоя видове бизнес само на базата на цената. И тъй като ще продаваш продукти и услуги, които са специализирани и съгласувани със специални нужди и предразположения на една селектирана група от хора, често можеш да се променяш повече. Твоите продукти и услуги служат на пазар, който лесно може да намери алтернативи.

Процесът започва с изследване на пазара: анализ на най-добрите потенциални клиенти, на конкуренцията и на предразположението на пазара към продуктите или услугите ти и способността ти да служиш на хората толкова добре, че да станеш чест техен избор.

Маркетинговите изследвания са жест от рода на поставяне на пръст на крака в езерото на водата, преди да се хвърлиш в него. Ако разбереш точно коя група искаш да достигнеш и какви са нейните нужди, ще избегнеш загубата на време и пари. Щом разбереш, можеш да пригодиш пазарните си оферти към нея. И да измайсториш рекламно съобщения, което отговаря на твоя тип бизнес и на твоя тип клиент.

Изследването на пазара не изисква наемането на изключително скъпи консултанти, проучвания и фокус групи. То може да се проведе по-лесно, като се питат най-добрите и верни клиенти в момента правилните въпроси. За да разбереш дали една определена ниша е правилна за теб, запитай се:

• Имам ли ясна за идентифициране група от населението с подобни интереси и нужди?

• Пазарът достатъчно голям ли е, за да подкрепи бизнеса ми?

• Мога ли да свържа продукта или услугата си с определените нужди на пазара?

• Моят целеви пазар в момента обслужван ли е по-зле от очакваното?

• Мога ли да достигна до желаните от мен клиенти по начин, който спестява средства?

Нишата ще даде на маркетинг усилията ви естествен, остър фокус. Колкото повече специализираш, толкова повече пазарът ти ще разпознае стойността на услугите ти, защото говориш директно за уникална ситуация. Ако нишата ти е достатъчно голяма, можеш да станеш снабдител на продукти и услуги, които не могат да бъдат намерени другаде.

„Не е задължително да бъдеш член на идеален пазар. (Може и да има доста недостатъци в уредбата и правенето на бизнес.) Но ако разговаряш с разговаряш с достатъчно хора от конкретна пазарна група, ще хванеш нишата. Трябва да бъдеш буден и осведомен, както и да чуваш това, което се случва”, казва в тази връзка Лари Клайн, успешен финансов консултант в Щатите. Според него винаги я има информацията, която човек трябва да добие, за да хване конкретната нужда на пазара и да успее с бизнес начинанието си. Тя е някъде там. Нещо конкретно се търси много, сред цялата тази пренаситеност.

Стиван Ван Йодер в entrepreneur.about.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ