Четири тенденции, които ще определят маркетинга

Четири тенденции, които ще определят маркетинга

Технологиите фундаментално променят начина, по който компаниите харчат пари за реклама. Промяната се случва на висока скорост.

Четири тенденции ще определят маркетинга в бъдеще, според американския автор Джефри Джеймс. В редовната си авторска колонка в списание Inc.,   той разказва кои са те:

Маркетингът ще стане по-тактически. През 20 век маркетингът често се разглеждаше като стратегическа инвестиция. Като важен корпоративен успех, който може и да не се измерва. С изключение на директния маркетинг (каталози, пощенски материали и др.), беше трудно да се измерват маркетинг активностите. Днес обаче компаниите разполагат с много по-сложни подходи за провеждане на кампании, някои от които в реално време в интернет, с видима обратна връзка. Има начин да се измерва почти всяка активност. Маркетингът залага все повече на тактиката – за да подобрява показателите в измерването си.

С други думи, ще има много по-малко изказвания от рода на „рекламите ни трябва да работят, щом приходите ни се покачиха” и много повече от типа „27% от посетителите в сайта ни са ни станали клиенти”.

Стоките за широко потребление ще задвижват маркетинг инвестиции. Продуктите преминават през четири фази на развитие, всяка от които налага различен маркетинг подход:

1.) входяща фаза, в която търговецът играе водеща роля, защото обяснява на потенциалните купувачи концепцията на продукта и ги въодушевява;

2.) консултативна фаза – щом продуктът е установен на пазара, търговецът продължава да работи за нови клиенти, докато маркетингът му помага с материали и кампании;

3.) фаза на обслужването. В нея няколко фирми предлагат един и същи продукт, но клиентите решават кой да купят въз основа на това доколко офертата отговаря на нуждите и интересите им. На този етап маркетингът и търговците имат сравнително равно значение.

4.) фаза на широкото потребление. Щом един продукт стане стока за масово ползване, търговският отдел се оттегля на заден план, а маркетингът и рекламата идват на предния.

Колкото по-добре разбират компаниите този процес на превръщане на концепциите за продукти в стоки с масово потребление и ролята на маркетинга в него, толкова по-ефективно ще разпределят те бюджетите си.

С други думи, ще има много по-малко изказвания от типа „този продукт е бъдещето ни, така че хайде да си похарчим парите за маркетинг в него” и много повече „време е да прехвърлим отговорността за успеха на този продукт към търговския отдел и маркетинга”.

Търговците и маркетингът ще спорят по-малко. Тази тенденция ще се зароди в резултат от предишните две. Подобряването на методите за измерване в маркетинга ще доведе до по-добро разбиране на фазите на развитие на продукта, достигащи до масовост.

Маркетингът ще бъде по-реактивен, отколкото проактивен. Предишните три тенденции, за които стана дума по-горе, се развиха вследствие на компютъризирането на маркетинг процесите през последните 20 години. Последната е сравнително по-нова. Тя се отнася за последното десетилетие.

Обикновено маркетингът е „проактивна” професия, която се занимава със създаването на бранд и търсене. Сега обаче фокусът й се променя и клиентите играят далеч по-видима и важна роля в начина, по който марките се възприемат.

Пример за това са набиращите популярност сайтове за оценка на продукти. Използвайки социалните медии, компаниите събират мнения, за да проектират продукти и да правят рекламни кампании. Ефективният маркетинг все повече ще възниква от четенето на това, което хората публикуват във Facebook и Twitter. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ