Запазете връзките: 5 неща, които трябва да направите, преди да напуснете работа

Запазете връзките: 5 неща, които трябва да направите, преди да напуснете работа

Оценките варират, но средната продължителност на престоя на работниците при всеки работодател е около четири години. Така че за повечето от нас напускането на една компания и започването на нова работа е доста често срещано явление. Но какви отговорности имате, преди да опаковате бюрото си и да се отправите към новото си приключение?

Преди да отговоря на този въпрос, искам да отбележа, че трябва да направите тези неща, независимо от отношението ви към настоящия ви работодател. Дори и да смятате, че не са се отнасяли толкова добре с вас, има основателни причини да се опитате да си тръгнете, оставяйки добро впечатление. От една страна, трябва да се стремите да действате така, както смятате, че трябва да действат другите, и да не падате до нивото на онези, които правят неща, които не одобрявате. В по-самостоятелен план, никога не знаете кога ще срещнете някого, с когото сте работили, на нова работа. Не искате някой колега да си мисли лошо за вас само защото сте се опитали да си отмъстите на работодател, който според вас се е отнасял зле с вас.

Оставете наръчник

Не би трябвало да е изненада, че никой не познава детайлите на работата ви толкова добре, колкото вие. За да улесните прехода на новия човек, който поема вашите отговорности, оставете ясен списък с ключови подробности за вашата работа. Този списък трябва да включва:

  • Ключова информация за контакт с важни хора, с които взаимодействате в работата си. Ако работата ви с новото лице се припокрива, запознайте го с ключовите контакти по имейл или лично;
  • Всички аспекти на работата, които може да не са очевидни, включително преки пътища, които ще подобрят ефективността на работата им;
  • Списък на задачите, които трябва да се изпълняват седмично, месечно и годишно. Списъкът с годишните задачи може да бъде особено важен, защото тези въпроси често се забравят и тогава всички трябва да се мъчат да ги изпълнят;
  • Общи бележки за ключови хора, които са част от екипа (включително преки подчинени), за да се улесни процесът на ефективна работа. Не искате да изпреварвате способността на новия човек да опознае колегите си, но кратки бележки за това кои са те могат да бъдат ценни;

Обобщаване на състоянието на текущите задачи

Работата ви е свързана с много отговорности. Винаги има преходен период, докато новият човек свикне с ролята си, и все пак проектите, по които сте работили, имат график, който се отлага, докато новият човек се установява на работа.

За да не изоставате твърде много, създайте актуализация на състоянието на ключовите проекти, по които сте работили, в една страница. Това трябва да включва:

  • Кратко резюме на проекта;
  • Изявление за вашата роля в проекта;
  • Описание на протичането на проекта, в което се посочват всички основни проблеми и дали/как те са били разрешени;
  • Списък на основните следващи стъпки и крайни срокове;

Списък с контакти

В допълнение към запознаването на новото лице с ключови хора (ако е възможно), трябва да оставите списък с хора от вашата социална мрежа в компанията, с които е важно да се ангажирате, така че ключовите точки за контакт да могат да бъдат намерени на едно място. За да разработите този списък, предоставете следната информация:

  • Име, телефон, имейл и друга информация за контакт;
  • Кратко описание на тяхната роля;
  • Предпочитаният от тях начин на свързване;
  • Основни области на компетентност;
  • Проекти, за които са помогнали в миналото;

Поискайте изходно интервю

Вероятно има неща, които са ви харесали в работата в компанията, която напускате, както и някои елементи от работата ви там, които не са ви харесали. Много компании предпочитат да проведат официално интервю за напускане. Някакъв вид интервю за напускане е особено разпространено в по-големите компании.

Ако във вашата фирма не се провежда обичайно интервю за напускане, трябва да попитате ръководителя си дали можете да го проведете. По този начин ще можете да подчертаете нещата, които според вас организацията прави добре, както и да посочите някои неща, които според вас могат да бъдат подобрени.

Има две причини да искате да проведете интервю за напускане. Първо, то може да помогне на организацията да подобри някои елементи от дейността си за бъдещите служители. Второ, повишената мобилност на хората към различни работни места доведе до много възможности за хората да се върнат в компанията, в която някога са работили (т.нар. служители-бумеранги). Като показвате на хората на по-високо ниво в организацията, че сте мислили продуктивно за времето, когато сте работили там, улеснявате ги да обмислят да ви наемат отново, ако се появи добра възможност.

Запазете връзките

Работното ви място се превръща в голяма част от социалното ви ежедневие. Дори и да работите дистанционно, повечето от хората, с които разговаряте ежедневно, са познати от работата. Когато напуснете една работа, за да отидете на друга, вие прекъсвате достъпа си до тази мрежа. Със сигурност ще намерите нови колеги на новата си работа, но това не означава, че трябва да загубите връзка с всички, с които сте се занимавали на старата си работа.

Разберете как можете да поддържате връзка с колегите си. Опитайте се да получите личен имейл адрес, ако имат такъв, или предпочитан сайт в социалните мрежи, като LinkedIn. В забързаните седмици след смяната на работата намерете време да се свържете с бившите си колеги, за да започнете процеса на поддържане на връзка. Целта е да гарантирате, че няма да загубите напълно връзката с хората, които са били важна част от живота ви на работата, която напускате. Ще имате полза да запазите тези колеги в социалната си мрежа.

Източник: Арт Маркман за fastcompany.com

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ