Страната, която се запознава с маркетинга

Страната, която се запознава с маркетинга

Нов свят на възможности пред маркетинга изгрява в Мианмар.

Югоизточната азиатска нация е един от последните, доскоро напълно изолирани от рекламодателите пазари в света, освен Северна Корея и Куба. Тя, КНДР и страната на Кастро бяха единствените три държави, в които не се произвеждаше „Кока-Кола”. Бившата Бирма, сега Мианмар, излезе от списъка.

Днес тя е място, в което марките могат да разговарят с потребителите за първи път. Това я прави истинска атракция за компаниите. Не е изненадващо, че се говори с голяма доза оптимизъм за пазара й, коментира AdvertisingAge. Икономически реформи в нея са насочени към привличането на чуждестранни инвестиции след дългогодишна политика на затвореност към света. Цените ще се повишават, а с тях и възможностите за марките.

Бившата британска колония с размер на щата Тексас е богата на природни ресурси, с голям процент работоспособно население и засилен чуждестранен интерес в областта на инфраструктурата. Смята се, че няма да отнеме много време земеделците й да започнат да проверяват цената на ориза в смартфона си, което ще доведе до по-открит пазар, ще повиши конкурентоспособността и ще намали кражбите.

Към момента ТВ рекламата в Мианмар е цар. Само 7 канала достигат до 50% от хората. Външната реклама с билбордове набира сила.

Много мултинационални компании се прицелват към по-високия клас потребители в страната, въпреки че трудно може да се говори за висок клас потребление, заради бедността. Към момента марките в моловете в Мианмар са предимно местни и регионални. Първата международна верига за бързо хранене стъпи вече в столицата Янгон и тя не е McDonald’s. Южнокорейска е.

Въпреки девствеността си откъм маркетинг натрупване, все пак Мианмар не е място, в което лесно се прави бизнес. Инфраструктурата е много слабо развита, с традиционните пазари със сергии и облекло, продавано по прашните улици, и много труден достъп до голяма част от населението. Хората са бедни. Средностатистическата заплата на градския жител там е 190 долара месечно. Хората в малките населени места и земеделските райони взимат дори по-малко. А болшинството от населението от над 54 милиона живее извън големите градове.

Купуват се основни стоки за ежедневието. Сред чуждестранните са продавани и предпочитани някои козметични продукти на Nivea, като дезодорантите, рол-он козметиката и сапуните. „Пазарът е абсолютно… свеж. И цената на една маркетинг грешка в него е много висока”, казва Шакир Мойн – маркетинг директор на „Кока-Кола” за Мианмар и 10 други страни в Югоизточна Азия.

Населението на Мианмар е младо, с потенциал от 80% растеж на БВП. Това обнадеждава големите компании. Заради турбулентната история, изолацията от две десетилетия и бързо налаганите реформи, обаче доверието в Мианмар като благодатно маркетинг поле се разколебава. Трудно е да се предвиди какво ще бъде развитието в тази точка от света, смятат американските наблюдатели в AdAge. Времето ще покаже.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ