„Хей! Тук нещо се случва! Елате да видите!”

„Хей! Тук нещо се случва! Елате да видите!”

Разказвайте вълнуващи истории за страната си, за виното, храната, културата, историята - така светът ще ви чуе, препоръчва Роналд Минчеф, известен бразилски пиар експерт с български корени*

- Господин Минчеф, кое е първото, което ви идва наум, когато чуете “България”?

- С баща ми сме отчасти българи. Гледам на страната ви с любопитство и интерес. Дядо ми е емигрирал в Аржентина от Пловдив преди десетилетия. Когато чуя името на страната, се сещам за него - чудесен, обичащ, топъл човек. Беше много тих, но заговореше ли, всички го слушаха. За мен това описва България.

- Пътували сте много. Работили сте в Сао Пауло, Буенос Айрес, Бостън, Ню Йорк, Лондон. Какъв е според вас имиджът на страната ни на различните континенти?

- В Северна и Южна Америка нямате никакъв имидж. Мисля, че малцина там могат да посочат България на картата. Дори в Бразилия, където президентът има български произход. Ако има някаква асоциация за страната в двете Америки, може би тя е „най-близкият приятел на Русия”. В Европа, разбира се, е различно - не може да става дума за съмнения в познаването на България. Но като цяло смятам, че брандът България засега е недобре разказана история. Виждам, че тук има толкова неща - култура, минало, наследство, които остават скрити за голяма част от света.

- Какво можем да направим, за да променим това?

- Идвам за първи път, но оставам с впечатление, че услугите са голяма индустрия. Чувствам, че туризмът за вас е отлична възможност. Той дава добри пари. Предлагаш каквото имаш и никой не те ограбва на тръгване. Чрез него може да продавате най-добрите си стоки – храната, виното.

Възможна стратегия е държавата да отдели бюджет, който да раздели на две части – за развития туристически пазар и за пазари с нов приоритет за България. Така ще може да се изготви нова карта на туристическите възможности. След това да нареди витрини в чужбина, в които да изложи типично български стоки. Може да се ангажират добри екскурзоводи, които да разказват интересни истории на дошлите чужденци в България. Туристическите агенции могат да плащат на гидовете, за да развеждат гостите, да им показват културното наследство, да им предлагат да опитват ястията, да ги водят на плажове, в музеи. Въобще да разказват историята „България” и да осигуряват пълно изживяване, след това хората да си тръгват впечатлени.

- Ако трябва да направите рекламна кампания на страната ни, на какви медии бихте заложили?

- Бих започнал с добро изследване на потенциалните пазари. На базата на него бих определил целевата група – по държави, по възраст, по финансови възможности. След като тази демография ми стане ясна, трябва да разбера с какво България е специална. И после бих направил микс. Бих включил най-различни методи за реклама - социални, традиционни медии, търговски изложения, промоции, спонсорирани пътувания до България на чуждестранни журналисти. Кулинарен туризъм. Бих взел хора, които кръстосват света често, и бих ги докарал, за да изживеят България. Бих направил чудесен интерактивен уебсайт, който да ме превежда през велосипедните маршрути на долините. Бих довел любители на виното. Вината ви са невероятни! Американските журналисти, работещи за списания, посветени на виното, биха се зарадвали изключително да дойдат тук. Само виното ви е страхотна история за разказване. Храната е друга. Преди да дойдем, с баща ми знаехме много малко за България, а сме пътуващи хора. Не бяхме чували за българското кисело мляко, само за гръцкото. Какво още? Бих разказал, че всички парфюми в света се правят, защото розите растат тук. Има много за разказване. Най-важното е да се разбере коя е точната публика, която би дошла.

- Каквa роля има логото в рекламната кампания на България?

- Имате лого? Не съм го виждал. По принцип логото няма никакво значение, ако не разказва често повтаряна история. Ако логото на България например е звезда с пет точки, всяка точка трябва да означава нещо (да кажем - иновации, култура, история и т.н.). Може да го сложите на авиолиниите на България, в хотелите, на ключодържателите на хотелските стаи. Важно е да се вижда навсякъде, за да се запита чужденецът какво е това. И да му се разкаже, че е национално лого и защо така изглежда. Ако просто имате лого, това не променя нищо. 

- Смятате, че разказването на истории е най-силният ни коз?

- Туризмът е много практичен начин да направите пари и да се заговори за вас. Когато се върнем у дома, с баща ми ще разкажем колко сме впечатлени. Наши познати ще дойдат. Рекламата от уста на уста е най-работещият инструмент – основана е на доверие.

- За жалост, мнозина се отказват, преди да са дошли, заради липса на достатъчно информация или лош имидж на страната ни в чужбина.

- Преди да дойда, не бях чувал за България нищо лошо. За мен проблемът е, че не бях чувал нищо. Предварително знаех само, че има много бърза интернет връзка и широко разпространение на интернет. (Никога не бих предположил!) Но това е нещо положително, не лошо…

Знаете ли, явно страната ви е прекрасна и пълна с неудовлетворени хора. Тези хора трябва да открият страстта си и да я впрегнат в полза на България. Имате красива страна. Невероятно наследство. Страхотни хора. Излезте и разкажете историята си. Извикайте: „Хей! Тук нещо се случва! Елате да видите!”. В живота има моменти за оплакване и моменти, в които правиш разлика. Някой тук - хора, компании, институции, трябва да започнат да действат, докато всички говорят за проблема с имиджа на България. Жалко е, че не се знае повече за вас. Тук сме от 36 часа и не можем да се наситим. 

----------------------------------------------------------

Визитка

*Роналд Минчеф е изпълнителен вицепрезидент на агенция Edelman – най-голямата в света частна пиар фирма с централи в Ню Йорк и Чикаго. Работи в Лондон като мениджър връзки с глобални клиенти. Ръководил е множество успешни пиар кампании. Управлявал е комуникациите на Air France през юни 2009 г., когато неин самолет, летящ за Париж, падна в океана и 228 души загинаха. Бил е съветник в първата кандидатпрезидентска кампания в интернет на Барак Обама. Член на жури в световноизвестни конкурси като Международния рекламен фестивал в Кан, Golden Drum и други. Специалист по пиар управление на кризи, маркетинг комуникации, програмно развитие и междукултурни бизнес практики. Заемал е ключови позиции в агенция Burson-Masteller, Бразилия, и Edelman Public Relations, Ню Йорк. През 1993 г. завършва връзки с обществеността в Университета на Флорида. Роден е в Ню Йорк. Баща му е аржентинец, а майка му – бразилка. Бе специален гост на Българското дружество за връзки с обществеността

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ