Смелостта работи в маркетинга

Пробвали ли сте "Загорка Ретро"? Най-вероятно сте я опитвали. Ако пък не сте, може би сте чували, че се предлага такава бира на българския пазар. 

"Загорка Ретро" е същинска маркетингова иновация от 2015 г. Нов бранд, стартиран от нулата, от идеята, реализиран с голям успех благодарение на предположението на рекламистите кое би се харесало и на смелостта на клиента - в случая производителя "Загорка" АД, да експериментира с предлагането на различен продукт, дори при условие, че може да загуби много. 

Ретро вълната обхвана света ни в България през 2015 г. с флагман "Загорка Ретро" и реализацията на този продукт е интересна от маркетингова гледна точка. За нея разказа на организираното от списание "Мениджър" в столичния ресторант "Космос" събитие за маркетинг Николай Тинков - старши бранд мениджър на компанията "Загорка". Събитието се проведе под надслов "Brand New Marketing. Новите потребители. Новото съдържание. Новите мрежи". 

Продължаваме да споделяме с читателите на сайта ни изказванията на участниците, техните тези, идеи и разкази от опит. 

Ето какво каза Николай Тинков. 

.........................

Радвам се, че има в рекламния бранш в България хора със свежи идеи, които биха могли да партнират на производителите.

Спомням си, когато казахме на колегите от рекламна агенция Saatchi & Saatchi, че имаме нов продукт. Различна от останалата бира. Те ни предложиха кампанията на "Загорка Ретро" от 2015 г., с която постигнахме голям национален успех. Спомням си колко трудно взехме решението да заложим на концепцията за "Загорка Ретро". Но решихме да сме смели. Точно, защото трябваше да се отличим от всички останали на пазара и да не създаваме маркетингови клишета. 

Много хубаво е, че вече имаме в България партньори от рекламните среди, които са смели да предложат на клиента неща, които не са виждани. Бих казал че и ние, от гледна точка на бизнеса, сме смели да приемаме такива предложения. Защото рискуваме наистина много. 

Между другото продуктът "Загорка Ретро" не го създадохме с маркетингови проучвания. Създадохме го на база на трендовете, които наблюдавахме в света и България за носталгия, за връщане към миналото. Ако бяхме попитали хората това харесва ли им, най-вероятно щяхме да получим доста уклончиви резултати. Не знам какво решение щяхме да вземем тогава вътре в компанията - дали изобщо щяхме да го лансираме този продукт.

В тази връзка винаги цитирам една известна фраза на Хенри Форд - "Ако бях попитал хората какво искат, щяха да кажат по-бързи коне". Затова, ние не винаги питаме хората какво искат, понякога се осланяме на усета си, прозренията и наблюдението, което имаме за пазара.

Бяхме доста песимистични в прогнозата си колко ще продадем от "Загорка Ретро". В крайна сметка продадохме 10 пъти повече от очакваното. Заложихме известна доза "канибализация" и тя се случи. Съвсем нормално е да има известен брой наши лоялни консуматори, които при такава промяна да сменят бирата, която пият. Но пък като тотални резултати в "Загорка" АД имахме впечатляващ успех. Това е иновацията в бирената индустрия в България за последните 10 години. В Heineken на глобално ниво има едно правило - една иновация се смята за game changer, ако в първата си година е направила 1% пазарен дял. Ние направихме 4% през 2015 г., и то само за 10 месеца. Това се случи, защото бяхме достатъчно смели да рискуваме и колегите от Saatchi & Saatchi бяха достатъчно смели да ни предложат идея. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ